عامل اصلی گفتگوهای واشنگتن و تهران

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست در باره بازگشت جیک سالیوان

سال گذشته جیک سالیوان در حین سفر با رئیس خود، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا، به پاریس چند روزی ناپدید شد و پس از چند روز در مغولستان به کلینتون پیوست.

افراد مطلع می‌گویند او در این چند روز به عمان رفته بود تا پنهانی با مقامات ایرانی دیدار کند. در ماه ژوئیه 2012 یکی از اولین تماس‌های رودرروی دولت اوباما با مقامات ایران صورت گرفته است و سالیوان که اوایل سال از وزارت خارجه به کاخ سفید منتقل شد، شخصا در این تماس‌های دولتی شرکت داشته است.

مقامات ارشد دولت آمریکا به آسوشیتد پرس گفتند که سالیوان و مقامات دیگر، پنج دیدار پنهانی با مقامات ایرانی داشته‌اند تا راه را برای توافق هسته‌ای اولیه با ایران هموار کنند.

این نوع دیپلماسی حتی برای یک کهنه‌دیپلمات هم دشوار است، اما سالیوان تنها 37 سال دارد و حتی جوان‌تر هم به نظر می‌رسد. افراد نزدیک به او می‌گویند رفتارها و طبع سالیوان آینه باراک اوباما است. همین خاصیت به او کمک کرده که وارد حلقه سیاست خارجی کاخ سفید شود و به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن خدمت کند.

در حالیکه ممکن است بایدن در سال 2016 نامزد ریاست‌جمهوری شود، سالیوان به کلینتون وفادار مانده و اگر او برای ریاست‌جمهوری نامزد و برنده شود، او مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواهد شد.

فیلیپ رینز،‌ دستیار کلینتون که در وزارت خارجه با سالیوان کار کرده می‌گوید: “او از استعدادهایی است که یک بار در یک نسل ظهور می‌کند.”

سالیوان کارنامه کاری و تحصیلی درخشانی دارد: از دانشگاه ییل در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شده، بورس رودز در آکسفورد را داشته و منشی قاضی دادگاه عالی استفن بریر بود. او مشاور ارشد سناتور ایمی کلوبوچار دموکرات از مینه‌سوتا بود و به این ترتیب وارد سیاست شد.

سولیوان سال 2008 مشاور کلینتون برای نامزدی ریاست‌جمهوری بود. اما در انتخابات عمومی وارد تیم اوباما شد و همین نقش را آنجا ایفاء کرد.

او در دوران وزارت خارجه کلینتون در تمام 112 کشوری که او به آنها سفر کرد همراهش بود و نقش عمده‌ای در سیاست‌های آمریکا در قبال لیبی و سوریه و نیز گشایش تاریخی روابط با میانمار ایفا کرد.

کلینتون که دخترش چلسی تنها چهار سال کوچکتر از سالیوان است گاهی برای او مثل مادر است و به وضوح نگران است که برنامه کاری سالیوان مجرد ممکن است فرصتی برای زندگی شخصی برای او نگذارد.

وقتی کلینتون اعلام کرد در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد،‌ مشاوران اوباما سعی کردند سالیوان را به کاخ سفید بیاورند و برنامه‌ریزی کردند که او در موقعیت‌های رودررو با رئیس‌جمهور قرار بگیرد؛ از جمله در سفری به آسیا در نوامبر 2012 که همراه اوباما و کلینتون بود.

تام دانیلون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید می‌گوید پس از آن سفر اوباما “مستقیما به وی گفته بود که جیک فردی است که او نیاز دارد.”

اما سالیوان نقشه‌های دیگری هم در سر داشت، از جمله نامزدی برای کنگره در مینه‌سوتا. چانه‌زنی‌های زیاد کارکنان ارشد کاخ سفید و تماس‌های مستقیم اوباما و بایدن باعث شد که او راضی شود و به کاخ سفید بیاید.

او به عنوان مشاور سیاست خارجی معاون رئیس‌جمهور بر تماس‌های فزاینده بایدن با آمریکای جنوبی و آسیا نظارت داشت. همچنین نقش عمده‌ای در تیم امنیت ملی رئیس‌جمهور ایفا کرد، در جلسات روزانه اوباما شرکت کرد و به نحو عمیقی درگیر مذاکرات پنهانی با ایران در وزارت خارجه شد.

تماس‌های سالیوان با ایرانی‌ها در سال 2012 و اوایل 2013 معطوف به این بود که آیا آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها می‌توانند در یک اتاق با هم بنشینند یا نه. اما با انتخاب روحانی دیدارها تبدیل به مباحثات سازنده در مورد برنامه هسته‌ای ایران شد.

منبع: واشنگتن‌پست - 24 دسامبر