احمدی نژاد وزیر نفت را برکنار می کند

نویسنده
اردلان صیامی

» یک هفته بعد از سفر خامنه ای به مناطق نفتی

یک هفته بعد از سفر آیت الله خامنه ای به مناطق نفتی که وزیر نفت در جمع همراهان وی درباره منطقه عسلویه گزارش  داد از مجلس خبر می رسد که میر کاظمی وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد، خرداد ماه آینده، وزارت را ترک می کند و روانه دانشگاه علم وصنعت می شود.

به گزارش خبر آن لاین در آخرین روزهای سال 1389 در راهروهای مجلس خبرهایی از تدوین طرح استیضاح وزرای نفت و صنایع و معادن به گوش رسید. ایلنا، هم گزارش داد که طرح استیضاح مسعود میر کاظمی وزیر نفت در 9 محور توسط جمعی از نمایندگان مجلس تدوین شده و عمده محورها مربوط به ضعف در اجرای پروژه‌های مهم نفتی و گازی کشور است.

وضعیت رکود در پارس جنوبی و عقب ماندن 25 میلیارد دلاری سالانه از قطر، عدم پیشرفت پروژه‌ها در این منطقه علی‌رغم تزریق پول، عدم بهره‌برداری از میادین مشترک گازی (درحالی که عراق، کویت و عربستان در حال برداشت از این منطقه هستند)، کاهش تولید روزانه متوسط 72 هزار بشکه در روز (درحالی که باید تا پایان برنامه یک میلیون بشکه اضافه می‌شد)، تعطیل شدن پروژه یادآوران، تضعیف شدن پروژه آزادگان، عدم جمع‌آوری گاز‌های همراه و سوزنده بیش از 50 میلیون متر مکعب گاز روزانه (معادل 2 فاز پارس جنوبی) در خارک- سیری- عسلویه و غیره، عدم تخصیص اعتبار برای تعمیر چاه‌های نفت، نمک‌زدایی و برداشت روزانه 300 هزار بشکه نفت به صورت غیر صیانتی، عزل و نصب‌های غیراصولی و دستوری بدون توجه به اصل شایسته‌ سالاری، انتصاب افراد کم تجربه و ناوارد، برخوردهای غیر منطقی وزارتخانه و روابط عمومی وزارت نفت با منتقدین و هتاکی و بی‌حرمتی به نمایندگان و کارشناسان با دستور و دیکته مستقیم وزیر نفت، محورهای این طرح استیضاح را تشکیل می دهند.

گفته می شود این استیضاح ممکن است در اردیبهشت ماه سال 90 و پس از تصویب بودجه سالانه به جریان بیفتد و پس از جمع آوری امضاء تقدیم هیات رئیسه مجلس شود. البته قائم مقام شورای اطلاع رسانی دولت، شایعات منتشر شده مبنی بر احتمال برکناری وزیر نفت را تکذیب کرده.

همچنین گفته می شود با تشکیل وزارتخانه جدیدی که مسئولیتهای دو وزارتخانه نیرو و نفت را برعهده خواهد گرفت، نامجو و کاظمی از همراهی با دولت دهم باز می مانند. بر اساس شنیده ها پس از ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنایع و نیز ادغام وزارت راه در وزارت مسکن قرار است وزارتخانه جدیدی با عنوان وزارت انرژی تشکیل شود.

شواهد نشان می دهد رئیس دولت برای تصدی وزارتخانه جدید قرار است فرد جدیدی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی و میرکاظمی وزیر کنونی نفت را روانه دانشگاه علم وصنعت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم خطاب به نفتی ها گفته است: “در این شرایط حساس منطقه باید صنعت نفت ایران به گونه ای عمل کند که در دام ندانم کاری نیفتد”.

هفته پیش هم حمید رضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس در این‌باره گفته بود: “با ادامه سیاست‌های کنونی در حوزه نفت، سوء مدیریت‌ها و غفلت از سرمایه‌گذاری برای تولید صیانتی، در مدت هفت سال به وارد کننده نفت تبدیل می‌شویم.”

