اخراجی دوره ضرغامی، مدیر تلویزیون شد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» ادامه تغییر و تحولات در صداوسیمای "سرافراز"

محمد سرافراز، رییس جدید سازمان صدا و سیما در مهم‌ترین انتصاب خود، مدیریت ارشد شبکه‌های تلویزیونی را به یک مدیر سابق صدا و سیما سپرد. علی‌اصغر پورمحمدی، رییس سابق شبکه ۳ در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی، سال ۹۱ برکنار شد و پس از آن انتقاداتی را متوجه صدا و سیما و رییس اش کرد. این مدیر اصولگرا و پرسابقه، هم اکنون ریاست مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه را برعهده دارد و پسرعموی مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری است.

 

از برکناری جنجالی تا بازگشت و ترفیع

کمتر از دو هفته است که محمد سرافراز، مدیر سابق شبکه پرس‌تی‌وی پس از ریاست ۱۰ ساله عزت‌الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما، سکان ریاست رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی را در اختیار گرفته و در این مدت جز انتخاب مشاور فرهنگی خود، تغییر عمده و مهمی انجام نداده بود. انتصاب “معاون سیمای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی” کلیدی‌ترین تغییر و تحولی است که در دوران رییس جدید رخ داده و علی‌اصغر پورمحمدی با حضور در این پست، مدیریت و راهبری ارشد شبکه‌های پرتعداد تلویزیونی را برعهده خواهد گرفت.

پورمحمدی که پسرعمویی شناخته‌شده تر از خود دارد، پس از برکناری از سازمان صدا و سیما به عنوان قائم‌مقام سیدمحمد حسینی، آخرین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی‌نژاد انتخاب شد. او سال گذشته با حکمی از سوی صادق لاریجانی، به عنوان رییس مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه برگزیده شد که راه‌اندازی خبرگزاری رسمی این قوه، میزان، از ابتکارات دوران مدیریت اوست.

پورمحمدی پس از برکناری از مدیریت شبکه سه و در جلسه تودیعش، انتقادات تندی نسبت به ضرغامی عنوان کرد و گفت ضرغامی اداره تلویزیون را به “فردی که قبلا رئیس حراست یک فروشگاه در شاه عبدالعظیم بوده” واگذار کرده و این آدم “بی‌هنر” بر هنرمندان مسلط شده است.

او همچنین مدعی شد که بردن نامش در صدا و سیما و روزنامه جام‌جم ممنوع شده و به کنایه اضافه کرد: “درخواست دیگری که از مهندس ضرغامی دارم، این است که وقتی یک مدیر را منصوب می‌کنید، نمی‌گویم امتحان هنر، بلکه امتحان عقل از او بگیرید.”

او همچنین ادعا کرد که عده‌ای به ضرغامی گفته‌اند “شما به تلویزیون کاری نداشته باشید زیرا ما می‌دانیم چگونه آن را اداره کنیم‌”.

در آن زمان بیش از ۱۰۰ تن از هنرمندان که در میان آنها چهره‌های سرشناس تلویزیونی هم دیده می‌شد با انتشار بیانیه‌ای خواستار ادامه حضور پورمحمدی شده بودند.

 

انتصابات سرافراز

پیش‌بینی می‌شود با حضور پورمحمدی، سریال‌های تلویزیونی رونق بیشتری بگیرد و تعدادی از چهره‌های هنری که در سال‌های اخیر کمتر با تلویزیون همکاری داشته‌اند، بار دیگر در قاب شبکه‌های انحصاری سیمای جمهوری اسلامی ظاهر شوند.

در متن حکم محمد سرفراز برای پورمحمدی، ماموریت‌هایی درنظر گرفته شده که در صدر آنها، “ساماندهی و بازتعریف ماموریت شبکه‌ها و کانال‌های سیما” قرار دارد. همچنین خواسته شده که برنامه‌ها بر پایه دین، اخلاق و نیز سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی “ارتقاء و تعمیق محتوایی” داده شود و نشاط و امید در جامعه ایجاد گردد.

خبرگزاری مهر تحلیل کرده که “سرافراز با اعتماد به پورمحمدی جسارت را به تلویزیون برمی‌گرداند و حضور چهره‌های گوناگونی که به نوعی از تلویزیون فاصله گرفته‌اند نیز با حضور او امری بدیهی است.” این خبرگزاری معتقد است شناخت پورمحمدی از ساختار تلویزیون و همچنین آشنایی او با مدیران مختلف، باعث خواهد شد تا انتصابات بعدی در سازمان با نظر او باشد.

اما دیگر انتصاب سرافراز سمت و سوی دیگری دارد. یکی از تندروترین ستون نویسان کیهان را که از نزدیکان وحید جلیلی و گروه موسوم به عماریون است به عنوان مشاور فرهنگی خود برگزیده است.

مشاور رییس سازمان صدا و سیما، امین صدیقی، ستون نویس روزنامه کیهان و از نزدیکان به حسن شایانفر است. او با دفتر موسوم به “دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی” یا همان “قرارگاه شهید باقری” که از سوی وحید جلیلی و به بهانه “جنگ نرم” تاسیس شده، ارتباطات گسترده‌ای دارد.

 

صدا و سیما پس از ضرغامی

سازمان صدا و سیمایی که ضرغامی از خود به جای گذاشته با مشکلات متعددی مواجه است که از جمله مهم‌ترین آنها افت شمار بینندگان و کاهش بودجه است. در بهمن ماه سال ۹۲ اعلام شد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ۸۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد اما تاسیس شبکه‌های جدید همچنان از سوی ضرغامی مصرانه پیگیری می‌شد. به نظر می‌رسد بازگرداندن افرادی همچون پورمحمدی در راستای سامان دادن به وضعیت آشفته فعلی صورت می‌گیرد. بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های دولتی از جمله حسام الدین آشنا، مشاور مطبوعاتی حسن روحانی ابراز امیدواری کرده بودند که با تغییر رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، فضای این رسانه به نفع نیروهای معتدل تلطیف شود.

سرافراز اما به لحاظ سیاسی، شخصیتی “مرموز” توصیف می‌شود که به گفته برخی منابع، حسین محمدی، معاون سیاسی صدا و سیما و معاون فرهنگی بیت رهبر جمهوری‌اسلامی، حامی اصلی او برای رسیدن به صندلی ریاست بوده است.

نام سرافراز از سال گذشته به لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا به عنوان یکی از ناقضان حقوق‌بشر اضافه شد. وی که از سال ۷۱ در پست معاونت برون مرزی صدا و سیما فعالیت می‌کرد، چند سالی نیز در مقر این سازمان در برلین مستقر بود. او همچنین مدیریت شبکه‌های تلویزیونی العالم، هیسپان تی‌وی و آی‌فیلم را به عهده داشت و اکنون به بالاترین مقام این سازمان رسیده است.

او در مراسم معارفه خود، اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را “ترفند آمریکا” دانست که هدف آن، “سرنگونی مردم” بود.