صدای چکمه نظامی در بازار ارز

نویسنده
نازنین کامدار

» قیمت دلار به 1600 تومان رسید

همزمان با ثبت رکورد تاریخی قیمت ارز در بازار ایران که بعد از اعلام امضای تحریم بانک مرکزی ایران توسط باراک اوباما و نیز افزایش گمانه زنی ها در خصوص حمله نظامی غرب به ایران روی داد، فرمانده نیروی انتظامی خبر از آماده باش نیروهای پلیس برای استقرار در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد داد تا بازار ارز نیز از حضورنیروهای نظامی بی بهره نماند.

بنا به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته درباره پیشنهاد خود برای امنیتی کردن بانک ها و موسسات مالی گفته است: “یگان های پلیس برای استقرار در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی به منظور جلوگیری از جرایم پولی، مالی واقتصادی آماده باش هستند. ‌تاکنون این اتفاق در کشور ما نیافتاده که اگر افتاده بود شاهد اتفاقاتی نظیر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر نبودیم؛ متاسفانه تخلفاتی از این قبیل علاوه بر اقتصاد به اعتماد مردم کشور نیز لطمه ‌می‌زند.”

او افزوده است: “حضور نداشتن پلیس در حوزه‌های مذکوراز جمله بانک مرکزی خلاء‌ای در کشور ایجاد کرده که در صورت شناسایی نشدن این خلاء‌ها و رفع نشدن آن‌ها در آینده ضربه‌های بیشتری از این محل خواهیم دید”.

سخنان احمدی مقدم درباره لزوم پلیسی کردن بانک ها درحالی است که ماه گذشته هم گزارش هایی مبنی بر حمله یگان های ضد شورش نیروی انتظامی با گاز اشک آور  به صف خریداران سکه در برابر شعب بانک ها منتشر شده بود.

سخنان این مقام انتظامی موجب شد تا روزنامه شرق در یادداشت روز خود با عنوان “پلیس بانکی؟!” چنین به وی پاسخ دهد:“فرض کنید پلیس جرایم مالی اقتصادی یا بانکی تشکیل شد، پلیس که راسا نمی‌تواند اقدام کند بلکه قانونا پلیس تشکیل‌یافته باید زیر نظر مقام قضایی یا به عنوان ضابط قضایی دستورات آنان را انجام دهد؛ وظایفی که هم اکنون دیگر نهاد‌ها و حتی همین پلیس موجود بر عهده دارد و با وجود اینکه از مدت‌ها قبل متوجه حرکت خزنده مجرمان شده بودند مانع وقوع و اجرای آن نشدند. باید پذیرفت خلاء قانونی و حتی خلاء تشکیلاتی نداریم، اما آنچه ظاهرا مدت‌هاست مغفول مانده انجام وظیفه بر اساس شرح وظایف و قانون است. بیایید اقتدار قانون را با اجرای آن برای جامعه تعریف کنیم”.

سایت جهان نیوز، سایت اصولگرای منتقد دولت هم درباره ناتوانی بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز در گزارشی با عنوان “تک نرخی شدن قیمت ارز یک آرزوی محال!” نوشته است: “نوسان در بازار ارز که این روزها دیگر از حالت نوسان و افزایش و کاهش به یک موضوع افزایشی و صعودی تبدیل شده است به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی را نیز غافلگیر کرده باشد. اوایل پاییز امسال نرخ دلار حدود ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان بود اما سیاست کاهش دستوری نرخ سود بانکی در سالهای اخیر در کنار برخی گفتارهای حساب نشده و هیجانی رئیس کل بانک مرکزی باعث شد به تدریج نقدینگی سرگردان از حسابهای بانکی بسوی بازارهای ارز و طلا سرازیر شوند.با نگاهی به روند نرخ ارز در هفته های اخیر می توان این موضوع را ردیابی کرد که نه تنها بانک مرکزی به عنوان اصلی ترین نهاد سیاست گذار در بخش پولی کشور قادر به حل بحران دلار در کشور نیست بلکه باید گفت این نهاد در حال اجرای یک بخش دیگر از طرح هدفمندی یارانه ها می باشد”.

این سایت نیز همچون احمدی مقدم از “ضربه خوردن به اعتماد مردم” سخن گفته و افزوده: “برخی کارشناسان اعتقاد دارند مخدوش شدن ‌اعتماد مردم به نظام بانکی کشور بعد از تخلف مالی سه هزار میلیارد تومانی شاید یکی از عوامل هجوم مردم به بازار ارز باشد که در این بین دولت هم از این موضوع استقبال کرده و راه حل مطمئنی برای این موضوع در نظر نگرفته است. در همین رابطه می توان گفت هم ‌اکنون مردم برای پس‌انداز سرمایه‌های خود دلار و برخی از ارزهای خارجی را خریداری می‌کنند و نبود اعتماد کافی به نظام بانکی و همچنین پایین بودن نرخ سود بانکی در کشور که سنخیتی با نرخ تورم در کشور ندارد تقاضا برای دلار و ارز خارجی را افزایش داده است”.

سایت روزنامه دنیای اقتصاد نیز درباره تحولات قیمت ارز می نویسد: “در بازار دیروز قیمت سایر ارزها روند صعودی در پیش گرفته و رکورد های جدید برای این ارزها ثبت شد. با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار امروز به یک هزار و 600 تومان رسید، قیمت سکه و طلا در بازار ایران رشد کرد. قیمت هر سکه طرح قدیم امروز با 5 هزار تومان رشد 640 هزار تومان، سکه طرح جدید با 10 هزار تومان رشد 617 هزار تومان، نیم سکه 296 هزار تومان، ربع سکه 153 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 57 هزار و 500 تومان مبادله شد. قیمت پوند انگلیس امروز با 90 تومان رشد به یک هزار و 490 تومان و یوور با 100 تومان افزایش به 2 هزار و 60 تومان رسید. گفتنی است شب گذشته تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا تصویب شد که تاثیر آن امروز در قیمت ارزها قابل مشاهده است”.