انتقاد از نماینده به دلیل اعلام نرخ بیکاری

نویسنده
نازنین کامدار

» وزیر کار: کاره ای نیستم که آمار بدهم

با گذشت نزدیک به دو ماه از ادعای محمود احمدی نژاد مبنی بر ایجاد بیش از یک میلیون و 600 هزار شغل در سال 89، و 52 میلیون شغل جدید در سال 90، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از افزایش نرخ بیکاری به بیش از 25 درصد در سالجاری خبر داد. پس ازسخنان این نماینده مجلس، و در حالیکه وزیر کار دادن آمار در این زمینه را وظیفه خود ندانسته،  استاندار تهران از اعلام نرخ واقعی بیکاری خشمگین شده و آن را ناشی از “حسادت” دانسته است.

 علیرضا محجوب در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران نسبت به ارائه آمار های غیر واقعی از میزان بیکاری در کشور انتقاد کرده و گفته است: “هر سازمان و دستگاهی بنا به مصالح خود تعریف منحصر به فردی از بیکاری ارائه کرده است و  تنوع آمارهای اعلام شده از سوی این سازمان‌ها به قدری است که امکان هر گونه تحلیل منطقی را از بین می‌برد”.

علیرضا محجوب افزوده است: “آنقدر از شغل تعاریف متعدد و متنوعی ارائه شده است که گاهی ما به ازای واقعی آن در میان جمله‌ها و عبارت‌ها گم می‌شود.  برخی از سازمان‌های به جای تعریف شغل، بیکاری را تعریف کرده‌اند. مرکز آمار ایران اعلام کرده نرخ بیکاری در کشور حدود ۹. ۸ درصد است، در حالی که دیگر منابع دولتی این شاخص را بیشتر از ۱۰ درصد هم برشمرده‌اند. سرشماری نمونه‌ای ۶ ماه اول سال گذشته نیز از آمار بیش از ۱۴ درصدی بیکاری در کشور خبر می‌دهد”.

او تاکید کرده است: “محاسبه نرخ بیکاری با توجه به سن افراد بیکار در نظر گرفته می‌شود و بر این اساس باید گفت که آمار بیکاری در میان جوانان کشور در شرایط کنونی بیش از ۲۵درصد است. در میان جوانان کشور از هر چهار نفر یکی بیکار است و این موضوع نگرانی کارشناسان اجتماعی و اقتصادی را برانگیخته است. نبود آمار و ارقام درست و متقن درباره نرخ بیکاری در کشور، امکان هر نوع برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده را برای برطرف کردن این مشکل دو چندان دشوار کرده است. گزارش مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال گذشته نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۵ درصد از این گروه سنی بیکار بوده‌اند. نرخ بیکاری دختران جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله به مراتب بیشتر از نرخ بیکاری پسران شده و امسال به بیش از ۴۶ درصد افزایش یافته است”.

سخنان محجوب درباره نرخ  بیکاری جوانان در حالی مطرح می شود که نزدیک به یکسال است مرکز آمار ایران از انتشار نرخ بیکاری خودداری می کند.
این اقدام مرکز آمار پس از آن صورت گرفت که محمود احمدی نژاد با حضور در این مرکز گفته بود: “انتشار آمار اقتصادی کار مناسبی نیست و منجر به نا امیدی تصمیم گیران می شود”.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار از ارائه آمار در اینباره طفره رفته و گفته است: “آمار نرخ بیکاری را مرکز آمار اعلام می کند. من کاره ای نیستم که بخواهم نرخ بیکاری را اعلام کنم”.

واکنش عبدالرضا شیخ الاسلامی به سئوال خبرنگار مهر موجب شد تا این خبرگزاری در یادداشتی انتقادی چنین بنویسد: “در حالی از زمان عدم اعلام نرخ بیکاری و پاسکاری اطلاعات مربوط به آن بین وزارت کار و مرکز آمار ایران یکسال گذشته است که طی همین مدت بارها وزارت کار در زمینه ایجاد حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل گزارش داده است. همچنین شیخ الاسلامی بارها در مقام پاسخگویی به موضوع مهم نرخ بیکاری در بازار کار و اشتغال نه تنها پاسخ روشنی ارائه نکرده است بلکه پیگیری آن را هم وظیفه مرکز آمار ایران دانسته است و وزارتخانه متبوع خود را از این مسئولیت مبری می داند. هرچند نظر وزیر کار در مورد مسئولیت مرکز آمار ایران در قبال اعلام نرخ بیکاری درست است، اما به دلیل ارتباط مستقیم وزارت کار و امور اجتماعی با مسائل و موضوعات بازار کار و اشتغال کشور، پیگیری این موضوع از طریق این وزارتخانه برای رسانه ها و حتی افکار عمومی به نوعی خواسته تبدیل شده است”.
این خبرگزاری می افزاید: “گزارشات و دریافتی های مختلف در مورد وضعیت بازار کار و بیکاران کشور در یکسال گذشته و همچنین ارزیابی های کارشناسان این حوزه نشان دهنده ادامه روند افزایشی این نرخ در جامعه است که خود این موضوع بر حساس تر شدن مطالبات اشتغالی کارجویان از دولت می افزاید”.

 اعلام نرخ بیکاری 25 درصدی از سوی محجوب و همچنین گزارش انتقادی خبرگزاری مهر در مورد واکنش دولت به ابهامات در اینباره موجب شد تا مرتضی تمدن، استاندار تهران در یک همایش دولتی با موضوع “کارآفرینی” این چنین بگوید: “آمارهای دولت در زمینه تعداد ایجاد شغل مستند و دقیق است و آنها که این آمارها را نادرست و دروغ می پندارند افرادی حسود و کوردل هستند. دروغگو کسانی هستند که چشم خود را به واقعیت ها بسته اند و حاضر نیستند حرکت عظیم دولت را ببینند و هرچه می خواهند از تریبون های رسمی کشور اعلام می کنند. این دولت از ثروت بیت المال برای خود کیسه ندوخت و حساب های بانکی اشراف زادگان را پر نکرد و فرزند و فامیل و آبا و اجداد خود را در حکومت سهم نداد. حاضریم آمار اشتغال زایی سال گذشته را نفر به نفر و با بیان مشخصات کامل چاپ کنیم. کارنامه سیاه شما در زمان مسئولیت تان و دولت هایتان و درصد بالای بیکاری در آن زمان باید شما را شرمسار کند. موضوع و اختلاف نظری در کشور رخ داد و شما روزنه ای پیدا کردید و آمار، خدمات و کارهای وسیع دولت را زیرسئوال بردید. دیروز هم از یکی از تریبون های رسمی کشور همه تلاش های دولت در زمینه اشتغال زیرسئوال رفت و ما به کوری چشم دشمنان دولت به همه وعده هایمان عمل خواهیم کرد”.