جمع مستان

نویسنده
مرضیه حسینی

از برترین تک ‌بیت‌های ادبیات کهن تا گزیدهای شعر و نثر…

 

کمال تبریزی:  در انتظار پروانه نمایش

“پاداش” به کارگردانی کمال تبریزی در 102 دقیقه آماده‌ی اکران شده و در انتظار دریافت پروانه‌ی نمایش است.

مهدی کریمی تهیه‌کننده این فیلم گفت: در صورت اخذ پروانه نمایش در یک فرصت مناسب فیلم را اکران خواهیم کرد.

وی احتمال حضور این فیلم را در جشنواره‌ی فیلم فجر رد نکرد و اظهار داشت: به هرحال جمعی از عوامل برای این فیلم خوب زحمت کشیده‌اند و جشنواره‌ی مکانی برای تحلیل و ارزیابی کار افراد است.

کریمی درباره‌ی وضعیت فیلم “اشکان انگشتر متبرک و چند داستان دیگر” نیز گفت: در اواخر دوره‌ی معاونت سینمایی جعفری‌جلوه نامه‌ای نوشته‌ایم وخواستیم این فیلم جزو فیلم‌های فرهنگی اکران شود و درحال حاضر هم اگر اجازه‌ی اکران دهند، آن را تبدیل به 35 میلمتری خواهیم کرد و اکران می‌کنیم.

 

پرویز کلانتری: رونمایی نقاشی‌های مینی‌مال

مجموعه‌ای از نقاشی‌های مینی‌مال “پرویز کلانتری” از روز گذشته - هشتم آبان ماه - در گالری “شمس” رونمایی شد.

کلانتری در این نمایشگاه 17 تابلوی نقاشی از تازه‌ترین کارهای خود که ظرف دو سال گذشته کشیده است، به نمایش گذاشته است.

او درباره این نقاشی‌ها می‌گوید: این کارها از مجموعه نقاشی‌های “کاهگلی‌ام” است که به مرور گسترش یافته و به سمت تجربه‌های جدیدی می‌رود.

کلانتری به گفته‌ی خودش در این نمایشگاه تابلوهای کاهگلی‌اش را به سمت نقاشی مینی‌مال برده است.

گفتنی است: این نمایشگاه تا روز 19 آبان ماه در گالری شمس واقع در خیابان فرمانیه، خیابان شهید سعیدی (مهماندوست)، کوچه مهمانکده، شماره 12 برپاست.

 

نیکی کریمی: اولین نمایشگاه عکس انفرادی

اولین نمایشگاه عکس‌های انفرادی “نیکی کریمی” 8 آبان ماه  باحضور جمعی از هنرمندان و مردم در گالری “گلستان” افتتاح شد.

نیکی کریمی که سال گذشته با دو عکس طبیعت در اکسپوی عکس موسسه صبا حضور پیدا کرده بود، این بار ماحصل سال‌ها عکاسی خود را در یک مجموعه گزیده 30 تایی که ترکیبی از طبیعت سیاه و سفید ایران است، جمع کرده و در گالری گلستان به نمایش گذاشته است.

نیکی کریمی در این نمایشگاه 28 عکس با قیمت‌هایی 500 هزار تومانی و دو عکس با قیمت یک میلیون تومانی برای نمایش و فروش در سه نسخه ارائه کرده است و در نخستین روز از نمایشگاه بیش از 12 اثر از این مجموعه توسط هنرمندان و تهیه‌کنندگان خریداری شده است.

به گفته لیلی گلستان فردی نیز پیشنهاد خریداری کل مجموعه را روز گذشته مطرح کرده است که هنوز به قطعیت نرسیده است.

گلستان با اشاره به استقبال مردم و دوستداران نیکی کریمی در افتتاحیه روز گذشته، گفت: در کنار تمام هنرمندان و دوستانی که به دیدن نمایشگاه آمده بودند، حضور مرم غیر قابل باور بود که نشان از علاقه آنها به نیکی کریمی دارد.

او ادامه داد: مردم زیادی هر روز از شهرستان‌ها تماس می‌گیرند و برنامه‌ی گالری را می‌پرسند تا برای دیدن این نمایشگاه به گالری گلستان سری بزنند و این استقبال خیلی جذاب است.

