بابک زنجانی: من منتظر جایزه ام نه برخورد

نویسنده
نازنین کامدار

» فعال اقتصادی بسیجی با ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه

اعلام مجلس ایران درباره لزوم تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دوران مسئولیت یک فرمانده سپاهی، نام بابک زنجانی، دلال نفتی ای که احمدی نژاد در برنامه افشاگری اش در مجلس از وی نام برد را بار دیگر بر سر زبان ها انداخته و همین امر موجب شده تا زنجانی که هم اکنون به ادعای خود با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در اقتصاد ایران حضور دارد، به دفاع از خود بپردازد و خود را “فعال اقتصادی بسیجی” معرفی کند.

بنا بر این گزارش، هفته گذشته علی مروی نایب رئیس کمیسیون انرژی نام این فعال در سرکوب های سال ۸۸ و متهم به دلالی نفتی را بار دیگر بر سر زبان ها انداخت.

او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد موضوع تحقیق و تفحص از وزارت نفت گفت: “درخواست تحقیق و تفحص از وزارت نفت به کمیسیون انرژی ارجاع شده و این درخواست در حال بررسی است‪. هنوز موضوع تحقیق و تفحص از وزارت نفت به تصویب نرسیده است و فردا کمیسیون انرژی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد”‪.

وی افزود: “آقای “ب. ز” مقداری نفت از وزارت نفت برای فروش در بازارهای جهانی دریافت کرده است؛ آقای “ز” مقداری از این نفت را به فروش رسانده و پول آن را به یکی از بانک‌های خارجی واریز کرده اما وزارت نفت به علت تحریم نتوانست آن مبلغ را برداشت کند‪. البته درباره واریز این پول اختلاف‌نظرهایی وجود دارد ولی “ز” می‌گوید که آن را به بانک تحریم شده واریز کرده است، اما مخالفان معتقدند که “ز” پول حاصل از فروش نفت ایران را به بانکی که متعلق به خود وی بوده، واریز کرده است”.

ساعتی پس از این انتشار این مصاحبه، سایت تازه تاسیس “روزنو” هم در خبری نوشت: “گفته می شود در پرونده تحقیق و تفحص از وزارت نفت نام بابک زنجانی مالک جوان باشگاه راه آهن نیز به عنوان یکی از مظنونان وجود دارد‪. در همین رابطه درخواست تحقیق و تفحص از وزارت نفت به کمیسیون انرژی مجلس ارجاع شده و این درخواست در حال بررسی است اما پای بابک زنجانی مالک باشگاه راه آهن نیز به این ماجرا باز شده چرا که طبق اعلام منابع آگاه، وی مقداری نفت برای فروش در بازارهای جهانی دریافت کرده و مقداری از این نفت را به فروش رسانده و پول آن را به یکی از بانک‌های خارجی واریز کرده اما وزارت نفت به علت تحریم نتوانست آن مبلغ را برداشت کند. زنجانی اعلام کرده پول مذکور را به بانک تحریم شده واریز کرده، اما مخالفان معتقدند که وی پول حاصل از فروش نفت ایران را به بانکی که متعلق به خود وی بوده، واریز کرده و از همین رو قرار بر این شده تا در صورت قطعی شدن پرونده تحقیق و تفحص زنجانی به مقامات قضایی در این زمینه پاسخگو باشد”‪.

