نشست مخالفان احمدی‌نژاد و فرماندهان سپاه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "کاندیداهای بالقوه" جمع بودند

چهار چهره شاخص اصولگرایان مخالف محمود احمدی نژاد، همراه با تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه دیروز در تهران دور هم جمع شدند. خبرگزاری مهر گزارش داد که نخستین “کنگره سرداران و چهار هزار شهید تدارکات و پشتیبانی سپاه” که روز گذشته در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، شاهد حضور دست کم چهار شخصیت و مقام بانفوذ کشور بود که همه آنها از رقبای پیشین و فعلی رئیس جمهور هستند.

حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محسن رفیقدوست وزیر اسبق سپاه، سخنرانان این مراسم بودند. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه در سال های جنگ با عراق و محمدباقر قالیباف، شهردار کنونی تهران و از دیگر فرماندهان ارشد و سابق سپاه، دیگر مقام های بلندپایه ای بودند که در این کنگره حضور داشتند.

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار آبرومند، معاون هماهنگ کننده سپاه، سردار علی فضلی، جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و سردار محمد حجازی و سردار ایزدی، معاونان ستادکل نیروهای مسلح، از فرماندهان ارشد و کنونی سپاه هستند که در این مراسم حاضر بودند.

صادق آهنگران، مداح مشهور سال های جنگ نیز در این کنگره اشعاری را از دوران جنگ خواند.

علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی که در مراسم دیروز در صف نخست نشسته بودند، به عنوان سه کاندیدای احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری در محافل خبری و سیاسی مطرح هستند.

سخنگوی شهرداری تهران، هفته گذشته از قالیباف به عنوان “کاندیدای بالقوه” انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نام برده بود.

دیروز نیز رئیس مرکز پژوهش های مجلس از علی لاریجانی با همین عنوان نام برد.

کاظم جلالی که سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی نیز است، به خبرگزاری مهر گفت که “با توجه به سابقه مدیریت اجرایی و درایت” علی لاریجانی، نظر این فراکسیون برای انتخابات ریاست جمهوری بر نامزدی او است.

او در عین حال گفت که لاریجانی “تاکنون” به درخواست این فراکسیون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ مثبت نداده است اما افزود که “ما همچنان برای شرکت آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری اصرار و برنامه داریم.”

جلالی همچنین گفت که با توجه به “گستردگی طیف اصولگرایی تجمیع اصولگرایان بر روی یک کاندیدای واحد مشکل است.”

 

لاریجانی، ملق زدن رفیقدوست، وقف سپاه

 

علی لاریجانی که روز گذشته به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری از سوی یکی از فراکسیون های مهم مجلس معرفی شد، در جریان سخنرانی روز گذشته خود در مرکز همایش های برج میلاد، از محسن رفیقدوست به عنوان رئیس خود نام برد.

رئیس مجلس با تمجید از “خصوصیت ملق زدن” رفیقدوست در دوران جنگ، گفت که این خصوصیت در آن هنگام کمک زیادی به ایران کرد اما توضیح بیشتری درباره ملق زدن رفیقدوست نداد.

او گفت: “ما یک زمان توفیق داشتیم شاگردی حاج محسن رفیق را کنیم و البته الان هم ایشان رئیس ما است.”

لاریجانی اگرچه در جمع فرماندهان ارشد سپاه و چند مقام بلندپایه کشور از رفیقدوست اینگونه تجلیل کرد اما برای محسن رضایی، فرمانده کل سابق سپاه و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که خبرگزاری مهر نیز او را به عنوان “کاندیدای احتمالی” انتخابات آینده معرفی کرده، کم نگذاشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه “رضایی در دوران جنگ نقش زیادی داشت”، افزود که او در شکل دادن به سپاه “نقش بسیار موثری” داشت و خودش را “وقف سپاه” کرده و “مجاهدانه در این راه” گذاشته است.

لاریجانی گفت: “ما باید باید قدر این عزیزان را بدانیم چرا که این افراد سرمایه‌های ملی کشور هستند.”

محسن رفیقدوست، وزیر سپاه در دوران جنگ که هم اکنون سالهاست به فعالیت اقتصادی مشغول است، دیگر سخنران این جلسه بود که در سخنان کوتاهی، گفت: “رئیس جمهور ما باید کسی باشد که بتواند گفتمان دفاع مقدس را خوب در جامعه ترویج کند.”

تنها چند دقیقه بعد، علی لاریجانی در حالیکه چفیه ای بر گردن داشت، همراه با محسن رضایی با دادن لوح تقدیر و هدایایی از خانواده شهدا که در محل حاضر بودند، تجلیل کرد.

 

در غیاب احمدی نژاد

 

محمدباقر قالیباف، تنها کاندیدای احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری بود که دیروز نه سخنرانی کرد و نه فردی نامی از او برد اما به عنوان شهردار تهران با قرار دادن مرکز همایش های برج میلاد در اختیار این کنگره، نام خود را به عنوان یکی از عوامل آن مطرح کرد.

رسانه ها و منابع سیاسی در ایران از محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی و محسن رضایی، به عنوان سه چهره شاخص مخالف محمود احمدی نژاد در جناح حاکم اصولگرا نام می برند که مدتی پیش از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال 1388 با تشکیل جمعی سه نفره، به دنبال انتخاب یک فرد دیگر به جز محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور بودند.

از این سه نفر، محسن رضایی در انتخابات کاندیدا شد و توانست حدود 700 هزار رأی به دست بیاورد و پس از محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی و پیش از مهدی کروبی به عنوان نفر سوم انتخابات معرفی شود.

در کنگره دیروز اصولگرایان مخالف محمود احمدی نژاد و فرماندهان ارشد سپاه، محمود احمدی نژاد و مقام های دولت او غایب بودند.

انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران روز 24 خرداد سال آینده برگزار می شود و هنوز میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات پیشین در خانه خود زندانی هستند.