رسانه های حامی دولت، دور جدیدی از فشارها به سید حسن خمینی با هدف ایجاد تقابل میان او و جنبش سبز را آغاز کرده اند.این رسانه هادر خبر واحدی که دیروز منتشر کردند از ناراحتی شدید سید حسن خمینی از نامه اخیر محسن کدیور و وعده نوه آیت الله خمینی برای دادن “پاسخ دندان شکن” به کدیور خبر داده اند.با وجود این اما رسانه های حامی دولت با ناامیدی نوشته اند: “با وجود گذشت نزدیک به 20 روز از انتشار این نامه، خبری از آنچه سید حسن خمینی «پاسخ دندان شکن» نامیده، نشده است.”
محسن کدیور در نامه ای که اخیرا در نامه ای خطاب به نوه آیت الله خمینی با تشکر از سید حسن خمینی برای ایستادگی در کنار مردم و در برابر ظلم، “ولایت مطلقه فقیه” را یک تئوری “باطل” عنوان کرده بود.
این روشنفکر دینی، در بخشی از نامه خود از نوه آیت الله خمینی پرسیده بود: “اگر اراده ملی (یا نظر اکثریت مردم) بر خلاف رأی ولی فقیه بود، آیا باز هم میزان رأی ملت است؟ اگر ولی امر دیکتاتوری کرد، در حالی که شرعا از ولایت ساقط شده است، اگر با زور مردم را سرکوب کند و با تهدید یا تطمیع مجلس خبرگان را ساکت کند و به قوای نظامی و امنیتی برای بقای قدرتش متوسل شود، چه باید کرد؟ به کدام دلیل شرعی یا عقلی حکومت مادام العمر فقیه به دیکتاتوری منجر نمی شود؟ (مادام الشرائط که با پرسش قبلی تعارفی بیش نیست). بالاخره پرسش نهایی این است با توجه به تجربه عملی دو دهه اخیر ایران، آیا تصور ولایت مطلقه فقیه باعث تصدیق به بطلانش نمی شود؟”
وی در ادامه این نامه که در جرس چاپ شد با اشاره به نظریات رهبر انقلاب اسلامی در مورد اصل نظریه و مصداق کنونی ولایت فقیه و همچنین مقدم دانستن حقیقت بر مصلحت، آورده بود: “از آنجا که اصل ولایت فقیه و مصداق فعلی آن (بنا به شهادت مرحوم پدر شما و سه نفر دیگر از سران نظام در آن زمان) مورد رضایت آیت الله خمینی بوده است، آیا علاوه بر براهین نظری، ارزیابی منصفانه دو دهه اخیر بالاترین دلیل بر بی اعتباری این نظریه نیست؟ پرسش جدی این است: خط امام این «خطای فاحش» را چگونه می خواهد اصلاح کند؟”
کدیور در پایان این نامه که خود آن را «بحث طلبگی» دانسته، نوشته بود: “امیدوارم شما نیز در تحقیقاتتان به این نتیجه برسید که ولایت شرعی فقیه بر مردم فاقد مستند معتبر عقلی و نقلی است، و ولایت مردم بر خودشان تنها طریقی است که عقل و نقل به صحت آن شهادت می دهد.”
دستور نامه را موسوی خویینی ها داد
بلافاصله پس از انتشار این نامه، سایت خبری جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران که تا پیش از آن از سید حسن خمینی با عنوان سید حسن مصطفوی نام می برد، با تغییر این رویکرد گزارش داد که نامه کدیور به حسن خمینی به دستور “مرد خاکستری جریان اصلاحات” نوشته شده است.
رسانه های جریان حاکم عنوان مرد خاکستری اصلاحات را در توصیف آیت الله محمد موسوی خویینی ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز به کار می برند.