وی با تأکید بر نیازمندی صنعت نفت کشور به سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید صیانتی، به وبسایت خانه ملت گفت: “اگر امسال هم مانند سال گذشته هیچ بودجه‌ای برای توسعه ذخایر نفت و گاز اختصاص پیدا نکند، با کاهش شدید تولید مواجه خواهیم شد که ممکن است این کاهش به طور میانگین تا 100هزار بشکه در روز هم برسد.”

البته میر کاظمی هم این نگرانی ها را تکذیب نمی کند و در افتتاح نمایشگاه نفت می گوید: “اگر سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران انجام نشود با توجه به گذشت نیمی از عمر مخازن نفت قطعا نگرانی هایی برای ادامه تولید و صادرات نفت خام ایران به وجود می آید.

کاتوزیان همچنین در انتقادهایش آورده بود: “برنامه چهارم توسعه دولت را موظف کرده بود تا پایان سال 88 تولید نفت را یک میلیون بشکه افزایش دهد. به علت عدم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، نه تنها این هدف برنامه چهارم توسعه محقق نشد، بلکه امروز شاهد کاهش تولید 72 هزار بشکه‌ای نیز هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند ظرف مدت هفت سال آینده وارد کننده نفت خواهیم شد.”

به گزارش خبرآن‌لاین، شمس اردکانی رییس کمیسیون انرژی اطاق بازرگانی ایران نیز معتقد است: “تجربیات گذشته نشان داده است اجرای اصل 44 و قانون برداشت شده از آن باعث شکوفایی اقتصاد نمی شود در شرایط فعلی هم مدل های سرمایه گذاری و برداشت هایی که از قانون نفت می شود و مدل های ملی مثل بیع متقابل کافی برای جذب سرمایه های خارجی در این صنعت نیست.در عین حال با توجه به آنکه در میدان های مشترک ما برداشت رقابتی است بای بیشتر سرمایه گذاری را به این بخش تخصیص دهیم. ابن که در حال حاضر رقبا دربرخی از میدان های مشترک ما در برداشت پیشی گرفته اند ناشی از تفسیرهای حقوقی و مالی است که در حقیقت ما را در چار ضعفی کرده است که قطعا ادامه آن می تواند ما را از اهداف چشم انداز 20 ساله و توقویت حضور ما در منطقه کاملا دور کند.”

در اتفاقی دیگر بازتاب روحیه حاکم در صنعت نفت را میتوان در نمایشگاه جاری نفت در تهران دید. دومین و سومین روز از برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اگرچه پیش بینی می شد از رونق بیشتری نسبت به سایر سال های گذشته برخوردار باشد اما کاهش استقبال عمومی از این نمایشگاه محسوس بود.

اما مسوولان برگزاری این نمایشگاه معتقدند بازدید از این نمایشگاه در این دوره بی نظیر بوده است. البته منظور این  است که استقبال مسوولان نفتی از این نمایشگاه بی نظیربوده زیرا در هر یکساعت دو تا سه مدیرنفتی برای حضور در جمع خبرنگاران و ارائه عملکرد خود با یکدیگر رقابت می کردند.

بنا بر گزارش خبرآن‌لاین،  اولین کنگره ملی چشم انداز صنعت نفت نیز با حضور علی لاریجانی  و وزیرنفت برگزار شد که علی لاریجانی به دلیل تاخیر در برگزار شدن مراسم، سخنرانی خود را در کمتر از ده دقیقه به اتمام رساند و تاکید کرد به دلیل دیر برگزار شدن این مراسم وی عجله دارد و سریعا محل برگزاری کنگره را ترک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از بازدید این نمایشگاه نیز خودداری کرد و دلیل این امر را عجله داشتن برای رسیدن به برنامه های دیگر خود دانست.