توریست ها پنج برابر شده اند

نویسنده

» گزارش فرانس ۲۴ از افزایش جهانگردان

از زمانی که روابط میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی بهبود یافته، به نظر می رسد که تعداد توریست ها به ایران افزایش یافته. به علاوه، روزنامه بریتانیایی “فایننشیال تایمز” نام ایران را در ابتدای لیست مکان هایی قرار داده که در سال ۲۰۱۴ باید از آنها دیدن کرد و این درحالی است که سازمان دهندگان تورهای خارجی شاهد افزایش علاقه مسافران برای این مقصد بوده اند. در همین راستا، دو توریست تجربیات و توصیه های خود را بیان کرده اند.

انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ باعث شد تا توریسم در ایران قطع شود. ولی از اواسط سال های ۲۰۰۰، سازمان جهانی توریسم از افزایش تعداد بازدیدکنندگان خارجی خبر می دهد. و مقامات جدید ایرانی اخیراً اعلام کرده اند که در نظر دارند درآمد کشور از طریق توریسم را پنج برابر کنند. دولت به ویژه در نظر دارد محدودیت های ورود به خاک این کشور را کاهش دهد. لیست کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند یا صدور ویزای برای آنها در فروگاه انجام خواهد شد، بزودی افزایش خواهد یافت.

دو تن از ناظران ما، میو، یک دانشجوی ژاپنی، و مانو، یک ایتالیایی که در سوئیس زندگی می کند، در سال ۲۰۱۳ از این کشور دیدن کرده اند و نظرات خود را به ما گفته اند.

 

چرا به ایران رفتید؟

میو: در زمان سفر با کشتی از ژاپن به شانگهای، با یک ایرانی آشنا شدم. او به من گفت که کشورش خیلی زیباست. من هم به مانند خیلی ها فکر می کردم ایران یک کشور خطرناک است، ولی او مرا متقاعد کرد که اصلاً اینطور نیست و من تصمیم گرفتم به آنجا سفر کنم.

مانو: از نظر غربی ها، مانند من، ایران کشوری است که به لحاظ سیاسی آن را “عجیب” طبقه بندی می کنیم و کلی نکات منفی که رسانه ها مدام تکرار می کنند. ولی مسافرانی که از آنجا می آمدند، عکس اینها را می گفتند. چون نمی دانستم کدام یک درست می گویند، تصمیم گرفتم خودم به ایران بروم.

 

مردم ایران

مانو: یکی از دوستان ایرانی ام می گفت: “کاری که دولت می خواهد را ما انجام نمی دهیم. و آنچه را که نمی خواهند، ما انجام می دهیم.” و با اینکه زندگی در تهران بسیار سخت است، ولی مردم برای داشتن آزادی به شکلی روزمره مبارزه می کنند: روسری زنان روز به روز عقب تر می رود و اکثر مردم کانال های غربی را ازطریق ماهواره تماشا می کنند.

میو: سفر برای یک زن تنها می تواند خطرناک باشد. برخی مردها در خیابان سعی می کردند بدن مرا لمس کنند. ولی به هرحال من از این کشور خوشم آمد و این مسایل باعث نمی شود که به ایران بازنگردم.

منبع: فرانس ۲۴، ۳۱ ژانویه