 

بهمن فرمان‌آرا: انصراف از برگزاری نخستین کارگاه فیلم‌سازی

بهمن فرمان‌آرا در پی انصرافش از برگزاری نخستین کارگاه فیلم‌سازی خود در موسسه فرهنگی هنری “کارنامه” دوباره توضیح داد:انصراف من از برگزاری این کارها تنها به دلایل شخصی است و هیچ‌گونه بیماری در کار نیست.

تأکید کرد: همان‌گونه که روز گذشته هم توضیح دادم انصراف من از برگزاری این کارگاه به دلایل شخصی است و خوشبختانه حالم کاملا خوب است.

قرار بود این کارگاه به عنوان نخستین کارگاه فیلم‌سازی بهمن فرمان‌آرا در ایران از آبان‌ماه به مدت سه‌ماه در موسسه فرهنگی هنری کارنامه برگزار شود.

 

شمس لنگرودی: برترین تک‌بیت‌های ادبیات کهن

شمس لنگرودی مجموعه‌ای از برترین تک‌بیت‌های ادبیات کهن را در یک کتاب منتشر می‌کند.

این شاعر بخشی از بهترین تک‌بیت‌های ادبیات کهن را که در طی سالیان دراز استخراج کرده، با بازبینی و دوباره‌خوانی، در قالب کتابی با عنوان “روزی که برف سرخ ببارد” به چاپ می‌رساند.

به گفته‌ی شمس، عنوان کتاب برگرفته از این بیت صائب است که می‌گوید: روزی که برف سرخ ببارد از آسمان / بخت سیاه اهل هنر سبز می‌شود.

او با اشاره به این‌که انتخاب این نام آگاهانه بوده، علت آن را این‌گونه توضیح می‌دهد که قصدش این بوده که توجه را به سمت بیت‌هایی که در شعر ایران بوده؛ اما خیلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند، منعطف کند.

این پژوهشگر که پیش‌تر نیز “گردباد شور جنون” (سبک هندی و کلیم کاشانی) را منتشر کرده، در کتاب جدیدش بیش‌تر به سراغ شاعران سبک هندی و مکتب وقوع رفته و به جمع‌آوری شاه‌بیت‌های آن‌ها پرداخته؛ شاعرانی همچون: صائب تبریزی، کلیم کاشانی، طالب آملی، غنی کشمیری، ناصرعلی سهرندی، عرفی شیرازی، ظهوری ترشیزی و بیدل دهلوی.

“روزی که برف سرخ ببارد” همراه با مقدمه‌ای از این شاعر درباره‌ی دیدگاه‌هایش نسبت به شعر از سوی نشر مرکز به چاپ خواهد رسید.

همچنین کتاب شمس لنگرودی درباره‌ی رباعی با عنوان “رباعی محبوب من” در چند روز آینده از سوی نشر یادشده عرضه خواهد شد.

نویسنده در این کتاب، سیر کلی رباعی را از رودکی تا نیما یوشیج بررسی کرده و به چهره‌های متشخص رباعی یعنی خیام و مولوی و تفاوت‌های آن‌ها پرداخته است. همچنین رباعی‌های سبک‌های مختلف را به ‌صورت فشرده بررسی کرده است.

رمان “شکست‌خوردگان را چه کسی دوست دارد” این نویسنده نیز از کسب مجوز انتشار بازمانده است.

 

عزت الله فولادوند: کتابی در باره ی زندگی محمد رضا کدکنی

این کتاب به قلم عزت‌الله فولادوند - پژوهشگر ادبیات - با بخش‌هایی همچون: شعر و زندگی شفیعی کدکنی، زبان یا سبک شعر شفیعی کدکنی، در موسیقی درونی شعر شفیعی کدکنی، اسطوره و نقش آن در شعر این شاعر و طبیعت در شعر او همراه است.

کتاب “مردی‌ست می‌سراید” در 248 صفحه از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.

محمدرضا شفیعی کدکنی شهریور سال ‌1318 در کدکن ـ از روستاهای تربت حیدریه ـ متولد شده است.