هفته نامه آسمان هم در گفتگویی با محمدعلی عمادی، از قدیمی‌ترین اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در خصوص موضوع توقف سوآپ نفت و فروش نفت به بابک زنجانی نوشت‪: فروش نفت به آقای زنجانی، ارتباطی با مصوبات هیات مدیره شرکت ملی نفت نداشت. ما بعدا شنیدیم که به ایشان نفت فروخته شده است. هیات مدیره شرکت ملی نفت، تنها مقررات فروش نفت را اصلاح کرده بود. تعدیل مقررات فروش نفت، برای خود ما هم تعجب‌آور بود. پیش از این، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، تنها به شرکت‌هایی نفت می‌فروخت که حائز یکسری ویژگی‌ها بودند؛ ازجمله اینکه پالایشگاه داشته باشند و سال‌ها در بازار نفت معامله کرده باشند. یکسری مقررات مالی هم برای فروش نفت داشتند. نظیر اینکه شماره حساب‌های بانکی معتبر داشته باشند. اما با توجه به شرایط سخت تحریم‌ها، هیات مدیره شرکت ملی نفت، شرط پالایشگاه داشتن را از شروط مشتریان نفت ایران برداشت.در هیات مدیره شرکت ملی نفت، چیزی به نام فروش نفت به آقای بابک زنجانی نداشتیم. مجموعه‌هایی مانند آستان قدس رضوی، بانک صادرات و برخی نهادها با توجه به شرایط تحریم، مجوزهایی برای صادرات نفت گرفتند. برخی خریداران نفت از کشورهای دیگر هم نظیر روسیه چین و کشورهای‪ CIS برای خرید نفت ایران، اعلام آمادگی کردند. این شرکت‌ها هم به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت معرفی می‌شدند‪.وقتی شرط داشتن پالایشگاه از مشتریان نفت ایران برداشته شد، آمدند گفتند که اینها می‌توانند نفت بفروشند. یک مقداری هم به شکل فرمایشی بود”‪.

بر اساس این گزارش، با بالا گرفتن این مباحث و احتمال برخورد با این دلال نفتی، وی روز گذشته با خبرگزاری ایسنا یک گفت و گوی “تفصیلی” انجام داده و طی آن خود را “وفادار به مقام معظم رهبری”، “سرباز نظام”، “مظلوم” و البته “فعال اقتصادی بسیجی” معرفی کرده است و تمام در دارایی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خود را قانونی دانسته است.

او در این مصاحبه خود را در قالب منجی مردم ایرزان معرفی می کند و تمامی روابط انحصاری اش از جمله واردات قطعات هواپیما، خرید باشگاه ورشی، وام به بانک ها و… را کمک به مردم می داند.

بابک زنجانی می گوید: “الان چند وقت است خبرگزاری‌های خارجی می‌گویند که بابک زنجانی با شرکت نفت ایران قرارداد بسته و نفت را ۱۰۶ دلار گرفته و ۹۰ دلار فروخته و پول آن را در بانک متعلق به خود در مالزی گذاشته‌ است. آقایان در داخل کشور هم همین اخبار را می‌شنوند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند اما اصلا مستنداتی از ما نمی‌خواهند و هیچ مستنداتی هم درباره اتهامات خود ارائه نمی‌کنند”.

او اما بلافاصله اعلام می کند که پول فروش نفت را در بانکی خود از اعضای هیات مدیره اش بوده، واریز کرده است:” هیچ بانکی حاضر نبود منابع آن را جمع کند. به بانکی که اینجانب عضو هیات مدیره آن بودم (فرست اسلامیک بانک مالزی)مراجعه کردند و مصوبه و اجازه‌ای برای افتتاح حساب در این بانک را داشتند که پنج وزیر و رییس کل بانک مرکزی مصوب کرده بودند که با توجه به عدم همکاری بانک‌ها با آن شرکت سریعاً حساب خود را افتتاح و منابع خارجی حاصل از فروش نفت را در آن نگهداری کند من هم بدون اینکه به اعضاء هیات مدیره ماجرا را بیشتر توضیح دهم برای کمک به کشورم سریعاً هماهنگ کردم و حساب افتتاح و عملیات ارزی آن شرکت شروع به کار کرد. جمع کل بار نفتی فروخته شده شرکت هنگ کنگی که متعلق به شرکت نفت بود کلاً یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو بود و بیشتر نبود. تازه برای یک محموله ۱۵۰ میلیون دلار را خودم پرداخت کردم و هیچ وقت نتوانستم آن را دریافت کنم”.

