برای رفتن از تهران جایزه تعیین شد

نویسنده
انیس امینی

» ترک پایتخت به ۳۲۶ شرکت دولتی ابلاغ شد

اندکی پس از پیگیری دولت احمدی نژاد برای کاستن از جمعیت تهران، روز دوشنبه دهم خرداد، معاون نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری در سخنانی تازه، از ابلاغ طرح انتقال  326 شرکت دولتی از تهران خبر داد. وی گفت که دستور خروج آنها از تهران نیز داده شده است. همزمان برای مهاجران از تهران، جایزه و امتیازاتی هم در نظر گرفته شده که از جمله می توان به وام با سود چهار درصدی برای خرید مسکن اشاره کرد.

 احمد بزرگیان در گفت و گویی با خبرگزاری مهر گفت: “در مجموع، شرکتهایی که باید از تهران بروند 326 شرکت است که از این طریق براساس برنامه از پیش تعیین شده دولت، خروج از پایتخت به آنها ابلاغ شده است، ضمن اینکه در این زمینه برای شرکتها و زیرگروههای آنها نیز زمان خروج از تهران تعیین شده است.”

 بزرگیان البته از تاریخ این مهلت خبری نداده اما بنا بر آنچه هیات دولت تصویب کرده هم اکنون بیش از 160 عنوان شرکت دولتی وجود دارندکه 115 عنوان آن فقط در تهران دفتر کار دارند؛ ولی طبق اساسنامه، محل استقرارشان در خارج از تهران است. این شرکت ها جزو فهرست خروج محسوب می شوند.

پیش از این در 29 اردیبهشت ماه 88، دولت فهرست 163 شرکت و سازمان‌ دولتی را که باید از تهران منتقل شوند، اعلام کرده بود.اکنون به گفته معاون نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری “در ابلاغیه دولت، لیست شرکتها، شیوه انتقال و هماهنگی با استانهایی که به انتخاب خود شرکتها بخواهند به آنجا بروند نیز مشخص شده است.”

بزرگیان گفته است: “بر اساس ظرفیتها و آمایش سرزمینی استانها این شرکتها می توانند جذب شوند.”

مسئول کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران تاکید کرده است که همه سازمان‌ها و شرکتهای دولتی - مورد ابلاغ دولت - مشمول انتقال از تهران هستند و موارد استثنا فقط با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و تصویب این کارگروه تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به آنچه “استقبال خوب” کارمندان دستگاه های دولتی از این “تصمیم” نامیده از ادامه ثبت نام کارمندان متقاضی خروج از پایتخت خبر داده و گفته است: “تا عصر یکشنبه (9 خرداد) حدود 4 هزار نفر از کارمندان دولت توانسته اند تقاضای خود را در سایت ثبت نامی خروج از تهران ثبت کنند.”

معاون نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری کم بودن تعداد متقاضیان ثبت نام را هم ناشی از “مشکلات مربوط به کندی سرعت اینترنت در کشور و پایین بودن ظریت پهنای باند/ک دانسته و گفته است که: “کمی مشکل ساز شده است به نحوی که به صورت همزمان افراد زیادی نمی توانند در سایت ثبت نام کنند و این مسئله از سرعت ثبت نامها کم می کند.”

مدیر دبیرخانه کارگروه انتقال کارمندان از تهران نیز همزمان با گفته های بزرگیان از اعلام آمادگی رسمی 4هزار و 208 کارمند دولتی برای خروج داوطلبانه از تهران خبر داد. مهدی مقایسه، مدیر دبیرخانه کارگروه انتقال کارمندان از تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد تعداد کارمندان ثبت‌نامی داوطلب انتقال، گفت: “از 3-4 روز اعلام سایت ثبت‌نام تاکنون 4208 کارمند دولتی برای خروج داوطلبانه از تهران نام‌نویسی و اعلام آمادگی کرده‌اند.”

