ایران پیگیر فن اوری هسته ای

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره دور زدن تحریم ها

ایران علیرغم وجود  تحریم های سنگین، به تلاش های مخفیانه جهت خریداری دانش فنی برای برنامه بحث انگیز هسته ای خود از طریق بیش از 150 شرکت ادامه داده است. این مطلب روز گذشته در روزنامه نروژی آفتن پوستن درج شده است.

نشریه آفتن پوستن با اشاره به اسناد دیپلماتیک فاش شده توسط لیکی ویکس گزارش کرد، ایران در فاصله سال های 2008 و 2009 چندین بار برای خرید اورانیوم، رایانه و سیستم های کنترل کننده مورد نیاز برای فعالیت رآکتورهای هسته ای خود تلاش کرده است.

ضمناً گفته می شود ایران برای خرید دستگاه های سانتریفوژ، ابزارآلات حفاری معدن و نیز اقلام قابل استفاده در افزایش برد موشک های خود نیز تلاش هایی انجام داده است.

اسناد یاد شده به مجموعه  250هزار قطعه ای از اسناد سانسور نشده دیپلماتیک آمریکا متعلق است که از سوی ویکی لیکس در معرض دید عموم قرار داده شده است. آفتن پوستن ماه گذشته از در اختیار گرفتن تمامی این اسناد خبر داده بود.

آمریکا و برخی از متحدانش ایران را به استفاده از برنامه صلح آمیز هسته ای به عنوان پوششی برای توسعه توانمندی تسلیحات هسته ای متهم می کنند. تهران نیز این اتهام را رد می کند و می گوید فعالیت هایش منحصراً در جهت تولید انرژی هسته ای و نیز ایزوتوپ های مورد استفاده برای بیماران است.

به گزارش آفتن پوستن، حدود 350 شرکت و سازمان ایرانی در فعالیت های مربوط به خرید دانش فنی هسته ای و موشک های دوربرد دست دارند. اقدام آنها در تخطی از تحریم های سازمان ملل علیه برنامه هسته ای و موشکی کشور صورت می گیرد. این روزنامه فهرستی از تلاش های ایران برای خرید اقلام مورد نظرش در بیش از 30 کشور، از جمله آمریکا، انگلستان، چین، هند و آلمان را منتشر کرده است.

دیپلمات های شش کشور به همراه فرستادگان اتحادیه عرب دیروز از تأسیسات غنی سازی ایران بازدید کردند. ایران این تور هسته ای را به امید جلب اطمینان در خصوص ماهیت کاملاً صلح جویانه فعالیت های هسته ای خود برگزار کرده است.

واشنگتن اعلام کرد این تور ، که البته خود به آن دعوت نشده بود، جایگزینی برای همکاری کامل ایران با نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل و اثبات عدم وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته ای این کشور محسوب نمی شود.

منبع: بوستون گلوب- 17 ژانویه 2011