حمایت از مردم مصر و سرکوب مردم خود

نویسنده

» گزارش فیگارو از رفتار دوگانه جمهوری اسلامی

دلفین مینویی

جمهوری اسلامی که سی و دومین سال سرنگونی شاه ایران را جشن می گیرد، به تازگی چندین تن از مخالفان خود را دستگیر کرده است.

سالگرد عجیبی است. جمهوری اسلامی در سی و دومین سالگرد انقلاب خود که با شورش در مصر و برکناری مبارک مقارن شده، به سرزمین فراعنه چشم دوخته. چند روز پیش رهبر انقلاب، آیت الله علی خامنه ای، حمایت خود را از تظاهرکنندگان در قاهره اعلام کرد و آنان را به پیروی از “الگوی انقلاب ۱۹۷۹” تشویق نمود. روز جمعه نیز نوبت محمود احمدی نژاد بود که تریبون را به دست گیرد و اعلام کند که “جنبش نهایی آغاز شده”. او در اشاره به امام مهدی، دوازدهمین امام شیعیان، گفت: “ما در متن یک انقلاب جهانی به سمت نقطه موعود هستیم.” او در اکثر سخنرانی هایش به امام مهدی اشاره می کند.

او در اشاره به شورش های مردمی در مصر و تونس افزود: “بزودی شاهد خاورمیانه ای بدون آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهیم بود که در آن مستکبران هیچ جایگاهی ندارند.” در این مراسم که هرساله به وسیله دولتمردان سازماندهی می شوند، صدها هزار نفر شرکت کردند و شعارهای سنتی و همیشگی “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسراییل” شنیده شد. برخی از تظاهرکنندگان شعار “مرگ بر مبارک” را نیز به شعارهای خود اضافه کردند.

حمید، یکی از مخالفان دولت در اشاره به “رفتار دوگانه” دولتمردان جمهوری اسلامی می گوید: “این یعنی تلاش برای بازیافت قدرت سیاسی!” او می افزاید: “حکومت جمهوری اسلامی ازیک طرف با مقایسه اعتراضات مصر با انقلاب ۱۹۷۹، مبارک را مؤاخذه می کند، و ازطرف دیگر هیچ اشاره ای به اقدامات خود نمی کند: شکنجه مخالفان، سانسور گسترده رسانه ها، فیلتر کردن اینترنت و به کار بستن انواع روش های سرکوب.”

 

ازسرگیری “جنبش سبز”

مخالفان دولت درخواست رسمی خود برای تظاهرات در تاریخ ۱۴ فوریه را طی نامه ای اعلام کردند: “در همبستگی با جنبش های مردم منطقه”. ازدید برخی ناظران، این فراخوان فرصتی است برای ازسرگیری “جنبش سبز” که در اعتراضات مردمی پس از انتخابات ۲۰۰۹ آغاز شد و به دلیل سرکوب های خشونت بار از سوی حکومت تضعیف گردید؛ طی این سرکوب ها ده ها نفر کشته و هزاران نفر دستگیر شدند.

دولت تهران که با اظهارات خود و درخواست مخالفان برای راهپیمایی غافلگیر شده، تا این روز نسبت به این گردهمایی هیچ واکنشی نشان نداده است. ولی ازطرف دیگر درتلاش است تا صدای مخالفان خود را به هر صورت ممکن خاموش کند. مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان، از دو روز پیش تاکنون در منزل خود در تهران در حصر خانگی بسر می برد. خطوط تلفن او قطع شده است. همچنین ده ها نفر از مخالفان ایرانی طی دو روز گذشته دستگیر شده اند که در آن میان می توان به مازیار خسروی، روزنامه نگار، و پیام عارف، دانشجو، اشاره کرد. درخصوص شبکه های خارجی نیز، که به صورت مخفی از ماهواره ها قابل دریافت اند، طی دو روز اخیر پارازیت اندازی شدیدی روی تلویزیون بی بی سی فارسی انجام شده است.

 

منبع: فیگارو، ۱۱ فوریه