تلاش برای ترمیم روابط آسیب دیده

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از سفر اوباما به عربستان

روز جمعه یک مقام آمریکایی خاطر نشان کرد که پرزیدنت باراک اوباما برای ترمیم روابط تیره با متحد اصلی ایالات متحده در خاورمیانه ، در ماه مارس به عربستان سعودی سفر می کند و با ملک عبدالله – پادشاه این کشور- دیدار خواهد کرد.

این مقام آمریکایی می گوید آقای اوباما برای دادن اطمینان خاطر به پادشاه آل سعود در خصوص ادامه حمایت های آمریکا از این کشور به عربستان می رود، روابط ایالات متحده با عربستان و دیگر متحدان واشنگتن در خلیج فارس به خاطر سیاست های آمریکا در قبال ایران و سوریه به طور فزاینده ای سرد شده است.

مقامات سعودی ملاحظات گسترده ای در خصوص توافق موقت اتمی میان ایالات متحده و دیگر قدرت های جهانی با ایران دارند. آن ها از آن بیمناک هستند که این توافق به معنای تغییر اتحاد ایالات متحده از خاندان سلطنتی اهل سنت در خلیج فارس به سوی روحانیون شیعه در ایران باشد.

عربستان سعودی همچنین از بی اعتنایی آقای اوباما در پشتیبانی بیشتر از شورشیان مسلح در سوریه دلزده است. سعودی ها که جنگ داخلی در سوریه را نبردی نیابتی میان عرب های سنتی علیه شیعیان ایران می دانستند سلاح و دیگر تجهیزات را در اختیار شورشیان قرار دادند ، ایران پشتیبان کلیدی بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه، است.

اصطکاک ها میان عربستان و ایالات متحده در طی یک دوره طولانی پدیدار شد، زمانی که ایالات متحده روابطش را با عربستان کاهش داد ، بخشی از آن بدین خاطر بود که وابستگی ایالات متحده به نفت سعودی ها کاهش یافته بود و بخشی دیگر به دلیل تحولات بهار عرب بود که متحدان آمریکا را در بوته آزمایش قرار داد.

سفر اوباما به عربستان سعود وی به عنوان چهره ای مدافع مذاکرات اتمی نشان خواهد داد که نقشی علنی در آن مرزها نیز عهده دار شده است. پادشاه سعودی به مقامات آمریکایی هشدار داده که اگر ایران به سلاح اتمی مجهز شود، عربستان سعودی نیز در همین مسیر گام بر می دارد.

منبع : نیویورک تایمز – اول فوریه