طرح آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی

نویسنده

pardesabz.jpg

فریبا صراف

آمریکا در حال یک معامله تسلیحاتی بیست میلیارد دلاری با عربستان سعودی است. رهبر جمهوری اسلامی خبراز آن می دهد که “ستمگران و صاحبان زر و زور با جمهوری اسلامی، سرناسازگاری و ستیزه گذاشته اند.“محمود احمدی نژادمی گوید: “آنها اگر بتوانند ضربه بزنند، دریغ نمی‌کنند”…. کوندولیزارایس وعلی لاریجانی هم حرف های تند و تیزی زده اند. همان فضایی که واشنگتن پست آن را چنین تصویر کرده:جنگ سرد. پایان این جنگ چیست؟

در روزهایی که غربی ها در حال تکمیل متن سومین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران هستند، یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا این خبر را که “ایالات متحده قرار است برای مقابله با آنچه خطر ایران در خاورمیانه می داند، معامله تسلیحاتی گسترده ای با عربستان سعودی انجام دهد” تایید کرد. به گفته مسئولان وزارت دفاع آمریکا “معامله گسترده نظامی ایالات متحده در برابر خطر احتمالی ایران، تنها عربستان سعودی را در بر نمی گیرد و قرار است به امارات متحده عربی نیز سلاحهای جدید فروخته شود و کمکهای نظامی و اقتصادی بیشتری در اختیار مصر گذاشته شود”.

موضوع این معامله تسلیحاتی هم به نوشته بی بی سی “از جمله محورهای سفر وزیران دفاع و خارجه آمریکا به عربستان سعودی است که قرار است در چند روز آینده انجام گیرد”.


در این سفر، به نوشته واشنگتن پست، قرار است کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور از رژیم های سنی عرب که گفته می شود از جنبش های تحت رهبری ایران شیعه در هراسند، بخواهند “ یا از عراق بعنوان مانعی در برابر ایران حمایت کنند و یا تحت نفوذ روزافزون رژیم ایران باقی بمانند”.

به همین دلیل است که برخی از کارشناسان بین المللی معتقدند اجتناب آمریکا از بالا بردن سطح گفتگوها با ایران را باید در جای دیگر جست و جو کرد. در همین ارتباط شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه رسما اعلام کرده است که “واشنگتن در مرحله کنونی ارتقا سطح گفتگوهای دو کشور را عملی نمی بیند.”

آمریکایی ها همزمان سنگین ترین اتهامات را هم متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده اند. فرمانده عملیاتی ارتش آمریکا در عراق اعلام کرده است که “حملات شورشیان به منطقه امنیتی موسوم به کمربند سبز در بغداد ظرف سه ماه گذشته از دقت چشمگیری برخوردار شده.“ز او این “دقت” را به آنچه “آموزش شورشیان در ایران خوانده” نسبت داده است.کمربند سبز بخشی از مرکز شهر عراق است که دفاتر و اقامتگاههای مقامات عراقی و همچنین محل سکونت کارکنان و نظامیان خارجی در آن قرار دارد و باشدید امنیتی از آن حفاظت می شود.با این حال به ادعای آمریکایی ها، “آموزش شورشیان در ایران” باعث شده این کمربند ضربه پذیر شود.

بر همین اساس است که کوندولیزا رایس با اشاره به اینکه ایران “در جنوب عراق، از شورشیانی که حضور نظامی ما را تهدید می کنند حمایت کرده و آنها را تسلیح می کند” از خطرناک شدن “فزاینده” ایران سخن گفته است. او همچنین در گفتگو با شبکه سی ان ان ایران را متهم به حمایت از “ تروریسم در سراسر جهان از جمله حزب الله لبنان و عناصر بسیار رادیکال حماس در نوار غزه” کرد و به این ترتیب این زمینه را فراهم آورد که بار دیگرعلت “امکان استفاده از زور علیه ایران” رادر برابر افکار عمومی آمریکا قرار دهد.

در چنین شرایطی است که آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از “ستمگران و صاحبان زر و زور”ی سخن می گوید که “با تبلیغات مزورانه خود و به اسم دموکراسی و آزادی و حقوق بشر، به بشریت ظلم می کنند” و سرناسازگاری و ستیزه با جمهوری اسلامی راگذاشته اند.

سخنی که محمود احمدی نژاد نیز آن را تکرار می کند: “کشورهای اروپایی و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حساب خودشان را از ایران جدا کردند.”

همین دانسته هاست که موجب می شود رهبر جمهوری اسلامی از لزوم “پایداری مردم و مسوولان در این مسیر” سخن بگوید و آن را “تنها راه تحقق آرمان‌ها و آرزوهای بزرگ ملت ایران” به شمار آورد.و آقای احمدی نژاد هم از “دور جدید دیپلماسی جمهوری اسلامی در سطوح منطقه ای و بین المللی در 3 تا 4 ماه آینده” خبر دهد و علی لاریجانی هم دنبال “سوراخ های دموکراسی لیبرال” برای حل مسائل بگردد.

شرایطی پیچیده که واشنگتن پست از آن به عنوان جنگ سرد دیگری یاد و به قلم رابین رایت آن را چنین باز خوانی می کند: “پس از سه دهه تنش شدید، ایران و آمریکا هم اکنون درگیر یک جنگ سرد تمام عیار شده اند. در سال 1946 یعنی زمانی که اولین جنگ سرد بوقوع پیوست، وینستون چرچیل از یک پرده آهنین که به تقسیم اروپا منجر شد، سخن می گفت. پس از گذشت نیم قرن، دومین جنگ سرد در حالی اتفاق می افتد که دولت بوش تلاش می کند با کشیدن پرده ای سبز، خاورمیانه را به دوستان و دشمنان ایران تقسیم کند. رویارویی جدید میان ایران و آمریکا پایدارترین میراث ناآرامی های عراق است و نتیجه این امر قطعا ً آینده خاورمیانه را رقم خواهد زد”.

اتحاد جماهیر شوروی با “کمربند سبز”به جایی رسید که امروز؛ “پرده سبز” در انبان خود چه چیزی برای ایران دارد؟