مذاکره با آمریکا، اما نه بر سر پرونده هسته ای

نویسنده

ahmadinejad456.jpg

ناصر کرمی

رئیس جمهور ایران، جورج بوش را به گفتگوی عمومی درباره مسائل مختلف جهانی فراخواند؛ بااین وجود رئیس جمهور تندرو ایران از گفتن این نکته که آیا این گفتگو شامل مسائل اتمی هم می شود، سرباز زد.

محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه به وب سایت العالم، ماهواره تلویزیونی عرب زبان که توسط ایران اداره می شود، اعلام کرد: «سال گذشته، من برای گفتگو تلویزیونی با آقای بوش درباره مسائل جهانی، اعلام آمادگی کردم. و حالا من آماده ام که درباره مسائل دوجانبه و همچنین مسائل منطقه و مسائل بین المللی، با وی وارد مذاکره شوم».

رئیس جمهور ایران جزئیات بیشتری درباره این گفتگو را توضیح نداد، اما گفت که این گفتگو ها باید در حضور رسانه ها انجام شود». هنوز مشخص نیست که آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، فردی که کلام آخر را در هر موردی می زند، از این اقدام احمدی نژاد حمایت کند. خامنه ای همواره با گفتگوی بین ایران و آمریکا، به دلیل اینکه معتقد است که آمریکا در مقابل ایران”قلدری” می کند، مخالفت کرده است. دو کشور، از بعد از انقلاب ایران در سال 1979 و اشغال سفارت آمریکا، روابط دیپلماتیک ندارند.

دولت بوش گفت که ایران باید قبل از آغاز هر نوع مذاکره ای، دست از فعالیت های اتمی که منجر به تولید سلاح اتمی می شود، دست بردارد. گوردن جان درو، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید، روز دوشنبه گفت:«آمریکا، بجای ارائه پیشنهاد گفتگوی تلویزیونی و رسانه ای، چنین پیشنهادی را در صورتی که ایران به تقاضاهای مکرر جوامع بین المللی مبنی بر تعلیق غنی سازی اورانیوم، گوش داده بود، به این کشور می داد. ما هر زمان که آنها آماده باشند، آماده ایم».

این اولین بار نیست که احمدی نژاد چنین پیشنهادی به جورج بوش می کند. سال گذشته، رئیس جمهور ایران پیشنهاد داده بود که با رئیس جمهور آمریکا مناظره تلویزیونی بکند، اما کاخ سفید این پیشنهاد را “منحرف کردن نگرانی های مشروع” ار برنامه های اتمی ایران توصیف کرد.

احمدی نژاد سال گذشته نامه ای به بوش نوشت که آمریکا به دلیل اینکه مشکوک بود که ایران درتلاش است که سلاح اتمی تولید کند، اهمیتی به آن نداد. تهران انکار کرد که قصد تولید سلاح اتمی را دارد و گفت که برنامه هایش برای صلح آمیز است و از رآکتور های اتمی اش برای تولید استفاده می کند.

آمریکا و کشور های دیگر ایران را محکوم می کنند که به نظامیان شیعه که بیشترین حملات خونین در عراق به دست آنها صورت می گیرد، کمک می کند، ایران این اتهام را هم انکار می کند.

احمدی نژاد به العالم گفت که بعید می داند که آمریکا با وجود برنامه های اتمی ایران، به ایران حمله نظامی کند. مقامات آمریکایی گفته اند که آمریکا قصد حمله به ایران را ندارد. احمدی نژاد به العالم گفت: «بعید می دانم که آمریکا چنین قصدی داشته باشد. من گمان می کنم که افراد خردمندی در دولت آمریکا هستند که مانع از اتخاذ چنین تصمیمی می شوند».

رئیس جمهور ایران گفت که عملیات نظامی، موضع گیری اشتباه برا ی حل این اختلاف است. وی گفت:«اگر بعضی ها فکر می کنند که با استفاده از تهدید می توانند دنیا را تغییر بدهند، اشتباه می کنند». روز دوشنبه، احمدی نژاد از آنچه که برنامه های صلح آمیز اتمی خواند، دفاع کرد و از کشورهای اروپایی خواست که در هنگام گفتگو درباره مسائل اتمی، درمورد خودشان حرف بزنند. او به تلویزیون دولتی اسپانیا گفت: «اگر اتحادیه اروپا می خواهد که نقشی بین المللی داشته باشد باید مستقل عمل کند. اگر قرار باشد که گفته های آمریکا را تفسیر کند، برای این کار، خود آمریکا هست».

ایران و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در ترکیه درباره برنامه های اتمی جمهوری اسلامی ایران، گفتگو کردند. خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که با علی لاریجانی، سرپرست تیم گفتگو کننده ایران، مذاکره خواهد کرد تا ببیند آیا می تواند تهران را ترغیب کند که دست از غنی سازی اورانیوم، در قبال مشوق های اقتصادی بردارد یا نه.

شورای امنیت سازمان ملل، به دلیل عدم تعلیق عنی سازی اورانیوم، تحریم هایی را اعمال کرده است.

طبق اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل، ایران درحال فرستادن مقدار کمی گاز اورانیوم به سانتریفیوژ هایی است که می توانند آن را برای تولید سوخت هسته ای، غنی سازی کنند که تعداد این دستگاه ها بیش از 1300 است.

روند غنی سازی می تواند منجر به تولید سوخت برای رآکتور های اتمی شود یا در درجات بالاتر می تواند تبدیل به سوخت اتمی بشود.

منبع: گاردین، 24 آوریل 2007