او در حوزه‌ی شعر، تحقیق و نقد ادبی، سبک‏شناسی شعر فارسی و عرفان ایرانی آثار بسیاری منتشر کرده است.

از سوی دیگر، چندی پیش به قلم فولادوند، کتاب “از چهره‌های شعر معاصر” در بررسی شعر مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، سهراب سپهری، محمدرضا شفیعی کدکنی و… منتشر شد.

 

فریدون مشیری: وضعیت اهدای کتابخانه‌ی همچنان نامشخص

در آستانه‌ی نهمین سالگرد درگذشت فریدون مشیری، وضعیت اهدای کتابخانه‌ی این شاعر همچنان نامشخص است.

بابک مشیری - فرزند این شاعر متذکر شد: هنوز هیچ کاری برای اهدای کتابخانه صورت نگرفته است و تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، دسته‌بندی کتاب‌ها و حفظ آن‌هاست تا این‌که مکانی برای آن پیدا کنیم.

او افزود: در سال‌های گذشته با پی‌گیری‌هایی که از شهرداری برای اختصاص مکانی به کتابخانه‌ی مشیری داشتیم، جایی را برای کتابخانه به ما معرفی کرده بودند که این فضا چندان مناسب کتابخانه نبود؛ بنابراین این موضوع منتفی شد و از آن زمان هم اقدام دیگری صورت نگرفت.

کتابخانه‌ی فریدون مشیری حاوی شش‌هزار جلد کتاب است که در بعضی از آن‌ها به خط شاعر مطالبی نگاشته شده‌ است.

بهار مشیری - دختر این شاعر فقید - نیز پیش‌تر، در این‌باره گفته بود: برای این‌که کتابخانه‌ی پدرم از بین نرود، با چند جا مذاکره داشته‌ایم؛ از جمله با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، که به ما گفتند به میراث شهرستان مراجعه کنید؛ اما ما نمی‌خواهیم کتاب‌های فریدون مشیری به شهرستان منتقل شوند. همچنین با مسؤول قبلی خانه‌ی هنرمندان قبلا گفت‌وگو کرده بودیم، که گفته بود، برای این کار دستش باز نیست.

از سوی دیگر، مجموعه‌ای از شعرهای این شاعر به آلمانی منتشر خواهد شد، که به گفته‌ی بابک مشیری، ترجمه‌ی این کار به تازگی شروع شده است.

فریدون مشیری 30 شهریورماه سال 1305 در تهران به دنیا آمد. بخشی از دوره‌ی ابتدایی و متوسطه را در مشهد گذراند. سپس به تهران آمد و به خدمت وزارت پست و تلگراف درآمد. با چند مجله‌ی هفتگی از جمله “روشنفکر” همکاری کرد و متصدی بخش ادبی این مجله بود. او دوره‌ی روزنامه‌نگاری دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران را هم به پایان رساند. این شاعر سوم آبان سال 1379 در سن 74سالگی درگذشت.

محمود حسینی‌زاد: 2 سال در انتظار مجوز

محمود حسینی‌زاد سومین مجموعه‌ی داستانش‌ را به چاپ سپرد. این مجموعه با نام احتمالی “این برف کی آمده است؟” شامل 10 داستان با تم مرگ و زندگی با مردگان است، که از سوی نشر چشمه منتشر خواهد شد.

حسینی‌زاد همچنین گفت، مجموعه‌ی داستان “هنوز هم گاهی” و رمان “بوی چسبیده به این دست” نوشته‌ی خودش، به ترتیب مدت دو و یک سال است که از سوی نشر آگه در انتظار دریافت مجوز نشرند.

حسینی‌زاد این روزها همچنان به ترجمه‌ی‌ نمایشنامه‌های جدید آلمانی مشغول است.

در کارنامه‌ی این مترجم که بیش‌تر به ترجمه‌ی ادبیات جدید آلمان علاقه دارد، گحمایت از هیچگ هارت مورت لانگه، “گذران روز”، مجموعه‌ی داستان‌هایی از چهار نویسنده‌ی جدید آلمانی‌زبان، “مقبره‌دار و مرگ”، داستان‌های قرن بیستم آلمان، به همراه نمایش‌نامه‌های “تک‌پرده‌یی‌ها”، و گبعل”، “صدای طبل در شب” و “در جنگل شهر” (در یک مجموعه) از برتولت برشت دیده می‌شوند.

