حرفهای تکراری؛ صندلی‌های خالی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آخرین سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل

هشتمین و آخرین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مقام رییس جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بدون تغییر محتوایی نسبت به هفت سخنرانی پیشین وی و همچنین بدون اشاره به سخنان روسای جمهور دیگر کشورها درباره ایران، انجام شد.

همچون سال‌های پیشین هم‌زمان با سخنرانی احمدی‌نژاد، نمایندگان بسیاری از کشورها، صحن مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کردند. نمایندگان آمریکا در سازمان ملل نیز از ابتدای سخنرانی وی در محل حضور نداشتند.

سخنرانی احمدی‌نژاد در حالی برگزار شد که پیش از وی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، در سخنان خود نسبت به ایران هسته‌ای هشدار داده و آن را غیرقابل تحمل توصیف کرده بودند. اوباما همچنین به انتقاد از حمایت‌های جمهوری اسلامی از سوریه پرداخته بود.

با وجود همه این انتقادها نسبت به جمهوری اسلامی، احمدی‌نژاد در سخنرانی خود ترجیح داد که به مسایلی چون مدیریت جهانی، اصلاح ساختار سازمان ملل، صلح اسراییل و فلسطین و مشکلات در عراق و افغانستان بپردازد.

احمدی‌نژاد تنها در بخشی از سخنرانی خود تهدیدهای صورت گرفته علیه ایران را نمونه‌ی “یکجانبه‌گرایی و استاندار چندگانه، و تحمیل جنگ و ناامنی و اشغال” دانست وگفت: “مسابقه تسلیحاتی و تهدید با سلاح اتمی و کشتار جمعی توسط قدرت‌های مسلط امری رایج است. آزمایش تسلیحاتِ به مراتب مخرب‌تر و فوق مدرن و تهدید علنی به داشتن آن و دادن وعده آشکار کردن آن در وقت مقتضی، به ادبیات تازه‌ای برای خالی کردن دل ملت‌ها برای پذیرش دوره جدیدی از سلطه بدل شده است. تهدید ملت بزرگ ایران به حمله ‌نظامی از سوی صهیونیست‌های بی‌فرهنگ از نمونه‌های بارز این واقعیت تلخ است”.

وی همچنین در سخنرانی خود به واقعه ۱۱ سپتامبر اشاره کرد و ضمن محکوم کردن روش برخورد آمریکا با این ماجرا و مرگ بن لادن گفت که “بن لادن باید محاکمه می‌شد و اطلاعات مربوط به او به طور شفاف در اختیار مردم آمریکا و جهان قرار می‌گرفت”. احمدی‌نژاد خواستار تشکیل “گروه مستقل حقیقت‌یاب” برای “آگاهی عمومی از کیفیت حادثه و مجازات عاملان” شد.

رییس دولت ایران درباره اوضاع فعلی جهان، گفت: “خوشبختانه اکنون در نقطه عطف تاریخی قرار داریم. از یک سو نظام مارکسیستی دیگر از جایگاهی در دنیا برخوردار نیست و عملا از صحنه تدبیر مدیریتی حذف گشته و از سوی دیگر نظام سرمایه‌داری نیز در باتلاقی که به دست خود پدید آورده گرفتار آمده”. وی همچنین با اشاره به اعتراض‌های اخیر در آمریکا و اروپا گفت: “اراده و نظر توده‌های مردم، از جمله در آمریکا و اروپا، در عرصه‌های مهم و مستمر تصمیم‌گیری به خصوص در سیاست‌های اصلی داخلی و خارجی کمترین تأثیر را دارد و فریاد آنان به جایی نمی‌رسد. حتی اگر ۹۹ درصد جامعه ‌خود را تشکیل دهند”. رییس دولت دهم، در بخشی از سخنرانی خود نیز، درباره “عوامل بحران اقتصادی در غرب” گفت: “خلق دارایی‌های کاغذی، با اتکا به قدرت و تسلط بر مراکز جهانی اقتصاد، بزرگترین سوء استفاده تاریخ است و یکی از عوامل اصلی بحران اقتصادی است”.

احمدی‌نژاد همچنین از گسترش فقر و فاصله طبقاتی، مصرف‌گرایی، رنگ باختن ارزش‌های اخلاقی، تضعیف نهاد خانواده، رقابت‌ تسلیحاتی کشورهای جهان و همچنین تخریب محیط زیست انتقاد کرد.

