تحریم ایران توسط شرکت های نفتی

نویسنده

» گزارشی از وال استریت ژورنال

کریس ماهر و جی سولومون

کنسرسیوم اینگرسل می گوید  شرکت های جانبی اش را از فروش به مشتریان ایرانی اش، منع کرده است.

این اقدام بخشی از تمایل شرکت های غربی به کاهش دادن سطح تجارتشان با ایران است. کاترپیلار، هانتسمن، جنرال الکتریک و زیمنس هم دست به چنین اقدامی زده اند.

کارشناسان صنایع معتقدند که بخشی از این تصمیم گیری به دلیل فشار دولت های غربی است که خواستار قطع معاملات تجاری با ایران هستند. اما آنها می افزایند که نگرانی بخش انرژی و مهندسی و تکنولوژی از بعد از تصویب قانونی در کنگره آمریکا مبنی بر جریمه کردن شرکت های بین المللی که به بخش نفت و گاز ایران کمک می کنند، افزایش یافته است.

یک عضو کنگره گفت که شرکت هایی مثل کاترپیلار و اینگرسل به دلیل پوشش دادن توسعه میدان های نفت و گاز  ایران شامل این قانون می شدند.

مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن که بر روی مسائل بخش انرژی ایران متمرکز است، گفت: “همه شرکت هایی که در بخش نفت و گاز کار می کنند، درگیر این کارند”.

شرکت بی پی انگلستان، ریلاینس هندوستان، ویتول هولدینگ سوئیس و گروه ترافیگورا در میان شرکت هایی هستند که اخیرا دست از همکاری با ایران برداشته اند.

اینگرسول که سال گذشته دفتر مرکزی اش را از دوبلین به برمودا منتقل کرده بود، طی نامه ای به گروه لابی کننده “اتحاد علیه ایران اتمی” از ادامه  همکاری با ایران، انصراف داد. مایکل لاماش، مدیرعامل اینگرسل گفته است که این شرکت از شرکت هایی جانبی خارجی اش هم خواسته است که فورا گرفتن سفارش از شرکت هایی که گمان می رود این محصولات را به ایران می فرستند، متوقف کنند.

وی همچنین گفت که اینگرسل این تصمیم را بر اساس نگرانی های فزاینده در خصوص مقاصد حکومت کنونی ایران، گرفته است.

کیمی لیپسکوم،سخنگوی گروه لابی کننده در نیویورک گفت: “ما از این تصمیم تقدیر می کنیم. برداشت ما از این تصمیم برداشته شدن قدمی مثبت و ارسال یک پیام روشن به حکومت ایران است”.

هیئت مشاور  اتحاد علیه ایران اتمی ، شامل مقامات سابق دموکرات و جمهوریخواه امنیت ملی، از جمله جیمز ووزلی، مدیر سیا در زمان کلینتون و جک دیوید معاون وزیر دفاع بوش می شود.

پل دیکارد، سخنگوی اینگرسل گفت که معاملات با ایران شاید کمتر از یک دهم درصد درآمد 13.2 میلیارد دلاری این شرکت در سال 2009 را شامل شود. او گفت که این شرکت از مدت ها پیش وضعیت را زیر نظر گرفته بود و تلاش های  اتحاد علیه ایران اتمی  ، فقط به آن سرعت بخشید.

 اتحاد علیه ایران اتمی  برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی در سپتامبر 2008 تشکیل شد و بیش از 200 شرکت آمریکایی و خارجی را هدف قرار داده است. این گروه گفت که اینگرسل را به دلیل فروش ماشین آلات به ایران مورد هدف قرار داده بود.

آقای لاماش گفت که اینگرسل عمیقا از این روش اتحاد علیه ایران اتمی متاسف است و این شامل نامه ماه مارس این گروه می شود که در آن مدعی شده بود که شرکت به دلیل ارائه نکردن گزارش فروشش به ایران قوانین کمیسیون امنیت را نقض کرده است. وی این ادعا را بی اساس خواند و گفت که این گروه قبل از اینکه به شرکت شانس پاسخگویی بدهد، آن را برای مطبوعات ارسال کرده بود.

لاماش، افزود درآمد مربوط به اینگرسل از ایران ناچیز است و این شرکت هیچ کارمند و سرمایه ای در ایران ندارد. این شرکت تولیدکننده تجهیزات صنعتی و سیستم های تهویه و قفل و اتومبیل های کوچک برای زمین گلف است.

این گروه همچنین روز سه شنبه اعلام کرد که به دولت اوباما فشار آورده است که از این قانون و همچنین تحریم های بیشتر علیه ایران پشتیبانی کند.

کمیته اسرائیلی آمریکایی ها که یکی از قوی ترین لابی های طرفدار اسرائیل است، نامه ایرا مبنی بر تصویب قوانین سخت تر درمورد ایران را پخش کردند.

آمریکا در حال مذاکره است تا بتواند کاری کند که شورای امنیت سازمان ملل چهارمین دور تحریم های اقتصادی علیه ایران به دلیل برنامه های اتمی اش را تصویب کند.

اما بسیاری از دیپلمات ها معتقدند که برنده شدن در این اقدام کار سختی است. چین که دارای حق وتو در شورای امنیت است و ترکیه و برزیل در مورد تنبیه های جدید علیه ایران مقاومت کرده اند.

درعین حال روز چهارشنبه معاون وزارت خزانه داری آمریکا استوارت لوی برای مذاکره در مورد تحریم ایران به سوئیس، عربستان، امارات و عمان سفر خواهد کرد. وی روز سه شنبه در یک مصاحبه گفت: “ما به آنها یادآوری خواهیم کرد که درصورت انجام معاملات تجاری با ایران، با خطرات زیادی مواجه خواهند شد”.

 

منبع: وال استریت ژورنال 10 مارس