 

ناتاشا امیری: اولین تجربه فیلم‌نامه‌نویسی

امیری در پی داستان‌نویسی، به سراغ فیلم‌نامه‌نویسی رفته است و این روزها دو فیلم‌نامه را در حال نگارش دارد.

او تجربه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی را راحت‌تر از داستان‌نویسی توصیف می‌کند و می‌گوید، در فیلم‌نامه‌نویسی چون وارد حیطه‌ی تصویر می‌شویم، طبیعی است که آدم راحت‌تر می‌تواند کار را پیش‌ ببرد و دیگر نیاز نیست مثل داستان‌نویسی صرفا با کلام به سراغ تصویر‌سازی رفت.

فیلم‌نامه‌های در دست نگارش ناتاشا امیری هنوز نامی ندارند.

او می‌گوید: از فیلم‌نامه‌ها برمی‌آید کم‌وبیش تلویزیونی باشند و قابلیت سریال شدن را داشته باشند و نکته‌ای که در نگارش این کارها برایم جالب است، زمان کوتاهی است که تا این‌جای کار صرف نگارش‌شان شده است؛ به واقع خیلی سریع پیش ‌رفتند.

به قلم ناتاشا امیری، ‌تا کنون مجموعه‌های داستان “هولا…هولا”، “عشق روی چاکرای دوم” و رمان “با من به جهنم بیا” منتشر شده است.

 

مشفق کاشانی و شاهرخی: گزیده‌ای از شعر و نثر ادبیات کهن

مشفق کاشانی و محمود شاهرخی گزیده‌ای از شعر و نثر ادبیات کهن را منتشر می‌کنند.

این دو شاعر پیشکسوت انقلاب در ادامه‌ی همکاری با هم، گزیده‌ای از شعر و نثر ادبیات کهن را به نام “کلک‌ خیال‌انگیز” در دو جلد منتشر خواهند کرد.

“کلک خیال‌انگیز” مجلدی را به شعر‌های برگزیده و مشهور ادبیات فارسی اختصاص می‌دهد و در مجلدی دیگر به نثر‌های ادبیات غنی ‌فارسی می‌پردازد تا به تعبیر مشفق‌، جوان‌ترها که کم‌تر تن به مطالعه‌ی ادبیات کهن می‌دهند، بتوانند از رهگذر این اثر‌ با “ترین‌های” ادبیات فارسی آشنا شوند.

جواد مجابی: مجموعه‌ی مقالات درباره‌ی شعر و هنرهای تجسمی

به گفته ی جواد مجابی مجموعه‌ی “در گردش بیشه‌های تابستان”، “شبانگاهان ایرانی”، “ترانه‌های مجوسان”، “این دیوانگان و باران”، “کلیات اشعار” و “گفت‌وگو با جواد مجابی” از مجموعه‌ی “تاریخ شفاهی ادبیات معاصر” آثاری هستند، که از یک تا دو و نیم سال در انتظار دریافت مجوز انتشار به سر می‌برند.

هم چنین مجموعه‌ی مقالات جواد مجابی درباره‌ی شاعران و هنرمندان هنرهای تجسمی منتشر می‌شود.

به گفته‌ی مجابی، این کتاب با نام “نام‌ها بین سکوت و صدا” در 500 صفحه و دو بخش شعر و هنرهای تجسمی است که در بخشی، کارهای شاعران معاصر تحلیل شده و در بخش دیگر به نقد هنرهای تجسمی پرداخته شده است.

این شاعر و داستان‌نویس با بیان این‌که سه‌هزار صفحه نوشته در انتظار دریافت مجوز انتشار دارد، گفت: جلوگیری از انتشار کارهای نویسندگان و هنرمندان، در آینده، ملت را با بی‌فرهنگی مواجه می‌کند.

مجابی مجموعه‌ی “وطن روی کاغذ” شامل شعرهای جدید و کوتاهش را هم برای انتشار آماده کرده است. این مجموعه درباره‌ی اوضاع و احوال اخیر جامعه و شعرهای آن به پنج ماه اخیر مربوط است.

