پاسخ تهران: گزارش احمد شهید تکراری است

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با انتشار سومین گزارش نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل

جمهوری اسلامی همچون هر دو بار گذشته به آنچه گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در مرزهای ایران روایت کرده ؛ روی خوش نشان نداده است. دیروز وزارت خارجه دولت احمدی نژاد  با انتشار بیانیه ای به سومین گزارش احمد شهید اعتراض کرده است. تهران می گوید گزارش احمد شاهدی فاقد “ مشخصاتی مبتنی بر رعایت اصول بی‌طرفی، مستند بودن ادعاها، پرهیز از سیاسی کردن آن، و تخصصی و فنی بودن گزارش” است.

دستگاه دیپلماسی دولت احمدی نژاد شاکی از آنچه گزارشگر ویژه سازمان ملل پیرامون نزاع حاکمیت با حقوق شهروندانش منتشر کرده ، متذکر شده است :” متاسفانه ( در گزارش شهید) نه تنها اصول اولیه بر حسب مقررات و رویه‌های بین‌المللی رعایت نشده بلکه محتوای گزارش نیز حاوی مطالب تکراری و مغرضانه بوده و کاملا سیاسی است.”

احمد شهید در گزارش اخیر خود از اعمال “تبعیض” علیه اقلیت های قومی عرب و آذری  انتقاد کرده و همچنین از جمهوری اسلامی خواسته تا “ درباره ادعاهای مربوط به شکنجه روانی و جسمانی و محرومیت از موازین قانونی زندانیان در این کشور تحقیق کند.”

نظام جمهوری اسلامی در 34 سال گذشته بارها از شیوه هایی برای اعتراف گیری از زندانیان سیاسی استفاده کرده است که از سوی ناظران حقوق بشر “فجیع و غیر انسانی” توصیف شده است. به ویژه با خیزش جنبش مخالفان دولت – جنبش سبز- در سال 88، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی شهروندان بازداشت شده ، روزنامه نگاران، فعالین مدنی و سران احزاب مخالف را به شدت شکنجه کرده ند.

در همین ارتباط شهید همچنین دوباره خواهان بررسی گسترده، بی‌طرفانه و مستقل حوادث بعد از آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. مطالبه مهم دیگر وی این است که حاکمیت تمامی زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی را آزاد کند.

گریز 400 روزنامه نگار

در این گزارش آمده است :” به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی حدود ۴۰۰ روزنامه‌نگار از ایران گریخته‌اند. همچنین ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از هر کشور دیگری روزنامه‌نگاران را زندانی کرده است و ۵۰ درصد آنها در حبس انفرادی به سر برده‌اند.”

شهید در گزارش خود به شدت نسبت به وضعیت پیروان دین مسیحیت و فشار بر روی اویش سلسله گنابادی اعتراض کرده است.

از دیگر موارد مورد اشاره در گزارش اخیر می توان به فشار شدید بر وکلایی اشاره کرد که به دفاع از پرونده های زندانیان سیاسی و عقیدتی پرداخته اند . شهید نوشته است :” براساس برآوردها حدود ۳۲ وکیل دادگستری از سال ۱۳۸۸ به بعد مورد پیگرد قرار گرفته‌اند و در زمان نگارش گزارش، دست‌کم ۹ وکیل دادگستری در بازداشت هستند. “

 

فاقد سندیت است

اما وزارت خارجه دولت احمدی نژآد برابر این همه موارد نقض حقوق بشر که در گزارش مذکور آمده است تنها می گوید :” حاوی ادعاهای تکراری است.”

یکی از دلایل بی اعتنایی حاکمیت به موارد مطرح شده در گزارش 23 صفحه ای این است که  :” منابع ادعاهای وی نیز متاسفانه گروه‌های معاند و مخالف نظام بوده است که حاصل آن گزارشی تصنعی و به دور از واقعیات جامعه ایران شده است. از این رو است که ادعاهای وی فاقد سندیت و وجاهت لازم حقوقی و قانونی است.”

