نمایشگاه محمد علی رامین، به اسم مطبوعات

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با سرکوب روزنامه نگاران و گسترش سانسور

درحالیکه هفته گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین بررسی خود از وضعیت آزادی مطبوعات درجهان، ایران را در رده 175 و در کنار کشورهایی چون کره شمالی و اریتره معرفی و از در ایران به عنوان “جهنم مطبوعات و روزنامه نگاران” یاد کرد، نمایشگاهی به مدیریت محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در تهران در حال برگزاری است.

 همزمان برخی از رسانه های محافظه کار از جمله “الف” و “تابناک” و نیز رسانه های حامی احمدی نژاد چون رجانیوزو جهان نیوز(وابسته به علیرضا زاکانی) این نمایشگاه را به دلیل قرار گرفتن غرفه های شان در طبقات زیرین مصلای تهران تحریم کرده اند؛ تحریمی که به آغاز جنگی بین رسانه های حکومتی و محمدعلی رامین منجر شده، تا حدی که وی این سایت ها را “صهیونیستی” خوانده است.

در همین حال محمد حسینی، وزیر ارشاد ضمن تهدید مجدد روزنامه نگاران و تصریح به موافقت دولت با پلمب  انجمن صنفی مطبوعات، خود را در قبال حوادث نمایشگاه مطبوعات که با اعتراض همفکران حکومت همراه شده “هیچ کاره” دانسته است.  همزمان رسانه های داخلی گزارش داده اند که محمود احمدی نژاد نیز به بهانه استقبال از رئیس دولت بولیوی برنامه حضور در نمایشگاه مطبوعات را لغو کرده است.

نمایشگاه مطبوعات در حالی برگزار شده که همزمان با آن همایشی به نام “همایش جنگ نرم” نیز در دانشگاه تهران در حال برگزاری است و سخنرانان این همایش مطبوعات و روزنامه نگاران مستقل را “ستون پنجم دشمن” معرفی کرده و هر یک به نحوی به تهدید روزنامه نگاران و رسانه های مستقل پرداخته اند.

این تهدیدها، آنهم در حین برگزاری نمایشگاه مطبوعات؛ در حالیست که از زمان انتخابات مغشوش خرداد 88 تا کنون، علاوه بر  توقیف مطبوعات و افزایش سانسور، تعدادی از روزنامه نگاران مجبور به خروج از کشور شده اند و در طول این دوره بیش از صدها مورد بازداشت و یا تهدید روزنامه نگاران گزارش شده است. هم اکنون نیزده ها روزنامه نگار یا در زندان به سر می برند و یا در انتظار صدور حکم و اجرای آن هستند.
در های نمایشگاه مطبوعات روز گذشته در حالی به روی بازدیدکنندگان که بنا به گفته شاهدان عینی، اکثر آنها را اعضای بسیج و خانواده هایشان تشکیل می دادند، گشوده شد که در همان ابتدا محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی نژاد به تهدید روزنامه نگاران و مطبوعات مستقل پرداخت و آنطور که فارس گزارش داده، آنها را “بازیچه غرب” دانست و گفت: “متاسفانه شاهد آسیب پذیری رسانه های داخلی از مواردی چون ایجاد فضای هیجانی، اختلاف افکنی بین مسلمانان جهان، فریب افکار عمومی، تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف، شایعه سازی و اتهام زدن به دیگران  بوده ایم و دیدیم که بعضی خبرنگاران جوان و روزنامه نگاران احساسی در جریان حوادث بعد از انتخابات در دامن غرب افتادند و مدتی خواستند برای رسانه های آنها کار کنند اما چون نتوانستند به وضع فلاکت باری گرفتار شدند”.

حسینی در توجیه سانسور گسترده حاکم بر رسانه ها نیز گفت: “اگر هم در هیات نظارت بر مطبوعات تذکری می دهیم به خاطر این است که خدای ناکرده از قلم، نوشته و بیان آنها سواستفاده نشود”.