 مدیر دبیرخانه کارگروه انتقال کارمندان از تهران همچنین گفته است ثبت‌نام از داوطلبان تا زمانی که تقاضا باشد، ادامه خواهد داشت.

 

انتقال دات کام

کمتر از یک هفته پیش، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری با ایجاد یک سایت اینترنتی، ثبت نام از کارمندان متقاضی خروج از تهران را آغاز کرد.اجرای این طرح که با تبلیغات گسترده در رادیو و تلویزیون ایران همراه بود به عهده واحدی به نام “کارگروه انتقالی” گذاشته شده که ریاست آن بر عهده محمد رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد است. در سایت “انتقال” مفاد آیین‌نامه و تسهیلات اعطایی به کارکنان متقاضی انتقال از شهر تهران که در23 اسفند88 در هیات وزیران تصویب شد و 27 اسفند 88 تدوین و به همه دستگاه‌های اجرایی و استانداران سراسر کشور ابلاغ شد، موجود است.

 

طرحی برای کارمندان مهاجر

هیأت وزیران در جلسه 23 اسفند 88 بنا به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبرد رییس‌جمهور آیین‌نامه اعطای تسهیلات به کارکنان دستگاه‌های اجرایی متقاضی انتقال از شهر تهران را به تصویب رساند.

بر اساس مصوبه کارگروه انتقالی، برداشتن سقف اضافه کار، دریافت وام با شرایط آسان، هدیه ازدواج، امکانات ورزشی و بهداشتی رایگان، سقف امتیازات برای خدمت در مناطق محروم، امکان افزایش تسهیلات تشویقی، امکان استفاده کارکنان قراردادی برای کارکنان متقاضی خروج از تهران درنظرگرفته شده است.

وزارت علوم نیز مکلف شده تسهیلات لازم را برای انتقال دانشجویان متقاضی انتقال از شهر تهران و همچنین فرزندان دانشجوی کارکنان متقاضی را از شهر تهران فراهم کند.

از دیگر مصوبات کارگروه انتقال، انتقال شرکت‌ها و موسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی کشور و شهر تهران است و فهرست شرکت‌ها و موسسات نیز اعلام شد.این آیین‌نامه که از اول فروردین 89 لازم‌الاجرا شده از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شده است.

از سوی دیگر روز 28 فروردین 89 برنامه تشویق دولت برای خروج مردم از تهران با سخنان احمد بزرگیان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری کلید خورد. وی درهمایش سالانه مدیران استانی سازمان ثبت احوال با اشاره به تشکیل ستادهای مرتبط در مورد خروج 5 میلیون نفر از تهران، گفت که این کار باید از بخش دولتی آغاز شود.

بزرگیان با تاکید بر تلاش دولت برای انتقال برخی از سازمان ها و ادارات دولتی به شهرهای دیگر گفته بود: “برنامه دولت خروج 200 هزار کارمند به همراه خانواده ازتهران است”.

بزرگیان همچنین برای تشویق کارمندان به خروج از پایتخت، اعلام کرد که برای کسانی که از تهران به شهرهای دیگر مهاجرت کنند فوق العاده شغل در نظر گرفته می شود و حقوق آنها بین25 تا 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

این برنامه ها پس از آن مطرح شد که محمود احمدی نژاد، رئیس دولت مستقر یک هفته پیش از آن در 17 فروردین 89 در سخنانی با اشاره به زلزله خیز بودن شهر تهران و احتمال وقوع آن گفته بود که “قلا پنج میلیون نفر باید از تهران بروند.”

احمدی نژاد با هشدار نسبت به خطری که پایتخت نشینان را تهدید می کند گفته بود: “الان باید گسل های زیر شهر تهران فعال باشند که به لطف دعای مردم فعال نیستند اما نمی توان تضمین کرد که چه زمانی در تهران زلزله می آید.”

رئیس دولت مستقر مژده داده بود که برای کسانی که از تهران بروند امتیازاتی در نظر گرفته می شود که از جمله آنها وام با سود چهار درصدی برای خرید مسکن است.