از سوی دیگر جمهوری اسلامی همچون همیشه دست عوامل خارجی را نگارش این گزارش دخیل دیده است :” آن چه واضح و روشن است و مفاد گزارش نیز حکایت از آن دارد، تاثیرپذیری آن از سیاست‌های خصمانه آمریکا و متحدانش در غرب است.”

در همین ارتباط روز شنبه احمد نیک‌فر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت:” جمهوری اسلامی از دشمنان خود انتظار تعریف و تمجید ندارد و گزارش احمد شهید دیکته شده از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی است.”

شهید “گرگ صفت” است

احمد شهید که مسلمان و وزیر سابق امورخارجه مالدیو است، اواخر بهار سال گذشته توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه مسائل حقوق بشر در ایران انتخاب شد.

گزارش پیشین احمد شهید اسفند سال 90 منتشر شد. در آن زمان انتشار گزارش دوم گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، خشم مسئولان قضائی، دولتی و نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس جمهوری اسلامی را در پی داشت. مقامات حکومتی که پیش از این تاکید کرده بودند گزارشگر ویژه سازمان ملل را به ایران راه نخواهند داد، با عباراتی چون “جاسوس”، “گرگ صفت” و “عامل محافل صهیونیستی” از احمد شهید یاد کردند. گزارش هفت ماه  پیش شهید از موارد نقض حقوق بشر در ایران همچون شوک الکتریکی، ضرب و شتم زندانیان، تهدید به تجاوز جنسی، آزار و اذیت بستگان مخالفان توسط حاکمیت پرده برداشته بود.

در آن زمان حمد جواد لاریجانی مشاور بین الملل رئیس قوه قضائیه –ـ آیت الله صادق لاریجانی ـ  ارشگر ویژه سازمان ملل را که مسلمان است را فردی معرفی کرد که مانند “ستارگان سینما” عمل می کند. او تصریح کرد: “گزارشگر ویژه در انجام وظیفه خود در ترسیم چهره ای واقعی از وضعیت ایران به جهانیان ناتوان بوده و به جای اینکه وظایف اصلی خود در این زمینه را به درستی انجام دهد، مانند ستارگان سینما اقدام به مصاحبه با رسانه های مختلف کرده است.”

 لاریجانی پیش از این کشته شدن شهروندان معترض به انتخابات بحث برانگیز سال 88، زندانی شدن خانگی رهبران سیاسی جنبش سبز و همسرانشان، دستگیری صدها تن از معترضین و همچنین روزنامه نگاران و فعالین مدنی، شکنجه روحی و فیزیکی بازداشت شدگان را تکذیب کرده و گفته جمهوری اسلامی نه اعدام دارد نه زندانی سیاسی. حال آنکه گزارشی که احمد شهید از وضعیت حقوق بشر در ایران تنظیم کرده است با انتظار حاکمیت در تهران از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

شهید برای تنظیم گزارش خود با صدها تن از دانشجویان، روزنامه نگاران و فعالین مدنی که در سال های اخیر توسط مقامات امنیتی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران دستگیر و بعد ها از کشور خارج شده اند به طور حضوری دیدار کرده و شهادت آن ها را پیرامون وضعیت بازداشت، محاکمه و زندان شنیده است.

گزارش پیشین احمد شهید چنان حاکمیت جمهوری اسلامی را برافروخت که  امین حسین رحیمی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هشتم از تمایل جمهوری اسلامی برای شکایت از گزارشگر ویژه سازمان ملل به دلیل “گزارش سیاه” اش پیرامون سیاست های حقوق بشرانه جمهوری اسلامی سخن گفت. البته نه تنها شهید بلکه تمام کسانی که به وی برای تنظیم این گزارش یاری رسانده اند هم مورد انتقاد رحیمی قرار گرفتند. او گفته بود “جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق بین‌الملل می‌تواند از تمام افرادی که گزارش خلاف واقع علیه ملت ایران تهیه کرده‌اند، در مجامع بین‌المللی شکایت کند.”