جوان در این خصوص نوشته بود: “شنیدهها حاکی از آن است که چند روز قبل از نوشتن نامه موهن کدیور، در یک تشکل روحانی وابسته به جریان اصلاحات، مرد خاکستری این جبهه که کمتر در انظار رسانهها حاضر میشود و سعی میکند اندیشههای خود را غیر مستقیم ارائه دهد، با عصبانیت شدید از شکستهای پیدرپی جریان فتنه ضمن حمله شدید به ارکان نظام و ولایت فقیه گفته است: ما اینجا فعلاً نمیتوانیم راجعبه این مطالب (ولایت فقیه) آشکارا حرف بزنیم و مخالفت کنیم این حرفها را باید کسان دیگری و به نحو دیگری بزنند.”
این سایت خبری وابسته به سپاه سپس با اذعان به قوی بودن نامه کدیور اضافه کرده بود که:“مرد خاکستری خواسته است که به کدیور پیغام داده شود که با متنی قوی پنبه ولایت فقیه را بزند.”
پس پاسخ چه شد؟
حالا اما رسانه های حامی دولت مدعی شده اند نوه آیت الله خمینی قصد دارد پاسخ دندان شکنی به کدیور بدهد.
روزنامه رسالت، ارگان جریان سنتی بازار و به سردبیری محمد کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، نخستین رسانه ای بود که از این موضوع خبر داد.
رسالت نوشت: “وی [حسن خمینی] از نامه گستاخانه کدیور به شدت ناراحت شده و در جمع تعدادی از دوستان روحانی و معتقدان به حضرت امام گفته است بزودی پاسخ دندان شکنی به اظهارات زشت کدیور خواهم داد.”
این روزنامه در ادامه خبر بدون منبع خود آورده: “در این جلسه یکی از حاضران از سید حسن سئوال کرده که آیا قصد پاسخگویی مکتوب به کدیور را دارید؟ وی گفته کدیور برای احیای خود همین را می خواهد اما شخصیت و مطالب وی این ارزش را ندارد که نامه ای به او بنویسم اما این سخنان کدیور و همفکران او را بدون پاسخ نخواهم گذاشت تا او و امثال او بفهمند که احیای نظریه ولایت فقیه یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی در عصر حاضر بوده و دلایل اثباتی عقلی و روایتی بسیار فراوانی برای درست بودن نظریه ولایت فقیه وجود دارد که آن را به تفصیل بیان خواهم کرد.”
در عین حال سایت های خبری وابسته به جریان حاکم که این خبر را به نقل از روزنامه رسالت آورده اند، به این موضوع اذعان کرده اند که: “با وجود گذشت نزدیک به 20 روز از انتشار این نامه، خبری از آنچه سید حسن خمینی« پاسخ دندان شکن» نامیده، نشده است.”
رجانیوز، ارگان کمیته ویژه رسانه ای دولت احمدی نژاد در مطلبی به همین مناسبت، صراحتا نوشته که پاسخگویی به کدیور “فرصت مناسبی برای سید حسن است تا خود را از حوزه انتقاداتی که بویژه در ماه های اخیر متوجه او شده، خارج کند.”
سایت های خبری حامی دولت همچنین با اشاره به ممانعت هواداران احمدی نژاد از سخنرانی سید حسن خمینی در مراسم سالگرد درگذشت پدربزرگش و درخواست آنها برای اعلام برائت او از “سران فتنه” نوشته اند: “با این همه شاید انتظارها برای واکنش سید حسن به اهانت های کدیور، بیهوده نباشد.”
رجانیوز اضافه کرده: “به همین دلیل واکنش وی به نامه کدیور می تواند پاسخ به درخواست منتقدان و «اعلام برائت از جریان فتنه» هم محسوب شود چرا که به گزارش منابع مطلع، محسن کدیور نامه خود را به دستور غیر مستقیم مرد خاکستری جریان اصلاحات نوشته است.”
