مسکن مهر؛ بدون آب و برق ولی با مسجد

نویسنده
نازنین کامدار

» همکاری با سوریه در یک طرح شکست خورده

در حالیکه حکومت بشار اسد، دیکتاتور سوریه در آستانه سقوط و تحمل شدید ترین تحریم های بین المللی قرار دارد، علی نیکزاد وزیر مسکن از آغاز پروژه ساخت مسکن مهر در این کشور خبر داده است. نیکزاد در حالی این خبر را منتشر کرده که طی روزهای گذشته چند تن از مسئولان بخش های دولتی و خصوصی در ایران از شکست این پروژه احمدی نژاد خبر داده و آمارهایی درباره وضعیت نا مناسب این شهرک های انبوه سازی شده در مناطق پرت و دور افتاده،فاش کرده اند.

در ادامه موج اعلام شکست طرح های اقتصادی دولت، از جمله هدفمندسازی یارانه ها، تثبیت قیمت ارز و سکه و…، روز گذشته اخبار گوناگونی در باره شرایط نا مناسب طرح ساخت مسکن های ارزان قیمت دولتی که به “مسکن مهر” شهرت دارد، منتشر شد. در یک نمونه از این اخبار رئیس شهر جدید پرند اعلام کرد با وجود پیش فروش بیش از ۲۵٬۰۰۰ واحد مسکن مهر در این منطقه دور افتاده، هنوز هیچ خدماتی در زمینه برق رسانی، لوله کشی آب و گاز و… به این واحد ها صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، سعید صابونی گفته است: “۲۵٬۰۰۰ واحد مسکن مهر که آماده افتتاح هستند، آب و برق ندارند. و اگر تاسیسات زیربنایی و آب و برق در این واحدها تامین شده بود، می‌توانستیم این واحدها را افتتاح کنیم. محوطه سازی در شهر هم به دلیل اینکه دستگاه‌های خدمات رسان هنوز نتوانسته‌اند شبکه‌ها را تامین کنند به تاخیر افتاده است، زیرا نمی‌خواهیم در ساخت و ساز دوباره کاری شود”.

او البته درراستای تعریف از “مزایای شهر جدید پرند” با وجود فقدان آب و برق و گاز، از “مسجد-محور” بودن آن خبر داده و گفته است: “یکی از دلایل شکل گیری‌ شهرهای جدید علاوه بر سرریز جمعیت کلانشهرها، موضوع ایرانی- اسلامی بودن این طرح‌‌ها است که برای این منظور استخوان بندی شهر براساس مساجد مشخص می‌شود که این موضوع در شهر جدید پرند انجام شد. درخصوص ساختمان‌سازی هم این موضع کاملاً ‌رعایت شده و در بحث مشرف بودن هم سعی شده در ساختمان‌ها در نظر گرفته شود”.

همزمان با این سخنان، ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان واحدهای مسکن مهر نیز درباره شرایط کلی این طرح در سراسر کشور به ایسنا چنین گفته است: “این مسکن ها در برخی شهرهای جدید استان تهران پیش فروش می‌شوند و اولویت با متقاضیانی است که آورده آنها آماده باشد. واحدها ی مسکن مهر در حال حاضر متری ۳۰۰٬۰۰۰ تومان بدون انشعابات برق، گاز، آب و تلفن همچنین آسانسور و کابینت است و البته دولت وظیفه رساندن تاسیسات زیربنایی را تا پای بلوک دارد اما هزینه انشعابات را متقاضی باید پرداخت کند بنابراین باتوجه به امکانات، نرخ این واحدها از متری ۳۰۰٬۰۰۰ تومان بیشتر می‌شود”.

گفتنی است، روز سه شنبه نیز جمشید نورصالحی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعتراف به مشکل تامین زیرساخت مسکن مهر در شهرهای جدید،گفته بود: “ ۳٬۰۰۰ واحد مسکن مهر در پردیس، ۵٬۰۰۰ واحد در پرند و حدود ۳٬۰۰۰ واحد هم در شهرجدید هشتگرد آماده واگذاری به متقاضیان مسکن مهر است که البته زیرساخت‌های آن تکمیل نشده است.”

او افزوده بود: “واحدهای مسکن مهر آماده شده‌اند و به مرور آب و برق آنها نیز تامین خواهد شد و وقتی که بطور کامل به بهره‌برداری رسید، تحویل مردم می‌شود. در ابتدا قرار بود که مسکن مهر در شهرهای جدید تا اواخر آبانماه تحویل متقاضیان شود؛ زیرا واحدها آماده هستند؛ اما عدم تکمیل زیرساخت‌‎ها افتتاح پروژه‌ها را به عقب انداخت”.

 سخنان نورصالحی که با تیتر “معاون وزیر: مجبور شویم مسکن‌های مهر تهران را بدون آب و برق افتتاح می‌کنیم” در سایت عصر ایران منتشر شده بود، موجب شد تا وزارت نیرو با انتشار جوابیه ای اعلام کند اساسا در جریان لزوم خدمات رسانی به مسکن مهردر شهرهای جدید اطراف تهران نبوده است.

در پاسخ این وزارت خانه به سایت عصر ایران آمده است: “پروژه مسکن مهر به عنوان کلیدی ترین طرح دولت دهم برای رفع مشکل چندین دهه ای مسکن علاوه بر نمایش عزم دولتمردان برای رفع معضل مسکن از سبد دغدغه های خانوار ایرانی، نمادی از همراهی و تعامل دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی برای تحقق یک هدف ملی به شمار می رود… از میان پروژه های مسکن مهر در سراسر کشور، تنها پروژه مسکن شهرهای جدید تهران که جایابی آن نیز بدون هماهنگی با وزارت نیرو صورت گرفته است از نظر تأمین آب اندکی با تأخیر مواجه شده است که دلیل عمده آن علاوه بر مشکلات اعتباری، صعوبت مقوله آب رسانی و البته ضرورت تأمین و تخصیص منابع آبی مورد نیاز است که به دلیل شرایط اقلیمی کشور همواره با مسائل مختلفی روبرو بوده است”.

در چنین شرایطی، علی نیکزاد، وزیر مسکن از “صادرات مسکن مهر به منطقه” خبر داده کرده و تنها کشور خواهان این مسکن را نیز سوریه اعلام کرده است.

به نوشته تابناک او گفته است: “انبوه سازان باید توجه داشته باشند که تا یک ماه آینده باید قرارداد ساخت 50 هزار واحد مسکونی سوریه را نهایی و کار را آغاز کنند. یکی از فرصت‌هایی که به تازگی نصیب کشور و انبوه‌سازان ایرانی شده درخواست سوریه برای ساخت 50 هزار مسکن ارزان قیمت برای متقاضیان کم درآمد این کشور است. انبوه‌سازان باید از این فرصت نهایت استفاده را کرده و علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت، سریع‌سازی را مد نظر خود قرار داده و با حداقل سود بازارهای بعدی منطقه را نیز در دست بگیرند”.