جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ…

 

قطب‌الدین صادقی: دولت از تاتر سهم خودش را می خواهد

صادقی از نحوه‌ی حمایت دولت از تئاتر انتقاد دارد و می‌گوید: “دولت دل‌مشغول تایید خودش است و از تئاتر سهم خودش را می‌خواهد. دائما دنبال این است که چه کسی، چگونه و چقدر او را تایید می‌کند. یک پایه همه فعالیت‌های او تبلیغ است و سهم خودش را می‌خواهد و دوست دارد مقابل کمکی که می‌کند، با شعارهای مستقیم یا غیرمستقیم یا اخلاقی یا سیاسی تایید شود. درحالی‌که من فکر می‌کنم این نقطه ضعف وی است و نباید درقبال این کمک که از بیت‌المال است و وظیفه‌اش هم هست، توقعی داشته باشد. “

اقای صادقی در گفتگو با ایلنا با اشاره به این مساله که “دولت آنقدر دل‌مشغولی ترافیک و گندم و سیاست و مرز را دارد که بهتر است وارد فرهنگ و هنر نشود”، افزود: “اینجا عرصه‌ی تخیل و اندیشه و تحلیل است،عرصه ابداع است؛ پس بگذارند هنرمندان کارشان را بکنند. اصلا در عرصه هنر و اندیشه باید تحلیل کرد. انگشت بر کژی‌ها گذاشت. انتقاد کرد. آیا می‌توان یک شاهکار بزرگ جهانی نشان داد که انتقادی نباشد و بر انحرافات و کژی‌ها و کم و کسری‌ها انگشت نگذاشته باشد. اصلا یکی از بزرگترین وظایف فرهنگ و هنر همین است. اینها اینجور تلقی می کنند که هنرمندان برانداز هستند و می‌گویند برای اینکه ثابت کنی برانداز نیستی، پس ما را تایید کن درحالی‌که اینگونه نمی‌شود و با این کار، آن اثر جنبه اصیل و فرهنگی و تحلیلی خود را ازدست می‌دهد و به بوق تبلیغاتی تبدیل می‌شود و کار را بی‌ارزش می‌کند. “

 

 

بهرام بیضایی : انتشار “تاراج‌نامه” بدون اعمال حذفیات

تاراج‌نامه‌ی بهرام بیضایی که با اصلاحیه‌ی سنگینی مواجه شده‌بود، بالاخر اجازه انتشار گرفت.

مذاکرات شهلا لاهیجی(مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان)، که پیشتر از اصلاحیه‌ای 100 صفحه‌ای بر کتاب “تاراج‌نامه” نوشته‌ی بهرام بیضایی خبر داده بود، با مسوولان اداره کتاب در وزارت ارشاد، سرانجام به نتیجه رسید.

لاهیجی در گفتگو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: سرانجام توانستیم با پیگیری‌ها و چانه‌زنی‌ها، با وزارت ارشاد بر سر “تاراج‌نامه” به توافق برسیم و مجوز نشر آن را بدون حذفیات، دریافت کنیم.

وی ادامه داد: متن این کتاب، صفحه‌بندی شده و آماده‌ی چاپ است اما طراحی جلد آن کمی وقتگیر شد که نهایتا با به اتمام رسیدن کامل مراحل چاپ، به احتمال قوی تا پایان همین هفته منتشر و روانه‌ی بازار کتاب خواهد شد.

مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان درمورد دیگر کتاب بهرام بیضایی یعنی “هزار افسان کجاست؟” گفت: نسخه‌ی آخر پس از غلط‌گیری‌های نهایی برای مولف ارسال شده است و درحال حاضر منتظر تایید نهایی بیضایی هستیم که به محض دریافت این تاییده؛ کتاب را به چاپ خواهیم رساند.

 

سیمین دانشور : چاپ رساله دکتری پس از 60 سال

رساله دکتری سیمین دانشور بعد از 60 سال و در آستانه 90 سالگی خالق رمان “سووشون”روانه بازار شد.

این داستان نویس و مترجم 61سال پیش رساله “علم‌الجمال و جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم” را ابتدا با راهنمایی فاطمه سیاح شروع کرد که بعد از مرگ او، دانشور این رساله را با راهنمایی بدیع‌الزمان فروزانفر به سرانجام رساند.

دانشور در مورد این رساله و نحوه نگارش آن گفته:” دکتر فاطمه سیاح استاد بسیار باسوادی بود، ادبیات تطبیقی درس می‌داد. خانم سیاح به من گفت که رساله ات را زیر عنوان شناخت زیبایی با من بگیر، من هم پذیرفتم و خانم سیاح هم شروع به کار با من کرد.”