وی با وعده “ظهور منجی و مسیح و یاران صالح جهانی آن”، سخنرانی خود را این‌گونه پایان داد: “زنده باد بهار، زنده باد بهار و باز هم زنده باد بهار”.

سخنرانی احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی انجام شد که ۲۶ نماینده مجلس در تذکری کتبی به وی نسبت به سخنان او درباره رابطه یا مذاکره با آمریکا اعتراض کردند و نماینده ولی‌فقیه در نیروی هوافضای سپاه نیز نسبت به این موضوع هشدار داد.

۲۶ تن از نمایندگان مجلس در تذکری کتبی سخنان احمدی‌نژاد در نیویورک را “نامناسب و ناسازگار با راهبرد عزت، مصلحت و حکمت” توصیف کردند. اشاره آن‌ها به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد بود که گفته بود: “اگر آمریکا گام‌های اعتمادساز برداشته و تهدیدهایی که علیه ایران صورت می‌گیرد را محکوم کند و اجازه دهد مسئله هسته‌ای با تفاهم حل و فصل شود و پرونده‌های مالی دو کشور مرتفع شود امکان بهبود روابط وجود دارد”.

اما حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس، در این باره گفته است: “آیا در این شرایط سخن گفتن از مذاکره مستقیم با آمریکا و تقاضای رابطه با آمریکا در جهت منافع ملی و انقلابی ماست و آیا با رهنمودهای امام و رهبری سازگاری دارد؟”

این مساله مورد توجه ایوب حسن‌زاده، نماینده ولی فقیه در نیروی هوا و فضای سپاه، نیز قرار گرفته است. او ضمن انتقاد از سخنان احمدی‌نژاد، گفته است که “اینکه برخی مذاکره و سازش با آمریکا را مطرح می‌کنند، یعنی باید از اصول و ارزش‌های اسلامی دست برداشت و سرسپرده استکبار شد”.

حسن‌زاده ادامه داده: “مذاکره با آمریکا تسلیم در برابر خواسته‌ها و زورگویی‌های استکبار جهانی بوده و سد راه پیشرفت نظام می‌شود. اگر پای آمریکا در ایران اسلامی باز شود آموزه‌های اسلام و آرمان‌های امام و شهدا فراموش خواهد شد و این از اهداف شوم استکبار است”.

در تحولی دیگر و پس از چند روز جنجال درباره پاسخ احمدی‌نژاد به سوال یک خبرنگار ایرانی، روباط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری اقدام به انتشار توضیحی در این زمینه کرده است.

جنحال‌ها پس از آن آغاز شد که بهمن کلباسی، خبرنگار تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، از احمدی‌نژاد پرسید: “آقای احمدی نژاد، در مجلس پرسیده اند چرا برای ۱۶۰ نفر ویزا گرفته اید؟” در نخستین ویدئویی که منشر شد، به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد در پاسخ به این خبرنگار گفته است: “آنها […] خورده اند”.

گرچه انتشار برخی ویدُوها پس از آن، این احتمال را کم‌رنگ کرد، اما برخی از نمایندگان مجلس به انتقاد از احمدی‌نژاد در این زمینه پرداختند. جواد آرین منش خواستار توضیح دفتر وی در این زمینه شد و کمال الدین پیرموذن، در تذکری گفت: “تعدادی از نمایندگان به لشکر انبوه همراهان رییس دولت و هزینه های مربوط به آن اعتراض داشتند. گویا رییس دولت در پاسخ به این نمایندگان گفته اند که نمایندگان آخ خورده اند. باید به هیات کابینه و رییس پر مهرش گفت که این روزگار پریشان ما، زدست شماست”.

در همین حال روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری، انتشار چنین ویدئویی را “خبرسازی دروغین” نامید و از احمدی‌نژاد به عنوان فردی نام برد که “به اذعان همگان، حتی در برخورد با مخالفین خود نیز به رعایت احترام و اخلاق مقید است”.

این دفتر در توضیح خود آورده است: “با توجه به اینکه هر ساله ویزای تعداد زیادی از افراد معرفی شده هیات همراه رییس جمهور به سازمان ملل صادر نمی شود، لذا اسامی بیشتری معرفی می شوند تا در ترکیب تیم هیات همراه رییس جمهور برای انجام ماموریت های مختلف در این سفر، هیچ گونه مشکلی پیش نیاید”.