تهدید همه کشورها به خاطر سوریه

نویسنده
شیرین کریمی

» جمهوری اسلامی: تاوان خواهید داد

همزمان با بغرنج تر شدن بحران سوریه، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در اظهاراتی تند با حمله به رهبران ترکیه و کشورهای عربی آن ها را “مرتجع و وابسته” توصیف کرده و گفته است تاوان دخالت خود در سوریه را خواهند داد. همزمان خبرگزاری نزدیک به سپاه نیز کشتار ده ها شهروند سوری در یک صف نانوایی را کار جنگنده های ارتش بشار اسد ندانسته است.

“تاوان خواهند داد”؛ این تهدید معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، متوجه ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی است. سردار مسعود جزایری دیروز گفت این کشورها به زودی “تاوان خون‌های به ناحق ریخته مردم سوریه و خساراتی که بر این کشور وارد کرده‌اند را خواهند داد.”

در حالی که جنگ داخلی در کشور متحد اصلی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان به اوج خود رسیده، این فرمانده نظامی برای عادی جلوه دادن شرایط سوریه گفته است: “اوضاع در این کشور برخلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، نه تنها وخیم نیست زندگی عادی در اکثر مناطق سوریه جریان دارد و دولت و مردم با خویشتنداری این دوره بحرانی را طی می‌کنند.”

وی همچنین به طور تلویحی به ترکیه نیز اشاره کرده و با انتقاد شدید از همسایه غربی ایران گفته است :” عملکرد شتابزده همسایه سوریه که داعیه اسلام‌گرایی داشت، سبب شد افکار عمومی در زمانی کوتاه پی به منویات درونی این رژیم که همانا جایگزین سازی مدلی برای انقلاب اسلامی ایران بود، ببرد.”

در حالی که روابط ترکیه و جمهوری اسلامی پس از استقرار موشک های پاتریوت ناتو به منظور مقابله با تجاوز هوایی سوریه تیره شده است، سردار جزایری در اظهارات خود، رهبران ترکیه را “عناصر وابسته” توصیف و خاطر نشان کرده است: “هرچند جنگ در سوریه، مشکلات زیادی به وجود آورد، لیکن رو شدن دست این عناصر وابسته، از جمله دستاوردهای مثبت این رویداد به حساب می‌آید.”

پیشتر رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز با اظهارات جنجالی خود علیه ترکیه، باعث لغو سفر هفته گذشته محمود احمدی نژاد به این کشور شده بود. سردار حسن فیروزآبادی، با هشدار نسبت به استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز این کشور با سوریه گفته بود: “هر کدام از این پاتریوت‌ها یک نقطه سیاه روی نقشه جهان و برای ایجاد یک جنگ جهانی است.”

از هجده ماه پیش تاکنون هزاران تن از مخالفان غیرنظامی دولت بشار اسد توسط نیروهای نظامی این کشور کشته شده اند. خیزش شهروندان سوریه علیه دولت این کشور در ماه های اول مسالمت آمیز بود و به طور مرتب پس از نماز جمعه برگزار می شد، اما کشتار خونبار آن ها توسط ارتش اسد، باعث شد تا مخالفان نیز دست به اسلحه ببرند. صلیب سرخ از ابتدای تابستان امسال وضعیت سوریه را “جنگ داخلی” توصیف کرد. بنا به گزارش های مختلف تعداد کل کشته شدگان این درگیری از ۴۴ هزار تن فرا‌تر رفته است.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین اظهار نظر خود در سال ۹۰ پیرامون خیزش شهروندان سوریه، آن را “انحرافی” نامید. جمهوری اسلامی در تمام این مدت نه تنها از کشتار مخالفان توسط ارتش سوریه حمایت کرده بلکه با اعزام نیروهای ویژه سپاه قدس، در این سرکوب‌ها مشارکت نیز داشته است. سردار محمدعلی جعفری شهریور امسال صراحتا حضور نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه را تایید کرد. ۲۵ شهریور فرمانده سپاه پاسداران در یک نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: “ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”

 

فارس: قتل عام در نانوایی کار اسد نبود

 روز دوشنبه در یکی از خونبار ترین حوادث سوریه، 90 شهروند سوری که در صف نانوایی بودند، توسط جنگنده های ارتش سوریه مورد هدف قرار گرفتند و اجسادشان تکه تکه شد.

اما خبرگزاری فارس که به نوعی نقش سرپوش گذاشتن بر خونریزی های مهیب سوریه توسط دولت اسد را در داخل کشور دنبال می کند، با انتشار گزارشی نوشته است: “متهم کردن ارتش به ارتکاب جنایت طی این دوسال گذشته یکی از تاکتیک‌های مخالفان مسلح است تا از این طریق با جنگ روانی بتوانند فشارهای خارجی به دولت را افزایش دهند.”

این خبرگزاری نزدیک به سپاه مشخص نکرده چه نیرویی جز ارتش سوریه، از امکان استفاده از جنگنده در آسمان شهر حلفایا برخوردار بوده است. فارس برای توجیه این امر گفته است: “تصاویر به هیچ وجه گویا نیست که چه فرد یا گروهی مسئول این حمله است و یا این حمله با بمب دست ساز، خمپاره یا سلاح دیگری انجام شده است.”

 

واکنش شورای همکاری خلیج فارس

جمهوری اسلامی کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه قطر و عربستان را متهم می کند که با تجهیز مخالفان شبه نظامی، امکان دستیابی به توافق ملی در سوریه را دشوار کرده اند. سردار جزایری هم در اظهارات اخیر خود گفته است: “ارتجاع منطقه برای ایجاد هماهنگی میان تروریست‌ها هزینه‌های مادی و معنوی و تلاش‌های فراوانی به کار بسته لیکن موفقیت‌های دولت در مهار و ضربه زدن به دشمن کاملا محسوس است.”

همزمان با این اظهارات، روز سه شنبه، رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس توپ را به زمین تهران انداختند و در منامه یک صدا خواستار پایان دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای عربی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در قطعنامه‌ای گفتند که اقدامات تهران امنیت و ثبات منطقه را “تهدید می‌کند.”

 

اجازه سرنگونی اسد را نمی دهیم

 گفتنی است هفته گذشته وزیرخارجه که عموما مواضع میانه ای را دنبال می کند، در گفتگو با پرس تی وی ـ– تلویزیون ماهواره ای جمهوری اسلامی ـ– با متهم کردن غرب و کشورهای عربی در خصوص بحران سوریه تصریح کرد: “آنچه کشورهای غربی و برخی از کشورها ی منطقه ای در حاضر در سوریه انجام می دهند چیزی نیست جز نقض آشکار همه معاهده ها و میثاق های بین المللی و ارزش های زمینی و آسمانی.”

وی البته توضیح نداد که کشتار فله ای شهروندان سوریه توسط بشار اسد تا چه اندازه با ارزش های “آسمانی” نظامی که خود در سه سال اخیر سابقه کشتار شهروندان در خیابان های کشور را داشته، مطابق است.

صالحی برای آنکه حجت را تمام کند افزوده است که جمهوری اسلامی “هرگز اجازه نمی دهد هیچ گونه طرحی برای سرنگونی بشار اسد چه از طریق دخالت به شکل کنونی یعنی ارسال سلاح و افراد مسلح مزدور و چه از طریق دخالت مستقیم،به نتیجه برسد.”