بلر خواستار ایجاد اتحاد برای مهار ایران شد

نویسنده

السا مک لارن

بلر از کشورهای مسلمان میانه رو خاورمیانه خواست تا برای مهار “ نیروی های تندرو” در ایران متحد شوند و با تاثیر آن در جهان، مقابله کنند.

نخست وزیر انگلیس یک ماه بعد از اشاره به احتمال همکاری با ایران، به شدت به ایران حمله کرد و این کشور را به حمایت آشکار از تروریسم در عراق، تضعیف دولت لبنان و تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، متهم کرد.

او خاطر نشان کرد که رژیم رئیس جمهورایران، محمود احمدی نژاد، بطن “منازعه تاریخی” میان نیروهای میانه رو و تندرو در سر تا سر جهان است. ایران هرگز اسرائیل را به رسمیت نشناخته و سال گذشته آقای احمدی نژاد خواستار محو شدن این کشوراز روی نقشه شده است.

بلر در جمع مسوولان تجاری در دوبی گفت: « ما باید مبارزه استراتژیکی که ایران در پیش گرفته است را مد نظر داشته باشیم. کسانی که این سیاست را دنبال می کنند، نه ملت ایران و نه همه کسانی هستند که عوامل این حکومت هستند. این حکومت می خواهد که در لبنان، در عراق و در فلسطین برای ما دردسر درست کنند. پاسخ ما افشا کردن اعمالنآا و ایجاد اتحادی است که از آنان جلوگیری کند و در منطقه گرفتارشان کند. برای این منظور، ما باید به شکلی واضح و وسیع، از کشورهای منطقه که بهتر از ما می دانند که چه اتفاقاتی در شرف وقوع است، پشتیبانی کنیم».

وی افزود:«ما باید بیدار شویم. این نیروهای تندرو که از تار و پود برداشت غلط از اسلام، تنیده شده اند، جنگ شان آیینی نیست، بلکه آنها با ما در جنگند و این “ما” فقط شامل غرب و به شکلی ساده تر، آمریکا و متحدانش نیست. “ما” همه کسانی هستند که به مدارا، احترام به دیگران و آزادی، معتقدند. ما باید اتحاد میانه رو ها را در این منطقه و خارج از آن به حرکت درآوریم و تندرو ها را شکست بدهیم».

سخنگوی بلر این نکته را که سخنرانی وی برخورد بین شیعه و سنی را طراحی و تشویق کرده است تکذیب کرد و افزود که آقای نخست وزیر با همه ادیان کار کرده است.

نخست وزیر انگلیس گفت که دیدارش از ترکیه، مصر و فلسطین و اسرائیل، درسهایی به همراه داشت که به طرز غیرمنتظره ای واقعی، روشن و تهدید کننده بودند. اما وی افزود که پیشرفت زمانی حاصل می شود که راه حلی برای روند صلح بین اسرائیل و فلسطین پیدا شود.

بلر بزودی در مذاکراتی با سران کشورهای جهان در اوایل سال 2007 شرکت خواهد کرد و یک بسته کمکی به محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین اهدا خواهد کرد و قدم های جدید برای حل دیگر مسائل منطقه برخواهد داشت.

بلر، در جریان سفرش با آقای عباس و نخست وزیر اسرائیل، ایهود اولمرت، ملاقات و درباره روند صلح مذاکره کرد. او سه اولویت برای تمدید قوا درنظر دارد که شامل نشست زود هنگام با سران این دو کشور و پیش بردن روند سیاسی که منجر به تشکیل به دولت می شود، است. او همچنین توصیه کرد که دفتری در ریاست جمهوری فلسطین تاسیس شود که زندگی مردم فلسطین را بهبود ببخشد.

منبع: تایمز 20 دسامبر 2006