 

مسعود رسام: مرگ در 52 سالگی

کارگردان مجموعه ‌بیادماندنی “خانه سبز” درگذشت. مسعود رسام کارگردان مجموعه بیادماندنی “خانه سبز” امروز بعد از ظهر در سن 52 سالگی به دیار باقی شتافت.

رسام‌ کارگردان تلویزیون ایران پس از تحمل بیماری سرطان خون امروز در بیمارستان لاله تهران از دنیا رفت. وی تولید مجموعه‌های موفق “همسران” و “خانه سبز” را در کارنامه داشت. او سال‌ها با بیژن بیرنگ همکاری و فیلم‌های سینمایی “علی و غول جنگل” و “سیندرلا” را به همراه او کارگردانی کرد.

رسام پس از دو مجموعه خاطره‌انگیز “خانه سبز” و “همسران”، مجموعه‌های “سرزمین سبز”، “مروارید سرخ”، “بزرگمرد کوچک” و “غیر محرمانه” را کارگردانی کرد. زمان مراسم تشییع پیکر این مرحوم به زودی اعلام می‌شود.

 

نامزد نهایی کتاب سال شعر جوان معرفی شدند

هفت نامزد نهایی کتاب سال شعر جوان (جایزه‌ی قیصر امین‌پور) معرفی شدند.

محمدرضا عبدالملکیان - دبیر سومین دوره‌ی کتاب سال شعر جوان (جایزه‌ی قیصر‌ امین‌پور) - اعلام کرد: ضیاء موحد، محمدعلی بهمنی، ساعد باقری و حافظ موسوی، چهره‌های شاخص شعر و ادبیات، به عنوان داوران مرحله‌ی نهایی کتاب سال شعر جوان، از هفته‌ی گذشته، کار بررسی 21 اثر راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی را آغاز کردند که پس از برگزاری چهارمین جلسه‌ی داوری، هفت اثر را به عنوان نامزد‌های کتاب سال شعر جوان معرفی کردند.

او اسامی این کتاب‌ها را به ترتیب حروف‌ الفبا به این شرح اعلام کرد: “از پنجره‌های بی‌پرنده” (علیرضا بدیع)، “بی‌خوابی عمیق” (محمدمهدی سیار)، “پارو زدن در خاک” (داریوش معمار)، “دالان حاج مختار پلاک 9” (مجید سعد‌آبادی)، “دروغ‌های مقدس” (حامد ابراهیم‌پور)، “دنیا از ما چشم برنمی‌دارد” (الهام اسلامی) و “نی‌زن، جذامی و باد” (سعدی گل‌بیانی).

عبدالملکیان افزود: این آثار طی هفت برنامه‌ی مستقل از روز 18 تا 25 آبان‌ماه با حضور صاحبان نظر و علاقه‌مندان معرفی و نقد و بررسی خواهند شد و هم‌زمان با نشست‌های یاد‌شده، نمایشگاه تخصصی شعر و مسابقه‌ی کتاب‌شناسی از 18 تا 25‌ آبان‌ماه در محل دفتر شعر جوان، واقع در خیابان شهید کلاهدوز، نبش خیابان شهید نعمتی دایر خواهد بود.

مراسم پایانی و معرفی کتاب سال شعر جوان در روز 28 آبان‌ماه از ساعت 16:30 تا 20 در خانه‌ی هنرمندان ایران، سالن بتهوون برگزار می‌شود.