 او با اعتراض به قراردادن ایران در میان کشورهای مشهور به “جهنم روزنامه نگاران” از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز نیز گفت: “الان کشورهایی داریم که هیچ بویی از آزادی و تمدن نبرده اند ولی می بینیم که درباره آنها چه حرف‌های دهان پرکنی زده می شود. طبیعی است که اینها نگاه صهیونیستی خودشان را در این تحلیل نشان می دهد”.

گفتنی است حسینی هفته قبل و در یک نمایشگاه  دیگر به نام “نمایشگاه رسانه های دیجیتال” گفته بود: “در شرایطی که ما رویاروی آمریکا ایستاده‌ایم اگر کسی در داخل بخواهد سنگ‌ آنها را به سینه بزند این پذیرفتنی نیست. می‌بینیم نشریه‌ای که قبلاً لغو مجوز شده بود و الان دوباره انتشار پیدا کرده دوباره دارد همان کارهای قبلی‌ را تکرار می‌کند و بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های سران فتنه را منتشر می‌کند. خُب این چه معنی دارد؟! چند سال قبل انجمنی بود به نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که به جای کار صنفی کار سیاسی می‌کرد و دیدیم که چه بر سرش آمد. کسانی که در دوره اصلاحات سر کار بودند و به اصطلاح گفتمان ایجاد می‌کردند به جای کار به گفتاردرمانی مردم مشغول بودند حالا رفته‌اند در حوزه فرهنگ و می‌خواهند تحت عنوان فعالیت های صنفی موضعگیری کنند”.

علاوه بر محمد حسینی، محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی  وزارت ارشاد نیز در این مراسم سخنرانی و علت لغو بازدید احمدی نژاد از نمایشگاه را دیدار با مورالس عنوان کرده است.

او همچنین به دفاع از عملکرد خود در مقام معاون مطبوعاتی پرداخته و آمارهایی از وضعیت مطبوعات ارائه کرده است.

علاوه بر وزیر ارشاد و معاون وی، فردی به نام سید نظام الدین موسوی، مدیر مسئول روزنامه جوان، نشریه نزدیک به سپاه نیز به سخنرانی پرداخته و آنطور که مهر گزارش داده “خواستار نظارت بیشتر وزارت ارشاد بر جریان رسانه ای در کشور شده است”.

این نمایشگاه به دلیل تحریم شدن از سوی رسانه های وابسته به جناح راست که از محل غرفه های خود گله مند هستند، با حواشی ای نیز همراه بوده، به طوری که به گزارش جهان نیوز، محمد علی رامین پس از اتمام سخنرانی تشریفاتی خود در مراس افتتاحیه، درباره رسانه های تحریم کننده یعنی سایت های جهان نیوز، رجانیوز، الف و تابناک در جمع خبرنگاران سخن گفته و آنها را نیز “صهیونیستی” دانسته است.

جهان نیوز می نویسد: “محمد علی رامین ضمن توهین بی سابقه و خارج از شان یک مسوول، رسانه های خبری معترض به عملکرد معاونت مطبوعاتی ارشاد را صهیونیستی خواند”.

 به نوشته این سایت، او در پاسخ به پرسش جهان نیوز درباره علت قرار گرفتن سایت های خبری در طبقه دوم شبستان مصلای تهران گفته است: “امسال خبرگزاری های صهیونیستی را برای حضور در نمایشگاه مطبوعات تحریم کرده ایم”.

جهان نیوز می افزاید: “رامین که پیش از این نیز در گفت گو با رادیو، یک مجری را به خاطر سئوال کردن مورد هتاکی قرار داده و چند روزی سوژه رسانه های خارجی علیه کشور شده بود، با اشاره به اعتراض چند رسانه داخلی ادامه داد که این خبرگزاری ها رسانه هایی هستند که سلطه طلب، پرمدعا و شایعه ساز هستند و با توجه به اینکه شما و ما آنها را به خوبی می شناسیم، لزومی برای اسم بردن از آنها وجود ندارد. به نظر می رسد توهین به رسانه ها و صهیونیستی خواندن آنها، برنامه ای از پیش طراحی شده باشد، چرا که هفته گذشته بقائی نیز برخی رسانه ها از جمله جهان را صهیونیستی خوانده بود”.

