کره شمالی و ایران؛ دوستان هم قطار

نویسنده

» مقاله سانفرانسیسکو کرونیکل درباره تشابه دو رژیم

جول برینکلی

تحریم های جدید آمریکا علیه کره شمالی به دنبال جلوگیری از دسترسی رهبران این کشور به کالاهای لوکس و تشریفاتی است؛ کالاهایی که به کیم جونگ ایل و یارانش اجازه می دهد در حالیکه بر روی عرشه قایق های تفریحی خود لم داده اند، با خاویار و شراب های مرغوب در گیلاس های کریستال پذیرایی شوند.

گزارش های دولتی به نقل از سازمان ملل و برخی دیگر از کشورها حکایت از آن دارد که چین سالها به تأمین رایگان این اقلام و بسیاری چیزهای دیگر برای طبقه حاکم آن کشور مشغول بوده است. مشکل اینجاست که سازمان ملل برای رفع این مشکل، در سال 1996 دست به تصویب یک قطعنامه زد اما این اقدام نتیجه چندانی نداشته است.

دولت اوباما می گوید تحریم های جدید واشنگتن هدفمندتر هستند و و یک سازمان به خصوص را هدف گرفته است که تحت عنوان دفتر 39، به تأمین مشروبات، سیگارهای برگ کوبایی و البسه تشریفاتی اقدام می کند. فرض کنیم این حربه کارگر بیفتد؛ این چندان تاثیری نخواهد داشت. اگر کیم و ملازمان او دیگر نتوانند این اقلام را از چین تأمین کنند، می توانند دست به دامن بهترین دوستشان، جمهوری اسلامی ایران، شوند.

با وجود فاصله ای تقریبا به اندازه نصف کره زمین، این دو کشور مشترکات زیادی دارند. اول اینکه هر دوی آنها با دشمنی تقریباً همه کشورها روبرو هستند. رابطه کره شمالی با هر کشور دیگری به جز ایران در هاله ای از تردید و بدگمانی پیچیده شده است. نظیر همین شرایط نیز برای ایران وجود دارد. اصلی ترین دلیل برای تبدیل شدن این دو کشور به بهترین دوستان یکدیگر، همین است.

ملاهای حاکم بر ایران علیرغم گفتمان دینی شان، جزو فاسد ترین حاکمان دنیا هستند. سازمان شفافیت بین المللی تنها هشت کشور از 180 کشور دنیا را فاسدتر از آنها معرفی کرده است. بنابراین می توان گفت آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران چیزهای زیادی برای قسمت کردن دارد. برای مثال، کارشناسان مسائل ایران و گزارش های اطلاعاتی حکایت از آن دارند که متخصصان کره شمالی در حال کمک به ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای هستند. پیونگ یانگ تا کنون به دو آزمایش هسته ای زیر زمینی دست زده است.

کره شمالی به دلایل بسیاری دارای روابط کاری نزدیک با سپاه پاسداران ایران است. در گزارش اخیر مرکز مطالعات کنگره آمریکا آمده است سپاه پاسداران مدیریت “مرکز کنترل هسته ای” را برعهده دارد و مستقیماً به خامنه ای گزارش می دهد. در این گزارش آمده است که به همین دلیل، سپاه “در موقعیت فرخواندن کره شمالی به همکاری در برنامه هسته ای ایران بوده است.”

آیا می توانید مطمئن باشید که کره شمالی تنها برای توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای به بهترین دوستش کمک می کند؟ البته جای تعجب نیست که ایران هرگونه همکاری کره شمالی با برنامه هسته ای خود را انکار می کند. اعتبار ادعاهای ایران به اندازه ادعاهای کره شمالی است.

به روشنی مشخص شده که کره شمالی در حال کمک به ایران برای ساخت موشک های دوربرد و میان برد است. عباس میلانی رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد به من گفت: “بحث هایی در میان است که دو یا سه موشکی که ایران مورد آزمایش قرارداده، از جمله موشکی که ماه گذشته آزمایش شد، در واقع همان موشک هایی است که مورد استفاده کره شمالی بوده اند.” شرکت خدمات اطلاعاتی تسلیحاتی جینز نیز متوجه شده است که مشخصات و ابعاد اکثر قطعات موشکی این دو کشور نظیر هم بوده اند.

سازمان مجاهدین خلق، گروه مخالف در تبعید ایران، نیز هفته گذشته اطلاعاتی را فاش کرد که از روند ساخت مجموعه جدیدی از تونل های زیرزمینی توسط ایران، که ظاهراً در خدمت برنامه هسته ای آن کشورند، حکایت دارند.

سؤال اینجاست که چه کسانی متبحرترین سازندگان حفره های زیرزمینی اند؟ پاسخ کره شمالی است. گفته می شود این کشور تونل هایی را از زیر مناطق عیرنظامی به سوی کره جنوبی حفر کرده است و البته آنها کمک به ایران برای مخفی کردن فعالیت های ابهام آمیز خود را نیز در کارنامه دارند. در گزارش چند سال پیش کنگره آمریکا آمده بود کره شمالی در “یک پروژه عظیم توسعه تشکیلات زیرزمینی و ساخت تونل جهت استفاده در تاسیسات هسته ای ایران به این کشور کمک کرده است و هزینه آن نیز میلیون ها دلار تخمین زده شده بود.”

کره شمالی صاحب نبوغ دیگری نیز هست که تحسین ایرانی ها را برانگیخته است. آنها استاد جعل و فساد هستند. دولت بوش یک بانک در ماکائو را به دلیل پولشویی دلارهای کیم جونگ ایل هدف تحریم قرار داده بود. اکنون ایران نیز برای انتقال چمدان های پول به متحدانش، نظیر گروه تروریستی حزب الله در لبنان، چشم به آموزه های کره شمالی دوخته است.

عباس میلانی گفت: “جعل و فساد پبشرفته ای است.”

تمامی این نکات به چه معنا هستند؟ کیم در اوائل ماه جاری به برگزاری هفته روابط کره شمالی- ایران در پیونگ یانگ دست زد. زمانیکه جون یونگ جین معاون رئیس جمهوری کره و رئیس کمیته دوستی با ایران از “پشتیبانی محکم و همبستگی” آن کشور از ایران “در مبارزه برای زمینگیر کردن آمریکا” سخن می گفت، چندین مقام بلندپایه ایرانی حاضر در مراسم لبخند بر لب داشتند. 

دنیا هرچه تحریم های بیشتری علیه ایران و کره شمالی وضع کند، این دو کشور به هم نزدیکتر می شوند. ایران با ذخایر عظیم نفت خود، پول نقد مورد نیاز کره شمالی را در اختیار دارد. کره شمالی هم می تواند از تجربه و دانش فنی جذاب و وسوسه کننده اش مایه بگذارد.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 19 سپتامبر