جایزه ادبی نویسندگان و منتقدان مطبوعات: نامزدهای بهترین آثار داستانی 10 سال اخیر و تقدیر از ابراهیم گلستان

به مناسبت دهمین سال برگزاری جایزه ادبی نویسندگان و منتقدان مطبوعات، هیات داوران این جایزه، نامزدهای بهترین رمان و بهترین مجموعه داستان 10سال اخیر را معرفی کردند. احمد غلامی دبیر جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات اعلام کرد در این دوره ضمن برگزاری دهمین دوره کتاب سال به روال گذشته، در بخش ویژه “رمان و مجموعه داستان برتر دهه” نیز بهترین رمان و مجموعه داستان دهه از میان تمام نامزدهای 10سال اخیر این جایزه معرفی خواهند شد. 10 نامزد بخش رمان از میان ´´ رمان برتر این 10 سال و 10نامزد بخش مجموعه داستان از میان ³¸ مجموعه داستان برتر این دهه انتخاب شده اند. 10 نامزد بخش بهترین رمان دهه به این شرح اند؛ آداب بی قراری- یعقوب یادعلی (نیلوفر)، از شیطان آموخت و سوزاند- فرخنده آقایی (ققنوس- ناشر اول؛ مولف)، اسفار کاتبان- ابوتراب خسروی (قصه- آگه)، برهنه در باد- محمد محمدعلی (مرکز)، چراغ ها را من خاموش می کنم- زویا پیرزاد (مرکز)، درخت انجیر معابد- زنده یاد احمد محمود (معین)، شهری که زیر درختان سدر مرد- خسرو حمزوی (روشنگران)، نیمه غایب- حسین سناپور (چشمه)، همنوایی شبانه ارکستر چوب ها- رضا قاسمی (نیلوفر- ناشر اول در ایران؛ آتیه) و هیس/ مائده، وصف، تجلی- محمدرضا کاتب (ققنوس). همچنین 10نامزد بخش بهترین مجموعه داستان دهه به این شرح معرفی شده اند؛ احتمال پرسه و شوخی- یعقوب یادعلی (نیم نگاه)، باغ های شنی- حمیدرضا نجفی (نیلوفر)، بلبل حلبی- محمد کشاورز (چشمه- ناشر اول؛ قصه)، پوکه باز- کورش اسدی (آگه)، تمام زمستان مرا گرم کن- علی خدایی (مرکز)، جایی دیگر- گلی ترقی (نیلوفر)، خنده در خانه تنهایی- بهرام مرادی (اختران)، عاشقیت در پاورقی- مهسا محب علی (چشمه)، کنسرت تارهای ممنوعه- حسین مرتضاییان آبکنار (آگه) و هتل مارکوپولو- خسرو دوامی (نیلوفر). غلامی همچنین خبر داد مجموعه داستان “مکث آخر” نوشته یونس تراکمه (نشر قصه) از نامزدهای دوره پنجم جایزه، پس از رای گیری در میان 10نامزد قرار گرفت اما به دلیل حضور تراکمه در میان داوران این دوره، کتاب او از فهرست نامزدها حذف شد و با رای گیری مجدد، کتاب دیگری جایگزین آن شد. پیشتر نیز اعلام شده بود “احتمالاً گم شده ام” نوشته سارا سالار، “مونالیزای منتشر” نوشته شاهرخ گیوا و “نگران نباش” نوشته مهسا محب علی نامزدهای بخش رمان و “آنجا که پنچرگیری ها تمام می شوند” نوشته حامد حبیبی، “برف و سمفونی ابری” نوشته پیمان اسماعیلی و “دیوانه در مهتاب” نوشته حمیدرضا نجفی نامزدهای بخش مجموعه داستان در دهمین دوره جایزه ادبی نویسندگان و منتقدان مطبوعات هستند. امسال در دهمین دوره این جایزه از “ابراهیم گلستان” نویس پیشکسوت نیز تجلیل خواهد شد. 

 

مجله‌ی ادبی “نافه”: توقف انتشار به دلیل مشکلات مالی

مجله‌ی ادبی “نافه” تا پایان امسال منتشر نمی‌شود. ناهید توسلی - صاحب‌امتیاز، مدیرمسؤول و سردبیر این نشریه - با اعلام این خبر گفت: به علت مشکلات مالی و همچنین به دلیل این‌که می‌خواهم به کتاب‌هایم که نیمه‌کاره مانده‌اند، برسم، فعلا “نافه” را منتشر نمی‌کنم.

آخرین شماره‌ی مجله‌ی “نافه” اسفندماه سال گذشته ویژه‌ی داستان و نقد منتشر شد و شماره‌ی آینده‌ی آن اسفندماه امسال برای نوروز منتشر خواهد شد.