فشار برای اعلام برائت
دور جدید فشارها بر نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی با هدف آنچه “اعلام برائت او از جریان فتنه” خوانده می شود، پس از آن آغاز شد که ممانعت حامیان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد از سخنرانی سید حسن خمینی در مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت پدربزرگش، با موج گسترده محکومیت سران و حامیان جنبش سبز و بخصوص تعداد زیادی از روحانیون بلندپایه و مراجع تقلید روبرو شد.تا جایی که علاوه بر بسیاری از مراجع تقلید و روحانیون سنتی که با ارسال پیام ها و نامه هایی به حسن خمینی، هتک حرمت او در جریان نماز جمعه 14 خرداد را محکوم کردند، مرتضی آقاتهرانی، استاد اخلاق دولت احمدی نژاد هم به منزل سید حسن در قم رفت و حادثه آن روز را محکوم کرد.هر چند پس از آن رسانه های حامی دولت نوشتند که آقاتهانی برای نصیحت به سید حسن نزد او رفته بود نه برا یمحکومیت اتفاق 14 خرداد.
تغییر نام حسن خمینی
پس از آنکه نوه آیت الله خمینی همراه با رهبران جنبش سبز و چهره های شناخته شده جریان اصلاح طلب مانند میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، محمد موسوی خویینی ها و بسیاری دیگر در مراسم عروسی پسر محسن میردامادی، دبیرکل دربند جبهه مشارکت شرکت کرد، حجم انتقادات و حتی اهانت های روزنامه ها و سایت های حامی دولت از حسن خمینی هم افزایش فوق العاده ای پیدا کرد.حملات حامیان دولت به سید حسن خمینی تا آنجا ادامه پیدا کرد که برخی از سایت ها و روزنامه های جریان حاکم با تغییر نام فامیل نوه آیت الله خمینی از او با عنوان “سید حسن مصطفوی” نام بردند.
سایت های رجانیوز، جوان آنلاین و شبکه ایران و روزنامه های جوان و وطن امروز از جمله رسانه هایی بودند که اقدام به تغییر نام فامیل سید حسن خمینی کردند.
اما این مسئله حتی با واکنش برخی دیگر از رسانه های جریان حاکم مانند سایت جهان نیوز مواجه شد. این سایت که زیر نظر علیرضا زاکانی، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده تهران در مجلس هشتم فعالیت می کند، با انتقاد از این اقدام نوشت: “برای نقد برخی از مواضع سید حسن خمینی نیازی به تغییر اسم و رسم او نیست.”
این سایت در عین حال افزود: “جهان اگرچه تا به حال از این عنوان استفاده نکرده و بکار بردن آن را نیز توسط برخی دوستان و یا مسئولین(!) مناسب و انصاف نمی داند، اما آنرا یک عکس العمل اجتماعی می داند که باید برای سیاسیون عبرت انگیز و آموختنی باشد.”
غلامرضا مصباحی مقدم، دیگر نماینده تهران و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هم یکی دیگر از منتقدان این روش حامیان دولت بود که اظهار داشت: “اینکه به جای حجتالاسلام حاج سیدحسن خمینی، ایشان را به سیدحسن مصطفوی تعبیر کنند جفاست. من معتقدم نباید تندروی کرد. البته تذکر دادن به ایشان بسیار بجاست، ولی حفظ حرمت در این تذکرات باید رعایت شود.”
نام امام حسن را هم تغییر دادند
اما شاید تندترین انتقاد به این تغییر نام از جانب سایت خبری “جماران” ابراز شد. این سایت که به پوشش اخبار مربوط به بیت آیت الله خمینی و موسسه تنظیم و نشر آثار او می پردازد، در مطلبی با عنوان “چرا سید حسن مصطفوی؟!” به انتقاد از این حرکت پرداخت.
نکته جالب توجه در این مطلب آنجا بود که سایت جماران برای بیان مخالفت خود با تغییر نام حسن خمینی توسط حامیان دولت، تنها به یک اتفاق تاریخی مربوط به تغییر نام امام حسن توسط دشمنان پیغمبر اسلام، اشاره کرد.
