روحانی خواستار بازسازی روابط با آمریکا

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون ازبهبود روابط ایران و غرب

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در یادداشتی در یک روزنامه آلمانی نوشت که ایران می خواهد روابط دوجانبه اش را با آمریکا و سایر قدرت های غربی بهبود ببخشد. این جمله ای بود که دولتمردان ایران مدت ها بود از گفتن آن ابا داشتند.

 روحانی با وعده ایجاد رابطه با غرب و برقراری رابطه دیپلماتیک عادی با آمریکا درماه ژوئن در انتخابات پیروز شد اما تا کنون گفتگو هایی محدود به برنامه های اتمی ایران صورت گرفته است.

روحانی در یادداشت روزنامه زوید دویچه زایتونگ، نوشت: “ما می‌خواهیم روابط خود با کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی بر اساس احترام متقابل، بازسازی کرده و ارتقا دهیم.”

روحانی که وعده داده بود ایران را از انزوا بیرون بیاورد و تحریم ها را کاهش بدهد نوشت: “ما در تلاشیم تا از تحمیل مشکلات جدید بر روابط میان ایران و ایالات متحده جلوگیری کنیم و تنش‌های باقی‌ مانده از گذشته را برطرف کنیم.”

ایران و آمریکا از بعد از انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ روابط پر تنشی داشتند.

قای روحانی همچنین نوشته است با وجود اینکه مردم ایران نمی‌توانند آنچه را که در ۶۰ سال گذشته اتفاق افتاده فراموش کنند، اما ما باید بر اکنون تمرکز کنیم و توجه خود را به آینده بدوزیم.

عملگرایی دیپلماتیک روحانی تا کنون نتایج خوبی داشته است. زمانی که برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، با باراک اوباما تماس تلفنی تاریخی برقرار کرد. این اولین بار بود که روسای جمهور دو کشور بعد از سه دهه با هم گفتگو کردند.

برطرف کردن تردید ها

مقامات ایرانی معتقد هستند که این تماس تلفنی برای حمایت از یافتن راه حل دیپلماتیک برای برنامه اتمی ایران صورت گرفته است و ربطی به روابط دوجانبه ندارد. دو ماه بعد ایران و قدرت های جهان توافقنامه ای را امضا کردند که طبق آن برخی از تحریم ها در قبال متوقف شدن بخشی از برنامه های اتمی ایران، برداشته شد.

روحانی که خود گفتگو کننده سابق ایران است، گفت که او هر کاری که بتواند برای پایان دادن به تنش بوجود آمده بر سر برنامه های اتمی ایران انجام خواهد داد. برنامه های اتمی ایران منجر به ایجاد نگرانی غرب از این مسئله شده است که ایران قصد دارد سلاح اتمی تولید کند. مقامات ایرانی بار ها این مسئله را رد کرده اند.

روحانی می گوید: “ما هیچ‌ گاه حتی به گزینه دستیابی به سلاح هسته‌ ای فکر هم نکرده‌ایم. ما هیچ‌ گاه از حق خود برای سود بردن از انرژی هسته ‌ای، نمی ‌گذریم. اما در عین حال، برای رفع تمام شبهات و پاسخ دادن به تمام سوالات معقول در مورد برنامه‌ مان، تلاش می ‌کنیم.”

ایران طبق توافق ژنو قبول کرده است که غنی سازی اورانیوم را در برابر کاهش محدود برخی از تحریم ها، از جمله تجارت محصولات پتروشیمی و طلا، متوقف کند.

روز یکشنبه قدرت های بزرگ جهان و ایران گفتگو های کارشناسی خود را در ژنو در مورد چگونگی اجرای توافق تا پایان تعطیلات کریسمس، متوقف کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در صفحه فیس بوک اش نوشت که این مذاکرات هفته آینده از سر گرفته خواهد شد. اما وی همه مراحل گفتگو ها را دشوار توصیف کرد.

 

منبع: شیکاگو تریبون، ۲۳ دسامبر