به گفته همسر زنده یاد جلال آل احمد، او هفته‌ای دو روز می‌رفته خانه دکتر سیاح و فصلی را که نوشته بوده، برایش می‌خوانده و او هم نوشته​های او را  نقد و بررسی می‌کرده است.« از اقبال بدم قسمت عمده رساله تمام شده بود که خانم سیاح مرد. ناچار شدم نوشته‌هایم را با ادب فارسی تطبیق دهم و به راهنمایی استاد بدیع الزمان فروزانفر کار آن را پی بگیرم.»

این نوشته سیمین دانشور است درباره رساله دکترایش است که حالا در ابتدای این کتاب منتشر شده است.

“سووشون”، “ساربان سرگردان”، “جزیره سرگردانی”، مجموعه داستان “انتخاب” و نامه های او به همسرش از جمله آثار منتشر شده دانشور در ایران هستند.

رساله دکترای دانشور با بازنگری مسعود جعفری و زیر نظر این نویسنده از سوی نظر قطره منتشر شده است.

 

داریوش مهرجویی: اجرای اولین تاتر در تماشاخانه ایرانشهر

داریوش مهرجویی کارگردان مطرح ایرانی، که در تمام این سال‌ها، سرگرم سینما و فیلمسازی برای علاقه‌مندانش در سینما بود، امسال ناگهان تصمیم گرفت در جشنواره تئاترشهر برای اولین‌بار روی صحنه بیاید؛ تصمیمی که مهرجویی در روزهای اول خبری‌اش کرد، اتفاقی بود که برای تعداد زیادی از اهالی تئاتر و سینما و رسانه، اتفاق بعید و محالی بود. مهرجویی در تمام این سال‌ها از حضور در تئاتر می‌گفت، اما همیشه در دقیقه نود از اجرا منصرف می‌شد. ولی این کارگردان برای آخرین بار سرقولش ایستاد و وقتی که خبر رسید، نمایش «درس» نوشته اوژن یونسکو به کارگردانی داریوش مهرجویی، در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، تمرین‌های نمایش را در خانه خودش با ترانه علیدوستی و امیر جعفری شروع کرد. اما مدتی بعد، ترانه علیدوستی از گروه مهرجویی جدا شد و طناز طباطبایی جای او را گرفت تا این نمایش برای اولین‌بار در آخرین روز بهمن سال ۸۹ روی صحنه برود و بعد از این اجرا از 3 اسفند نمایش عمومی‌اش را شروع کند. در اولین روز اجرای این نمایش، تماشاگرانی به روی صحنه می‌روند که برای اجرای این نمایش در جشنواره بلیت خریده بودند، اما به‌خاطر هجوم جمعیت علاقه‌مندان، پشت درهای سالن ماندند و مهرجویی به آنها قول داد که اولین اجرای عمومی این نمایش برای آنها باشد.

 

مرتضا کربلایی‌لو :  رمانی درباره‌ی عملیات والفجر هشت

مرتضا کربلایی‌لو که اکنون رمان “قارا چوبان” را زیر چاپ دارد، رمانی درباره‌ی عملیات والفجر هشت می‌نویسد.

کربلایی‌لو با اشاره به رمان “قارا چوبان” گفت: این رمان داستان نوجوانی است به نام عیار که در بلاتکلیفی شدیدی در مورد آینده‌اش به سر می‌برد.

او افزود: “عیار” با یک هنرمند بازیگر تئاتر به نام مارال آشنا می‌شود و با راهنمایی وی با گروهی از هنرمندان قالی‌باف که قالی‌های شگفت‌انگیز می‌بافند و وظیفه‌ی اصلی‌شان حفاظت از محیط زیست است، آشنا می‌شود و در نهایت عیار نیز یکی از ایشان می‌شود.

او با شاره به بهره‌گیری از آموزه‌های حکمت اشراقی سهروردی در نگارش این رمان گفت: من در این رمان سعی کرده‌ام نگاه‌ها را به شگفت‌انگیزی قالی‌ ایرانی جلب کنم و در ضمن، نگرانی خودم را درباره‌ی محیط زیست ایران و جانداران شگفت‌انگیزش ابراز کنم.

این رمان که مجوز نشر گرفته است، به زودی توسط نشر افراز منتشر می‌شود.

