موج تازه اعتراض به اعدام نوجوانان

نویسنده

‏ نازیلا فتحی ‏

ایران جوان 20 ساله ای را به دار آویخته که در هنگام ارتکاب قتل تنها 15 سال داشت. این ‏ماجرا مباحثات بین المللی تازه ای را بر سر مجازات نوجوانان در این کشور به راه انداخته ‏است.


به گزارش روزنامه اعتماد، رضا حجازی که در جریان یک نزاع در سال 2003 مرد دیگری ‏راضربه چاقو زده بود، روز پنجشنبه در زندان شهر اصفهان اعدام شد. ضمناً خبرگزاری های ‏ایران از به دار آویخته شدن دو قاچاقچی در تهران و یک زناکار و قاچاقچی در اصفهان در ‏همین روز خبر داد.


به گزارش عفو بین الملل با احتساب اعدام های جدید، شمار افراد به دار آویخته شده در ایران ‏به بیش از 190 نفر در سال جاری رسیده است. این سازمان اعلام کرد ایران در سال گذشته ‏‏317 نفر را اعدام کرده که این آماربعد از چین، بالاترین تعداد اعدام ها را داشته است.


گروه های حقوق بشر نیز اعدام حجازی را با این توضیح که وی هنگام ارتکاب قتل زیر سن ‏قانونی بوده و به همین دلیل مشمول جرائم نوجوانان و اطفال قرار می گیرد، محکوم کردند.


ایران از امضاء کنندگان معاهده حقوق سیاسی و شهروندی و نیز معاهده بین المللی حقوق ‏کودکان است که هیچ یک از این معاهدات به این کشور اجازه اعدام هیچ فرد زیر 18 سال را ‏نمی دهد.


با اینحال برطبق قوانین اسلامی ایران، پسران از 15 سالگی و دختران از 9 سالگی مشمول ‏مجازات می شوند. مقامات ایرانی می گویند آنها برای اجرای حکم اعدام، منتظر می مانند تا ‏متخلفان به سن 18 سالگی برسند.


عفو بین الملل اعلام کرد با به دار آویخته شدن حجازی، شمار اعدامیان نوجوان ایران در سال ‏جاری به پنج نفر رسیده است. از سال 1990، 36 نوجوان اعدام شده اند و 132 نفر نیز در ‏انتظار اجرای حکم خود هستند. ‏

این سازمان در اطلاعیه رور سه شنبه اعلام کرد: «تحت قوانین بین المللی، اعدام خلافکاران ‏نوجوان ممنوع است. ایران به عنوان عضوی از پیمان های بین المللی پذیرفته است که «هیچ ‏کس را که هنگام ارتکاب جرم زیر 18 سال سن داشته، اعدام نکند.»‏

در همین حال، قوه قضائیه دو تن از بازیگران سرشناس سینمای ایران به نام های پرویز ‏پرستوئی و عزت الله انتظامی و نیز کیومرث پوراحمد –کارگردان- را به دلیل تلاش برای ‏جمع آوری کمک مالی برای بهنود شجاعی که او نیز در نوبت اعدام برای ارتکاب قتل در 17 ‏سالگی قرار دارد، احضار کرده است.


این سه نفر از مردم درخواست کرده اند برای نجات جان آقای شجاعی کمک مالی کنند. به ‏گفته آنها، خانواده مقتول موافقت کرده اند در ازای مقدار زیادی پول- تحت عنوان خون بها در ‏قوانین ایران- از اعدام شجاعی بگذرند.


قوه قضائیه حساب بانکی که توسط این سه نفر برای اهدای کمک افتتاح شده بود را مسدود ‏کرد.


محمد حسین شاملو- یکی از مسؤولان قوه قضائیه- روز سه شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت ‏احضار این سه نفر پس از شکایت بستگان مقتول به دادگاه مبنی بر اینکه آنها نپذیرفته اند در ‏ازای پول از خون قاتل بگذرند، صورت گرفته است.‏

منبع: نیویورک تایمز- 20 اوت ‏