غرب حقوق بشر را قربانی مسائل اتمی نکند

نویسنده

» شیرین عبادی در گفتگو با کریسچن ساینس مانیتور

در پی موافقت ایران با ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای قم در تاریخ 25 اکتبر و همچنین توافق بر سر فرستادن اورانیوم غنی شده با غلظت پایین به خارج از کشور برای اهداف پزشکی، به نظر می رسد روند گفتگوها بین ایران ، ایالات متحده و اروپا در مورد فعالیت های غنی سازی ایران اندکی پیشرفت داشته است. آیا این مساله حاکی از کاهش تنش با غرب است؟

 

شیرین عبادی: هنوز برای قضاوت کردن زود است. باید منتظر ماند و دید که آیا ایران به تعهدات خود در این رابطه پایبند است یا خیر. در عین حال ، ایالات متحده در کنار گفتگوها گزینه اعمال تحریم های شدیدتر را نیز بررسی می کند. این مساله نشان می دهد که علی رغم بهبود روابط میان دو کشور، هیچ یک از طرفین به طور کامل مورد اعتماد طرف دیگر نیست.

 

گاردلز: آیا روابط حساس جدید میان ایران و آمریکا تاثیری بروی جنبش دموکراتیک مردم ایران موسوم به “جنبش سبز” که کماکان نسبت به نتیجه انتخابات معترض است، دارد یا خیر؟

 

عبادی: باید گفت این مساله بستگی به این دارد که آیا در مذاکرات به مسائل مربوط به حقوق بشر و دموکراسی نیز اشاره ای می شود یا این که گفتگوها صرفا بر سر برنامه های اتمی ایران خواهد بود .چنانچه مسائل مربوط به حقوق بشر نیز در گفتگوها گنجانده شود، مردم ایران خواهند فهمید که غرب به همان نسبت که نگران امنیت خود است ، به سرنوشت مردم ایران هم علاقه مند است. در این حالت جنبش سبز تقویت می شود. در غیر این صورت و چنانچه غرب موضوع دموکراسی و حقوق بشر را قربانی مسائل هسته ای ایران کند، تاثیر مذاکرات بر جنبش اعتراضی طبیعتا منفی خواهد بود و مردم ایران در مبارزه خود با حکومت تنها خواهند ماند.

 

شیرین عبادی وکیل ایرانی، فعال حقوق بشر و مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است. وی در سال 2003 بدلیل تلاش های ارزنده برای بهبود حقوق بشر و دموکراسی خصوصا در حوزه حقوق زنان، کودکان و پناهندگان ، موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد. خانم عبادی نخستین زن مسلمان و نخستین فرد ایرانی است که موفق به دریافت چنین جایزه ای شده است.

منبع : کریسچن ساینس مانیتور ، 19 اکتبر