اعتراض گسترده کردها به اعدام‌ها

نویسنده

» گزارش روداو از اعدام در کردستان

کردهای عراق و ترکیه علیه اعدام دو فعال کرد و ایران اعتراض کردند. تنها گروه شبه‌نظامی کرد که با تهران درگیری مسلحانه دارد، می‌گوید در پاسخ به این اعدام‌ها 10 عضو سپاه را کشته است.

ایران به رغم درخواست‌های احزاب سیاسی کرد در ایران و سازمان‌های حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل، دو فعال کرد، حبیب‌الله گلپری‌پور و رضا اسماعیلی را هفته گذشته به دار آویخت.

روز پنجشنبه هزاران کرد در ترکیه، در استان حکاری، به این موضوع اعتراض کردند. آنها به حمایت از حزب کارگران کردستان و رهبرش عبدالله اوجالان که در ترکیه زندانی است شعار سر دادند.

این تظاهرات یک روز پس از اینکه سازمان لند پروتکشن یوث تظاهراتی را در بیرون کنسول ایران در اربیل، مرکز منطقه کردستان در شمال عراق، برگزار کرد، اتفاق افتاد.

این سازمان جوانان در بیانیه‌ای گفت: “مردم کرد باید علیه این سرکوب متحد باشند و اعدام کردها فقط ما را برای گرفتن حقوقمان پایدارتر می‌کند.”

همچنین روز چهارشنبه حزب زندگی آزاد کردستان (پژاک) که قبلا از گلپری‌پور به عنوان یک رهبر ارشد نام برده بود، قول داد که انتقام خون او را بگیرد و گفته است که در این کار موفق بوده است.

پژاک که روابط نزدیکی با پ‌ک‌ک دارد بیانه‌ای صادر کرد و گفت شورشیانش 10 عضو سپاه ایران را در منطقه ماکو در استان آذربایجان ایران در مرز ترکیه کشته است.

این گروه همچنین مسئولیت کشتن مرزبانان دیگر ایرانی در این نقطه مرزی در ماه اکتبر را نیز بر عهده گرفته است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر در نیویورک، گلپری‌پور در شمال غربی ارومیه بدون اطلاع خانواده‌اش اعدام شده است.

او یک فعال سیاسی کرد در کردستان ایران بود. او به اتهام ارتباط با پژاک که بر خلاف گروه‌های کرد دیگر ایران به مبارزه مسلحانه در ایران ادامه داده است، دستگیر و به اعدام محکوم شد.

به گزارش دیدبان حقوق بشر، او به خاطر کتابها و نوشته‌هایی که در زمان بازداشتش پیدا شد به اعدام محکوم شد.

اعدام این دو فعال کرد موجب محکومیت از جانب احزاب کرد ایرانی شد که ادعا می‌کنند از زمان انتخاب حسن روحانی هیچ چیزی برای اقلیت بزرگ کردها در ایران تغییر نکرده است. این گروه‌ها گفته‌اند که برای حقوق خود در ایران به تلاش خود ادامه خواهند داد.

حزب دموکراتیک کردستان در ایران خواستار حمایت بین‌المللی برای متوقف کردن اعدام کردها در ایران شده است. این حزب می‌گوید: “سهم کردها از ایران فقط اعدام و سرکوب بوده است.”

کردها که جمعیتشان حدود 40-30 میلیون نفر است، در منطقه‌ای در خاورمیانه در محل تلاقی سوریه، عراق، ایران و ترکیه زندگی می‌کنند. کردها در تمام این رژیم‌ها برای حقوق بیشتر مبارزه می‌کنند.

به گفته عفو بین‌الملل فقط چین آمار اعدام بیشتری از ایران دارد.

منبع: روداو - 3 نوامبر 2013