اتحاد اسرائیل و عربستان علیه ایران

نویسنده

» تحلیل نیشن از روابط منطقه ای

شاید همراهی عجیبی به نظر برسد، اما عربستان و اسرائیل مسیر مشترکی را در مخالفت با مذاکرات ایران و آمریکا طی می‌کنند. هر دو کشور با افزایش نفوذ ایران در منطقه مخالف هستند و خواستار توقف برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.

ده‌ها سال است که اسرائیل و عربستان به نوعی در امور منطقه عملا یک تیم را تشکیل می دهند که قبول کرده‌اند در مورد مسئله فلسطین با هم مخالف باشند اما روی موضوعات بسیار دیگری همکاری ‌کنند. در دوران جنگ سرد هر دو کشور با جمال عبدالناصر در مصر مخالف بودند و وقتی مصر و عربستان جنگی دورادور را در یمن پیش بردند، ‌اسرائیل به صورت پنهانی از عربستان حمایت کرد.

تزیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل و مذاکره کننده این کشور در مسئله فلسطین می‌گوید، اسرائیل و عربستان در واقعیت با هم متحد هستند اما تا مسئله فلسطین حل نشود نمی‌توانند با هم همکاری کنند. او می‌گوید، حرف‌های عربستان در ممانعت از ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای برای ما بسیار آشنا است.

این بیانات علنی در مورد اهداف مشترک این دو کشور که مدت‌های دراز دشمن هم بوده‌اند و روابط دیپلماتیک ندارند عجیب است.

وی افرود: “برای جلوگیری از ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای باید با کسانی که تهدید ایران را درک می‌کنند همکاری کنیم.”

اخیرا عربستان از مذاکره ایران و آمریکا ابراز ناخشنودی کرده و نارضایتی خود را از عوض شدن تصمیم آمریکا برای بمباران سوریه و پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک عنوان کرده است.

عربستان جنگ سوریه را جنگ بین سنی و شیعه می‌داند. وزیر خارجه عربستان نطق خود در سازمان ملل را لغو کرد و پس از آن هم کرسی خود در شورای امنیت را به خاطر اعتراض به تصمیمات اتخاذ شده در مورد سوریه رد کرد.

به ظن عربستان، شورای امنیت ناکارآمد شده است. ریاض نزدیک به سه سال شاهد بود که مسکو و پکن تمام تلاش‌ خود را برای جلوگیر از اقدام علیه سوریه در شورای امنیت بکار برده اند و دیپلماسی آمریکا هم بی‌تاثیر بوده است. سیاست‌های ضعیف آمریکا در قبال ایران و حمایت سیاسی روسیه و چین از این کشور شورای امنیت را به یک تماشاچی برنامه هسته‌ای ایران تبدیل کرده است. حالا هم که اوباما از مذاکره با ایران حمایت می‌کند، عربستان با آن مخالف است.

کرن الیوت در وال استریت ‍ژورنال می‌نویسد: امروز عربستان خود را در مسئله سوریه تنها می‌بیند و در یک جنگ دورادور با ایران، دشمن مذهبی و سیاسی خود، درگیر شده است. عربستان انتظار داشت آمریکا در مسلح کردن شورشیان علیه بشار اسد مشارکت کند اما کمک نظامی عملی نشد. در عوض اوباما در سازمان ملل شدیدا به دنبال دیدار مستقیم با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بود تا در مورد مسئله هسته‌ای گفتگو کنند.

حالا اوباما برای توافق با ایران باید توصیه‌های لابی اسرائیل و لابی عربستان در واشنگتن را نادیده بگیرد. اما به هر حال آمریکا می‌تواند این کار را بکند. اسرائیل و عربستان هر دو وابسته به آمریکا هستند. اسرائیل به آمریکا به عنوان تنها دوست در کره زمین نیاز دارد. عربستان نیز که تاج و تختش شدیدا لرزان است نمی‌تواند ریسک دور شدن از آمریکا را تحمل کند.

منبع: نیشن - 25 اوت 2013