ارش و کامیار علائی یک روز هم نباید در زندان باشند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» وکیل پزشکان متخصص ایدز در مصاحبه با روز

اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت، آخرین آمار مبتلایان به ایدز درایران را ۲۲ هزار و ۷۲۷ نفر اعلام کرد؛ این آمار در آستانه سی سالگی ویروس HIV و  در شرایطی منتشر شده است که  برخی کارشناسان ایرانی این بیماری به اتهام “همکاری با بیگانگان” در زندان به سر می برند.

مسعود شفیعی، وکیل دو برادر متخصص ایرانی ویروس ایدز در مصاحبه با روز با اشاره به آزادی کامیار علایی، از احتمال آزادی مشروط آرش علایی در آینده ای نزدیک خبر می دهد. با گذشت نزدیک به سه سال از بازداشت برادران علایی، این وکیل دادگستری معتقد است موکلین وی سزاوار حتی یک روز بازداشت هم نبودند.

 

حبس برای فعالیت های پزشکی

آرش و کامیار علایی، دو پزشک ایرانی که در روز پنجم تیرماه ۱۳۸۷، توسط مأموران امنیتی دادگاه انقلاب بازداشت شده بودند، در دی ماه همان سال در دادگاهی غیر علنی بر اساس ماده 508 قانون مجازات اسلامی به ترتیب به شش و سه سال زندان محکوم شدند.

به گفته مسعود شفیعی، وکیل مدافع آنها کامیار علایی، پزشک، پژوهشگر دانشگاه هاروارد، کارشناس بین المللی بهداشت و پایه گذار برنامه “کلینیک های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران” نزدیک به یک سال پیش با استفاده از حق آزادی مشروط از زندان آزاد شد.

این وکیل دادگستری در مورد وضعیت دکتر آرش علایی که او نیز به همراه برادرش در ارتباط با فعالیت‌هایشان برای پیشگیری از ایدز در ایران بازداشت و زندانی شد، به روز می گوید: “او به شش سال حبس محکوم شده و تا چند روز دیگر وارد سومین سال حبس خود می شود که با توجه به اینکه یک دوم دوران حبس را سپری کرده است، وکیل و خانواده علایی در تلاش هستند که دکتر آرش را نیز با استفاده از حق آزادی مشروط، آزاد کنند.”

برادران علایی در سال ۲۰۰۴، موسسه غیر دولتی “پارس” را بنیان‌گذاری کردند که در زمینه پژوهش‌های ایدز و اعتیاد فعالیت می‌کند. به گفته خانواده این دو پزشک، این مؤسسه به صورت خیریه و با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و کار اصلی آن حمایت از خانواده‌های زندانیان معتاد و نیز کمک به ترک اعتیاد این زندانیان پس از خروج از زندان است.

اما مقامات جمهوری اسلامی بعد از چند ماه از بازداشت آنها، این دو پزشک را متهم به براندازی کردند. حسن حداد، معاون امنیتی دادسرای عمومی و انقلاب، در گفت‌وگویی از دستگیری دو برادر فعال در زمینه مبارزه با ایدز، به اتهام تلاش برای براندازی خبر داده و گفته بود: “پرونده‌ای تشکیل شده که متهمان آن دو برادر هستند، آنها با تشکیل همایش‌هایی با زمینه‌هایی از جمله ایدز، اقدام به جذب نیرو و برنامه‌ریزی برای اعزام این افراد به خارج و آموزش جهت هدف‌های براندازی می‌کردند”.

در دی ماه همان سال، یک‌بار دیگر سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده برادران علایی اظهار نظر کرد و گفت: “اتهامات این دو فرد، اقدام علیه امنیت داخلی توسط همکاری با کشور آمریکا و فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضوگیری در گروه‌های علیه نظام بوده است”.

اینک مسعود شفیعی، وکیل این دو پزشک ایرانی در مورد اتهامات آنها می گوید: “مبنا و اساس بازداشت و صدور حکم پرونده برادران علایی، بحث ارتباط با کشور بیگانه و کشور متخاصم بود. ما با دلایل و شواهد قانونی ثابت کردیم که کشور آمریکا که مورد نظر آنها بود، به لحاظ قانونی متخاصم محسوب نمی شود. کشور متخاصم به کشوری اطلاق می شود که با ایران در جنگ باشد که طبیعتا آمریکا نمی تواند مصداق درستی برای این موضوع باشد. این بحث اولیه کاملا مبرز بود، بحث ثانویه هم این بود که موکلین من تحت هیچ شرایطی حتی در صورتی که آمریکا هم دولت متخاصم محسوب شود با آن کشور همکاری نداشتند. آنها در سمینارها و کنگره های علمی به عنوان متخصص و سخنران شرکت می کردند. بحث همکاری در این زمینه هیچ جایگاهی نداشت.”

این وکیل دادگستری می گوید: “از اساس اعتقادم بر این بود که موکلین من هیچ گونه تقصیری نداشتند، با توجه به اینکه آنها مرتکب جرمی نشده بودند، حق حتی یک روز حبس را هم نداشتند. آنها فقط به فعالیتهای تخصصی و علمی می پرداختند.”

کامیار علایی به همراه برادرش آرش در اکتبر ۲۰۰۷، یعنی هشت ماه قبل از دستگیری‌شان در مجمع بهداشتی “اسپن” در آمریکا، که یک گردهمایی از متخصصان برجسته‌ی امور بهداشتی آمریکا و سایر کشورهاست، شرکت کرده بودند.

 

HIV سی ساله شد

ویروس HIV که منجر به بیماری ایدز می شود، در سال ۱۹۸۱،  نخستین بار توسط  دکتر مایکل گاتلیب هنگام معالجه چند همجنسگرای اهل لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا کشف شد. این ویروس دیروز، 5 ژوئن 2011 سی ساله شد.

در سی سال گذشته، بیش از 25 میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به ایدز از دست داده اند و بر اساس اعلام نهادهای پزشکی هم اکنون ۳۴ میلیون نفر در جهان حامل ویروس آچ آی وی می باشند.

تازه ترین آمارها در مورد بیماری ایدز در ایران از ابتلای بیش از بیست هزار نفر حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی تا اول فروردین ۹۰ در مجموع ۲۲ هزار و ۷۲۷ نفر افراد مبتلا به ویروس HIV‌ در کشور شناسایی شده‌اند.

این گزارش حاکیست تاکنون ۴۱۸۷ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده، فوت کرده‌اند و ۵/۴۶ درصد از این مبتلایان در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ قرار داشته‌اند.

خبرگزاری مهر خبر داده است که مهمترین علل ابتلا به ایدز که از سال ۶۵ به این سو ثبت شده وسایل مشترک در مصرف مواد مخدر ۷/۶۹ درصد، رابطه جنسی ۸/۹ درصد، دریافت خون و فرآورده‌های خونی ۱/۱ درصد و انتقال از مادر به کودک ۸/۰ درصد بوده است که راه انتقال در ۶/۱۸ درصد از این گروه نیز تاکنون نامشخص مانده است.