درباره اختلاف رسانه های راستگرا با محمد علی رامین، یکی از روزنامه نگاران در تهران به روز گفت: “این دعوا، یک جنگ زرگری است و قرار شده غرفه سایت های معترض تغییر کند. اینکه رامین آنها را صهیونیستی خوانده نیز به دلیل ماجرای انتشار خبر برکناری وی در دو هفته گذشته در این رسانه هاست. رامین ارتباطات گسترده ای با مشائی و بقایی دارد و رسانه هایی چون رجا نیوز و جهان از مخالفان جدی این باند محسوب می شوند”.

وی افزود: “این جنگ را نیز باید در امتداد همان کشمکش ها بر  سر موقعیت باند مشایی در کابینه و افق پیش روی مخالفان وی که حتی شامل رجانیوز هم می شود دانست”.

پیش از این سایت های الف، جهان نیوز، رجانیوز، عصر ایران، فردانیوز و تابناک با انتشار بیانیه مشترکی، ضمن تحریم نمایشگاه مطبوعات آورده بودند: “در آستانه افتتاحیه نمایشگاهی که امسال عنوان آن «مطبوعات و خبرگزاری ها»(!) بود و پارسال، «مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی»، قصد آن داشتیم تا یک بار دیگر از فرصت رویارویی چهره به چهره با ده ها هزار مخاطب و بازدیدکنندگان این نمایشگاه بهره بریم… لیکن با کمال شگفتی، عنوان رسانه ای خود یعنی پایگاه های اطلاع رسانی را در پوستر های رنگارنگ تبلیغاتی نمایشگاه مشاهده نکردیم و جالب تر آنکه غرفه های تحویل داده شده را در پرت ترین مکان نمایشگاه ـ طبقه دوم و در یک راهروی غیر اصلی ـ یافتیم. به رغم برنامه ریزی قبلی و صرف هزینه، این شرایط باور نکردنی چنین می نمود که گویا مسئولان محترم فراموشمان کرده بودند. مشکل را با معاون محترم مطبوعاتی مطرح کردیم، همانطور که انتظار داشتیم اتفاقی نیفتاد. با نوشتن نامه ای شکایت نزد وزیر ارشاد بردیم، اما باز طرفی برنبستیم. اینک ضمن نقد جدی رویکرد تعاملی نامطلوب معاونت محترم مطبوعاتی ـ جناب آقای رامین ـ با پایگاه های اطلاع رسانی و عدم رسیدگی مناسب وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام می کنیم که از شرکت در این دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها معذور هستیم”.

وزیر ارشاد نیز روز گذشته، به بی اختیار بودن خود در این باره اعتراف کرده و بنا به گزارش فارس، پس از مراسم افتتاحیه گفته است: “اینکه امسال خبرگزاری‌ها در انتهای سالن قرار گرفته‌اند از تصمیمات معاونت مطبوعاتی است و من در چینش غرفه‌ها دخالتی نداشته‌ام”.

در این میان، حمید رسایی، حامی احمدی نژاد در مجلس که چندی پیش مراسمی با عنوان “تجلیل از رسانه های مبارز علیه فتنه سبز” در اتاق نمایندگی خود به همراه روح الله حسینیان و چند تن دیگر از اعضای فراکسیون مشهور به “دولتیان” برگزار کرده بود، روز گذشته از جابجایی محل غرفه این رسانه های راستگرا خبر داده و به فارس گفته است: “درخواست ما از آقای رامین مشاور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که این مشکل به نوعی برطرف شود چرا که این آمادگی در مدیریت نمایشگاه وجود دارد و قرار شد نسبت به چند رسانه‌ای که در نمایشگاه حضور ندارند بازبینی مجددی صورت گیرد”.