مناقشه برسر تعلق جناحی قربانی

نویسنده

» گزارش لوموند درباره ترور مسعود علیمحمدی

مراسم تشییع جنازه و تدفین مسعود علیمحمدی، فیزیکدان مقتول در روز پنج شنبه 14 ژانویه که تحت مراقبت های شدید امنیتی در تهران صورت گرفت به گفته شاهدان عینی موجب بروز تنش های جدید میان هزاران نفر از معترضین شرکت کننده در این مراسم و نیروهای انتظامی شد. فیزیکدان پنجاه ساله ایرانی روز دوازدهم ژانویه متعاقب انفجار بمبی که در یک موتور سیکلت کار گذاشته شده بود جان باخت. به دنبال این حادثه کشمکش شدیدی میان موافقین و مخالفین دولت درباره ماهیت دقیق فعالیت های او در گرفته است.

رسانه های دولتی و در پی آنان رئیس جمهور ایران در فاصله اندکی پس از وقوع سوءقصد ضمن ابراز تأسف از فقدان” یک دانشمند برجسته هسته ای” سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را در این حادثه دخیل دانستند. امّا یکی از همکاران مسعود علیمحمدی در تماس تلفنی لوموند با او در تهران اظهار داشت که فعالیت او “ در زمینه فیزیک هسته ای نبوده… و حیطه فعالیت او را فیزیک ریاضی و فیزیک انرژی های بالا تشکیل می داده است”.به علاوه مراجعه به تألیفات علمی این دانشمند مقتول که در نشریات بسیار معتبر به چاپ رسیده نشان می دهد که آثار مذکور ارتباطی با فیزیک هسته ای ندارند و ملاحظات نظری این فیزیکدان محقق در مورد جنبه های ایزوتریک فیزیک ذرات بنیادین قرابتی با مسائل فیزیک کاربردی هسته ای که به تولید سلاح یا راکتورهای هسته ای می پردازد نداشته است. امّا به رغم همه این شواهد نمی توان این احتمال را که او سهمی در برنامه هسته ای کشورش داشته است به کلی منتفی دانست.

علاوه برمجادلات در مورد هسته ای بودن یا نبودن فیزیکدان مقتول مسئله ای که موجب بروز کشمکش شدید میان جناح های مخالف و موافق دولت شده مسئله تعلق سیاسی علیمحمدی است. استاد همکار وی در گفت و گو با لوموند می گوید که” اطلاعی از گرایش های سیاسی علیمحمدی نداشته است”. مدیر بخش فیزیک دانشگاه تهران که علیمحمدی یکی از مدرسان آن بود نیز به خبرگزاری فرانس پرس همین را گفته است. امّا در وبلاگ احمد شیرزاد استاد فیزیک دانشگاه اصفهان که به جناح مخالف نزدیک است می خوانیم که آقای علیمحمدی در تظاهرات اعتراض به انتخاب آقای احمدی نژاد شرکت داشته است. در سایت های مخالفان دولت نیز سندی منتشر شده که امضای علیمحمدی را درکنار امضای صدها تن از دانشمندان کشور در حمایت از میرحسین موسوی، نفر دوم انتخابات و رهبر فعلی جنبش مخالفان، نشان می دهد.

در طرف مقابل سپاه پاسداران انقلاب استاد را وابسته به جناح خود و یکی از مدرسان دانشگاه امام حسین می خواند، دانشگاهی که به جناح افراطی حاکمیت نزدیک است و یکی از پایگاه های توسعه برنامه هسته ای ایران به شمار می رود. به علاوه آقای علیمحمدی از طرف حکومت به عنوان نماینده ایران در برنامه شتاب دهنده ذرات بنیادین موسوم به”سزامی” معرفی شده بود. مقر اجرای این طرح که ازطرف کشورهای منطقه(ایران، اسرائیل، اردن، مصر، ترکیه  ) راه اندازی شده است در اردن قرار دارد.

 

منبع: لوموند 15 ژانویه