ترجیح سلاخی مردم بر تحویل قدرت

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون از گفته های دیپلمات مستعفی

راجر بلیتز

 

یک دیپلمات ایرانی که ماه گذشته از حکومت ایران جدا شد، روز سه شنبه اعلام کرد رهبران ایران “سلاخی” مردم خودشان را به تحویل قدرت به هرگونه جنبش مردمی تأثیر پذیرفته از ناآرامی های جهان عرب ترجیح می دهند.

احمد ملکی قبل از گریختن به پاریس به همراه خانواده اش،  معاونت کنسولگری ایران در میلان را برعهده داشت. وی آخرین مقام ایرانی است که از حکومت اسلامی جدا شده و به گروه مخالفان موسوم به “موج سبز” می پیوندد.

وی در مصاحبه ای گفت ایرانی ها تحت تأثیر جنبش های مردمی شمال آفریقا قرار گرفته اند اما با رژیمی روبرو هستند که سرکوبگرتر از رژیم های مصر، تونس و لیبی است.

وی از یک هتل مجلل در پاریس و به کمک یک مترجم به خبرگزاری رویترز گفت: “در مدت 32 سال گذشته، تنها هدف رژیم، نگهداشتن قدرت بوده است.”

“آنها حاضرند با هر ابزار ممکن، از جمله سلاخی و به راه انداختن حمام خون در شدیدترین حد خود، قدرت را حفظ کنند.”

در 14 فوریه و زمانیکه طرفداران مخالفان در تهران و سایر شهرها در همراهی با ناآرامی های مصر و تونس به خیابان ها سرازیر شدند، دو نفر از معترضان کشته شدند و ده ها نفر نیز دستگیر شدند.

رهبران اسلامی ایران تلاش می کنند مانع از برگزاری تظاهرات گسترده ای شوند که در فضای متعاقب انتخابات سال 2009 کشور را فرا گرفت، و هشدار داده اند که با هرگونه تجمع غیرقانونی مخالفان برخورد خواهد شد.

ملکی گفت بسیاری از دیپلمات های دیگر ایران و افسران نظامی نیز با دیدگاه انتقادی او به دولت تهران هم نظر هستند و منتظر فرصت مناسب هستند تا از رژیم جدا شوند.

وی گفت به مدت 77 ماه در جنگ ایران و عراق، جنگی که در فاصله سال های 1980 تا 1988 ادامه داشت، برای کشورش جنگیده است.

ملکی به کنسول سابق ایران در نروژ، یک افسر سابق نیروی هوایی، و نیز یک سردار سپاه که آنها نیز قبلاً به سوی «موج سبز» آمدند، پیوسته است. این تشکل در مارس 2010 و به همت یک تاجر ایرانی خارج از کشور به نام امیر جهانشاهی تأسیس شده است که در پی ایجاد وقفه در حوزه حیاتی انرژی ایران است تا بر رهبران کشور فشار وارد کند.

منبع: شیکاگو تریبون- 2 مارس