قبل از نقطه بی بازگشت مجلس کاری کند

نویسنده

shojaeean456.jpg

کوروش سلیمی

استقبال نمایندگان مجلس و روزنامه ها از انتقاد شدید نماینده اقلیت مجلس‌‏ از عملکرد دولت‌‏نهم و اشاره اش به وظیفه شرعی و قانونی نمایندگان “قبل از آن که کشور به نقطه غیرقابل برگشت برسد” در محافل سیاسی تهران نشانه آغازی تازه بر چالش با دولتی دانسته شده که در نیمه عمر خود با ناکامی های بزرگ در صحنه اقتصادی و اجتماعی، داخلی و خارجی روبرو شده است.

به گفته ولی الله شجاع پوریان که نطق پیش از دستورش با فریاد احسنت نمایندگان دنبال می شد نمایندگان باید به رسالت تاریخی و دینی خود عمل کنند و اجازه ندهند پیش از این به کیان ملک و ملت آسیب وارد شود.

بهترین وضعیت

نماینده بهبهان در مجلس در ابتدای سخن خود گفت دولت نهم در شرایطی نسبتا مطلوب و با حمایت کامل همه نهادهای حکومتی از جمله دستگاههای قانونگذاری، نظارتی، قضایی، امنیتی، نظامی، انتظامی و رسانه‌‏ای کار خود را آغاز کرد. موانع و مقاومت‌‏هایی که بعضا بخشی از وقت و انرژی دولت‌‏های پیشین را می‌‏گرفت، نه تنها یک باره به کنار رفت بلکه به پشتیبانی از دولت جدید بدل شد و همه در کارش کوشیدند و به نیرویش افزودند. در بهترین موقعیت اقتصادی پس از انقلاب پا به هستی گذاشت، از جمله این که درآمد ارزی کشور از صادرات نفتی و غیر آن سالانه به حدود 80 میلیارد دلار می‌‏رسید، نرخ تورم کاهش یافته و سرمایه گذاری های زیر بنائی و اعتمادسازی بین المللی و ذخیره ارزی بالاترین بود.

شجاع پوریان زمان روی کار آمدن دولت احمدی نژاد را یکی از استثنایی‌‏ترین مقاطع انقلاب دانست که می توانست با اتحادها، پشتیبانی‌‏ها، همراهی‌‏ها و شرایط همواره را دستمایه پیشبرد اهداف متعالی کشور کرده، به تحولی اساسی در پیشرفت و ترقی جامعه ایرانی دست یازد و نام خود را در تاریخ این سرزمین به افتخار و نیکی ماندگار سازد، با افسوس اعلام داشت که او دایره انتخاب و مشورت را چنان تنگ گرفت که به زودی کشور را از تجربه مدیران پیشین محروم کرد.علیه سیاست‌‏های مدون تجربه شده نظام شورید والا این فرصت طلایی را در کشمکش‌‏ها و جنجال‌‏های خودآفریده سوزاند و امروز که در نیمه راه عمر خود قرار گرفته است، نه تنها در تحقق شعارها و وعده‌‏های انتخاباتی‌‏اش وامانده بلکه نگاهی به حوزه‌‏های مختلف سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و معیشت مردم نشان می‌‏دهد که لطمات جدی نیز به دستاوردهای گذشته نظام وارد آمده و کشور در شرایطی قرار گرفته که اسباب نگرانی برای غالب دلسوزان و بزرگان نظام را فراهم آورده است.

نماینده بهبهان که آماری دقیق از وضعیت اقصتادی و مصارف کشور به نمایندگان ارائه داد به گفته های سران جناح محافظه کار اشاره کرد و گفت آن ها به درست نگران شده اندگفت متاسفانه به دلیل بی‌‏توجهی به نظرات کارشناسی و جداول برنامه چهارم توسعه و بی‌‏اعتنایی کامل به دیدگاههای حتی اقتصاددانان هم‌‏سو با دولت و آثار علت و معلولی اجرایی سیاست‌‏های دولت، امروز حتی بر اساس آمار دست‌‏کاری شده بانک مرکزی هم نمی‌‏توان با اطمینان از تحقق 55 درصدی رشد اقتصادی کشور سخن گفت و این درحالی است که مصرف درآمدهای ارزی به بالاترین میزان خود در تاریخ کشور رسیده است.