او درباره مراوداتش با سعید مرتضوی هم می گوید:“حدود هفت‌هشت ماه پیش اتحادیه اروپا مجموعه ما و شخص مرا تحریم کرد و دلیلش نیز این بود که بنده را مهره اصلی جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت می‌دانستند. که بالغ بر ۱۳.۵ میلیارد یورو بود به دلیل این عملیات گیر افتاده بود و هیچ بانکی حاضر نبود منابع را دریافت کند. تصمیم گرفتم ذی‌نفع این منابع را به شرکتی غیر قابل تحریم در کشور مانند صندوق تامین اجتماعی برای حفظ و نگهداری نتقل کنم تا شامل تحریم و قفل منابع نشود. برای همین منظور با سازمان تامین اجتماعی برای خرید تعدادی از شرکت‌های آن تفاهم کردم. شاید خرید این شرکت‌ها بهتر از این بود که پول در کشور بیرونی قفل شود که متاسفانه پس از انتقال پول از طریق بانک مسکن و حساب تامین اجتماعی دچار مسائل سیاسی مجلس و رییس جمهور شد که بحران را بیشتر کرد تا جایی که بانک‌ها و مسئولان همه نگران و ترسیده بودند و هر روز می‌خواستند این موضوع را ابطال کنند”.

او می گوید: “سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ ما در ایران بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است. اگر همه مبلغ ۱.۲ میلیارد فروش نفت را هم مجانا به من می‌دادند یک چهارم سرمایه‌گذاری من نمی‌شود”.

بابک زنجانی معتقد است: “اگر امثال ما و این مسئولان این کارها را نمی‌کردند همه آن پول‌ها را باید اسباب بازی چینی میخردند البته اگر بابت فروش نفت موفق می‌شدند که پولی برای اسباب بازی آوردن ایجاد شده باشد. ما در این عملیات جان خود را کف دستمان گذاشتیم و فکرمی‌کردیم جایزه هم به ما بدهند. ما در تاجیکستان ۱۰ شرکت داریم و هر زمان که وارد آنها می‌شویم ۱۰ پلیس از ما محافظت می‌کند اما معلوم نیست چرا در ایران که این همه کار کرده‌ام و البته منتی هم بابت آن نیست، این گونه رفتار می‌شود؟!تنها کاربدی که به نظر می‌رسد انجام داده‌ام این بوده که پول نفت را به ایران منتقل کردم و در ازای آن تحریم شدم و زندگی‌ام از هم پاشیده است. من اگر تبانی کرده باشم با کشور جمهوری اسلامی تبانی کرده‌ام که بار نفت آن را فروخته و پولش را به کشور آورده‌ام نه با شخص خاصی و برای منافع خاصی. نه رانت خوارم نه دلال نفتی. من فقط یک سرباز بسیجی ام که در جبهه اقتصادی کار می‌کنم. شانس‌هایی بوده که خدا در اختیارم گذاشته و از آن‌ها استفاده کرده‌ام. حداقل سه یا چهار بار هم ورشکسته شده‌ام. بنده در دوران سربازی راننده رییس بانک مرکزی وقت بودم. در آن‌زمان هم توانستم به کشورم کمک کنم و روزانه ۲۰ میلیون دلار را می‌بردم بیرون در بازار می‌فروختم تا قیمت ارز در بازار نوسان نداشته باشد آن موقع هر دلار ۳۰۰ تومان بود و زمزمه افزایش قیمت آن مطرح بود‪.در نهایت فکر می‌کنم که راز موفقیتم در تشخیص حلال و حرام و لطف خدا و اعتقاد به کشور جمهوری اسلامی و ولایت فقیه است”.

بر اساس این گزارش، مصاحبه این دلال نفت با بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مواجه شده و گفته های او این ذهیت را در بین مخاطبان ایجاد کرده که وی در حال منت گذاشتن بر سر مردم ایران است در حالی که باید به دلیل درآمد نامشروع خود از طریق زد و بند و رانت محاکمه شود.