این سایت نوشت: “از عجائب کارهای دشمنان که به وسیله آن اظهار بغض و عداوت کردند آن است که هر گاه می خواهند از حضرت امام حسن بن علی (ع) یاد کنند و نام او را ذکر نمایند از ابتدای اسم آن حضرت «الف و لام» را حذف می کنند و او را «حسن فرزند علی» خطاب کرده و اولادش را «فرزندان حسن» می نامند، تا اینکه او را کوچک شمارند و یادش را حقیر دارند. از طرفی همین افراد حسن بصری را «الحسن البصری » می نامند و نام او را همراه با «الف و لام» می آورند تا او را بزرگ داشته و اسم او را با احترام و تکریم ذکر نموده باشند، در حالیکه بصری همان شخصی بود که از تحت ولایت اهل بیت خارج گشته و در ماجرای قتل عثمان در مدینه گفته بود که عثمان را کفار کشتند و منافقین او را نصرت نکردند و هرکس درروز قتل عثمان درمدینه بود یا قاتل بود یا خاذل، و در واقع بصری تمام اصحاب و انصار پیامبر اکرم(ص)که در مدینه بودند را متهم و منسوب به کفر و نفاق نمود و در حالیکه به امام حسن پشت نموده و از پیروی نکرد، همراه قتیبه بن مسلم به لشگر حجاج پیوست.”
انتقادات جدید حسن خمینی
این همه در حالی است که حجم انتقادات سید حسن خمینی از شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه در چند وقت گذشته هم افزایش یافته است.
او در دو هفته اخیر دو موضع گیری داشته که هر دوی آنها دارای انتقادات تندی از شرایط عمومی کشور بوده است.
سید حسن خمینی نخست در دیدار با جمعی از خانواده های کشته شدگان حادثه هفتم تیر با انتقاد از مشکلات اقتصادی جامعه اظهار داشت: “اینکه جوانان جامعه بیکار باشند، کارخانه ها تعطیل شوند، بازار کشور محل تاخت و تاز کالاهای خارجی شود و هر روز با گرانی جدیدی مواجه شویم، جز دلسردی اجتماعی محصولی ندارد.”
نوه آیت الله خمینی سه روز پیش هم با بیان اینکه “اجر کسانی که در روزهای سخت مبارزه با امام همراه شدند، با دیگران یکسان نیست”، گفت: “زمانی که آوردن اسم مبارزه و ذکر نام خمینی جرم بود، سالهایی که خمینی گفتن پلو نداشت بلکه چوب داشت، تنها کسانی آمدند که حق گو بودند. امروز، امام امام کردن برای بسیاری منافع دارد اما مهم کسانی هستند که در آن روزهای سخت پای فشردند.”
وی افزود: “جامعه ای که از زبان صادق ترین افراد دوران مبارزه سخنی نشنود و به گوش نگیرد، مجبور می شود تجربیات تلخ گذشته را دوباره تجربه کند.”
به نظر می آید اشاره سید حسن خمینی به کسانی که در دوران سختی و مبارزه با بنیانگذار جمهوری اسلامی همراهی می کردند به مباحثی است که اخیرا از سوی جریان حاکم دامن زده می شود و طی آنها چهره های باسابقه جمهوری اسلامی و همراهان قدیمی آیت الله خمینی به “خروج از خط امام” متهم می شوند.
این در حالی است که حسن خمینی با بیان نقل قولی از پدر خود سید احمد خمینی در این خصوص تصریح کرد: “ابوی من هفت ماه قبل از رحلت خود چند نفر را اسم بردند و به من تاکید کردند که بعد از ایشان مواظب این چند نفر باشم. ایشان گفتند این چند نفر کسانی بودند که در شرایط سخت دوران تبعید هر چه اندوخته بودند به زمین گذاشتند و دشنام های محیط متحجرانه نجفِ آن دوران را تحمل کردند و به پشتیبانی از امام پرداختند.”