اگر نفت نبود

به گفته وی معلوم نیست اگر درآمدهای نفتی که در سال 85 به بالاترین سطح خود در تاریخ کشور رسیده است، نبود و دولت با واردات حداکثری که پس از انقلاب بی‌‏سابقه بود، به تنظیم مقطعی بازار مبادرت نمی‌‏کرد، چه بر سر مردم می رفت و دامنه گرانی‌‏ها تا کجا کشیده می‌‏شد. آیا شعارهای تکراری و وعده‌‏های دست‌‏نیافتنی که سفرهای تبلیغاتی رییس‌‏جمهور را به یاد می‌‏آورد برای کشور تولید، برای بیکاران شغل و برای محرومان نان و عدالت به ارمغان آورده است؟ اغلب همکاران محترم نسبت به تحقق بسیاری از وعده‌‏های سفرهای استانی دولت تردید دارند و بعضا در نطق‌‏ها و تذکرهای خود به آن اشارت داشته‌‏اند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: چه کسی مسوول افزایش خیره کننده واردات کالاهای مصرفی از جمله میوه‌‏جات به قیمت از بین رفتن تولید ملی و اشتغال داخلی است؟ واردات 2 میلیون تن شکر توسط چه کسانی و به دستور چه افرادی تحت نظارت چه دستگاههایی انجام شده است؟ در نتیجه واردات بی‌‏رویه شکر،‌‏ امروز صنایع نیشکر در خوزستان در حال نابودی است و خیل عظیم کارگران این واحدها به بیکاران امروزی افزوده خواهند شد.

شجاع‌‏پوریان با اشاره به بیکاری عظیم کارگران و نابودی صنایع شکر و نیشکر گفت در حوزه فرهنگ وضعیت از اقتصاد بهتر نیست. وضعیت آموزش و پرورش به جایی رسیده که جمعی از همکاران را به استفاده از ابزار استیضاح ترغیب کرده است، وضعیت اسف‌‏بار وزارت علوم و دانشگاهها با هیچ دوره‌‏ای قابل مقایسه نیست. در حوزه ارشاد بار دیگر ممیزی‌‏های سلیقه‌‏ای و عدم اجازه نشر آثار اندیشمندان قوت گرفته و دولت برای برگزاری نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب غائله‌‏ای براه انداخته که به سرگردانی دهها ناشر معتبر انجامیده است. آیا با این رویکرد می‌‏توان به قطب اول علمی منطقه تبدیل شد؟

سیاست خارجی

اما بخش اصلی تر از سخنان مهم نماینده اقلیت اصلاح طلب مجلس درباره سیاست خارجی بود که به گفته وی هیجان‌‏زدگی و دیپلماسی تبلیغاتی و شعارها جای حکمت و مصلحت و دوراندیشی را تنگ کرده تا جایی که بیشترین بیانیه‌‏ها و قطعنامه‌‏های شورای امنیت در طول تاریخ کشور علیه ایران صادر شده است و روز به روز به دامنه تحریم ها علیه کشور افزوده می‌‏شود. سیاست نگاه به شرق امید بستن به چین و روسیه و چشم یاری داشتن از آفریقای جنوبی دستاورد و نتیجه‌‏ای درپی نداشت. از برگزاری همایش هولوکاست نیز جز آسیب زدن به منابع و اعتبار ملی حاصلی به دست نیامد و آزادی پر حاشیه ملوانان انگلیسی هم بر شکوه این ملت نیفزود و در یک کلام از کشوری که منادی صلح و گفت‌‏وگوی تمدن‌‏ها بود، به کشوری که مخل امنیت جهانی قلمداد می‌‏شود، تنزل یافته‌‏ایم.

نماینده بهبهان سپس از نمایندگان خواست به وجدان خود رجوع کنند و بازگویند اگر نیمی از آن چه اتفاق افتاده در دوران خاتمی اتفاق می افتد همین مجلس چه می کرد. گروه کثیری از نمایندگان مجلس که صدایشان از رادیو فرهنگ که مجلس را زنده پخش می کند شنیده می شد در پایان نطق قبل از دستور شچاع پوریان وی را تائید می کردند.