این نویسنده همچنین از نگارش دو کتاب تازه به قلم خود خبر داد و عنوان کرد: هم‌اکنون در حال نگارش رمانی درباره‌ی عملیات والفجر هشت هستم. همچنین سیاحت‌نامه‌ای با نگرش پدیدارشناختی در مورد حرم امام رضا با نام “سلطان طوس” نوشته‌ام که چون می‌خواهم به صورت نفیس و همراه با تصاویر حرم رضوی منتشر شود، به دنبال ناشری مناسب برای چاپ آن هستم.

“نوشیدن مه در باغ نارنج”، “زنی با چکمه‌ی ساق‌بلند سبز”، “من مجردم خانوم”، “مفیدآقا”و همچنین ترجمه‌ی “حکمت سلیمان” محی‌الدین ابن عربی از دیگر آثار مرتضی کربلایی‌لو هستند.             

 

رضا رئیسی : توقف انتشار “قطار57 ” به دلیل  تذکر

چاپ سوم “قطار 57” نوشته، رضا رئیسی از سوی انتشارات سوره مهر متوقف شد.

این کتاب که به جریانات اجتماعی سال‌های پایانی دهه 50 و انقلاب می‌پردازد،برای اولین بار در سال 86 منتشر شد و پس از آن به چاپ دوم رسید.

به گفته‌ رئیسی، قرارداد چاپ این اثر 10 هزار نسخه بود، ولی 5 هزار جلد آن چاپ شد و ناشر اعلام کرده است که بقیه این رمان را منتشر نخواهد کرد.

نویسنده این رمان گفت: “مسوول انتشارات سوره مهر اعلام کرده است که این کتاب با حاشیه‌هایی مواجه شده و دو بار نیز تذکر دریافت کرده است. به همین دلیل دیگر این کتاب را چاپ نخواهد کرد.”

به گفته او، “ پیش از این نیز بین چاپ اول و دوم این رمان نه ماه وقفه افتاد که دلیل آن حاشیه‌های موجود در کتاب عنوان شد. اکنون نیز دلیل توقف چاپ سوم این اثر، وجود حاشیه‌هایی در این اثر عنوان شده است.”

رئیسی در این‌باره گفت: “ چون کار بی‌طرفانه نوشته شده، این مشکلات را پیداکرده است. ما عادت کرده‌ایم انقلاب و جنگ را از منظر کسانی ببینیم که می‌خواهند این وقایع را بدون عیب و نقص ببینند. من خودم از نسل انقلاب و جنگ هستم، معتقدم اگر من این موضوعات را نقد نکنم چه کسی می تواند این کار را انجام دهد.”

 

کیومرث پوراحمد : پایان نگارش فیلمنامه “بی‌خداحافظی” تا پایان سال

نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی “بی‌خداحافظی” به نویسندگی پیمان عباسی و کارگردانی کیومرث پوراحمد تا پایان سال آماده می‌شود.

محمد نشاط تهیه‌کننده این فیلم گفت: پروانه ساخت این فیلم مدتی پیش صادر شده است، اما فیلمنامه آن هم اکنون توسط پیمان عباسی در حال نگارش است. کیومرث پوراحمد روز جمعه 13 اسفندماه به ایران برمی‌گردند و قطعا نظرات و مشاوره‌های خود را بر روی فیلمنامه مطرح می‌کند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم نگارش فیلمنامه برای پایان امسال به اتمام برسد تا ساخت فیلم را سال آینده دنبال کنیم. فیلمبرداری این فیلم در تهران و بندرعباس به نگارش در می‌آید.

نشاط در ادامه بیان کرد: پوراحمد آثاری ماندگار در حوزه موزیکال هم بر جای گذاشته که از میان آنها می‌توان به فیلم‌هایی مانند “دو خواهر” و یا “شب یلدا” اشاره کرد. با توجه به علاقه کیومرث پوراحمد به موسیقی من فکر کردم که او برای ساخت چنین فیلمی بهترین گزینه کارگردانی خواهد بود.

وی ادامه داد: رضا صادقی در این فیلم بازی می‌کند اما قرار نیست “بی‌خداحافظی” به زندگی شخصی رضا صادقی بپردازد، چرا که این یک اثر سینمایی و نه مستند است. همچنین قرار است رضا صادقی برای این فیلم چهار آهنگ بسازد که دوتا از این آهنگ‌ها تاکنون ساخته شده و دو آهنگ دیگر هم در حال ساختن است.

کیومرث پوراحمد فیلم‌های سینمایی “خواهران غریب”، “اتوبوس شب”، “گل یخ”، “شب یلدا” و… را کارگردانی کرده است.