عملیات انتحاری، اعدام و حبس های سنگین

نویسنده

هفته با عملیات انتحاری گروه جندالله در زاهدان شروع شد.عملیاتی که در محدوده شهر سرباز صورت گرفت و به کشته و زخمی شدن دهها تن، از جمله دو فرمانده سپاه منجر گردید و اعتراض و محکومیت سازمان های حقوق بشری و گروههای مختلف سیاسی و برخی از کشورهای غربی را هم به همراه داشت.

از عملیات انتحاری که بگذریم، دستگاه قضایی هم پنج نفر را در این هفته اعدام کرد.و حکم اعدام صفر انگوتی، که در نوجوانی مرتکب جرم شده بود، یک ماه به تعویق افتاد.

سازمان گزارشگران بدون مرز هم رده بندی جهانی خود درباره وضعیت آزادی مطبوعات در سال 2009 را منتشر کرد و ایران در بین 175 کشور، رتبه 172 را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب ایران در کنار کشورهایی نظیر اریتره، کره شمالی و ترکمنستان، جزو بدترین کشورهایی هستند که آزادی مطبوعات را نقض کرده اند.در بخشی از این گزارش آمده است:“امسال روزنامه‌نگاران ایران بیش از هر وقت دیگری از احمدی‌نژاد آزار دیده‌اند. استقرار نیروهای امنیتی در چاپخانه‌ها و تحریریه‌های روزنامه‌ها، سانسور پیش از انتشار مطالب، بازداشت و زندانی کردن، بدرفتاری غیر قانونی و گسترده با روزنامه‌نگاران که بسیاری از آن‌ها را مجبور به ترک کشور کرده‌ است”.

آنطرف تر، در این هفته احکامی هم برای شماری از زندانیان صادر شد؛ کیان تاجبخش به تحمل 12 سال حبس تعزیری محکوم شد.مسعود باستانی به 6 سال و هدایت الله آقایی و شهاب الدین طباطبایی  هر کدام  به تحمل  5 سال حبس محکوم گردیدند. افزون بر اینها، هیوا بوتیمار از سوی دادگاه تجدید نظر به 8 سال زندان محکوم گردید.

همزمان، چندین نفربازداشت و چندین تن هم آزاد شدند.نهضت آزادی ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: امیر خرم، عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی این گروه سیاسی با حکم دادگاه انقلاب، بازداشت و ممنوع الخروج شد.

همچنین امید شکری، فعال آذربایجانی پس از تحمل 31 روز حبس از زندان آزاد شد؛اما علی حسین نژاد از فعالین سیاسی آذربایجان دستگیر شد. مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک پس از ماهها بازداشت، با وثیقه 300 میلیونی از زندان آزاد و از کشور خارج شد.بعلاوه، احمد احمدیان از فعالین دانشجویی بازداشت شده نیز در این هفته از زندان آزاد شد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر  هم خبر داد که: “با صدور حکم محرومیت از تحصیل برای دو تن دیگر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، تعداد محرومان از تحصیل در این دانشگاه به شش رسید”.

کمیته انضباطی دانشگاه علامه هم، سلیمان محمدی، روزنامه نگار و فعال دانشجویی را به اتهام  ”تبانی برای برهم ریختن نظم دانشگاه” به یک ترم محرومیت از تحصیل و ممنوع الورودی به دانشگاه محکوم کرد.