مرگ بر اعتدال

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

احمد خاتمی امام جمعه همیشه در صحنه اعلام کرد “شعار مرگ برآمریکا عین اعتدال است” با این امام جمعه در این شب عزیز، که علت عزیز بودنش هنوز معلوم نیست، گفتگویی کردیم که می خوانید:

 

ما: لطفا بفرمائید آزادی یعنی چی؟

احمد خاتمی: آزادی یعنی اینکه انسان عدالت را اجرا کند، یعنی استقلال، و اسلام تنها مکتبی است که به آزادی اعتقاد دارد.

 

ما: مثلا آزادی برای زنان و مردان یعنی آنها چکار کنند؟

احمد خاتمی: آزادی زنان یعنی اینکه یک طوری بشود که زنان را کسی نبیند که آنها آزاد باشند که هر وقت دوست داشتند توی خانه هر جایی خواستند بروند، اعم از دستشویی و اتاق خواب و حتی حمام ولی غربی ها می گویند زنان باید توی خیابان حمام کنند که ما مخالفیم.

 

ما: آزادی مردان یعنی چی؟

احمد خاتمی: اسلام معتقد است هر مردی باید آزاد باشد که به قوانین اسلام عمل کند، ما حتی معتقدیم مردان آزادند که اگر خواستند ازدواج کنند، حتی در این حد هم آزادی دارند که اگر نخواستند هم باید ازدواج کنند، و این حرفی است که ما برای غرب داریم. یا ممکن است مردی بخواهد خرید کند، غربی ها معتقدند که یک مرد حق ندارد خرید کند.

 

ما: آزادی بیان یعنی چه؟

احمد خاتمی: آزادی بیان یکی از هدایای انقلاب اسلامی به بشریت است، که یک دفعه امام خمینی آمد و گفت: “من توی دهن این دولت می زنم” این یعنی هر انسانی اگر امام خمینی باشد حق دارد توی دهن این دولت بزند، یا اگر امام خمینی دولت باشد، حق دارد توی دهن بقیه بزند. این نهایت آزادی بیان است و رهبر معظم ما همیشه این آزادی را دارد که توی دهن هر دولتی دلش خواست بزند.

 

ما: پس شما با حقوق بشر موافقید؟

احمد خاتمی: اصولا حقوق بشر اسلامی یعنی همان چیزی که ما می گوئیم، در حالی که حقوق بشر غربی، معتقد است همه را باید اعدام کرد، در حالی که ما معتقدیم هیچ کسی را نباید کشت مگر اینکه ما تصمیم بگیریم که او را بکشیم. ما حق نداریم کسی را که لازم نیست بکشیم، حتی شکنجه کنیم.

 

ما: چه کسی را براساس حقوق بشر اسلامی نباید کشت؟

احمد خاتمی: اسلام در اینجا سعه صدر زیادی نشان داده و این یکی از مسائل بسیار مهم است، مثلا اگر ما قاضی را که خودش محکوم می کند، و دستور مجازات می دهد، اگر از بین ببریم، پس چه کسی حکم صادر کند؟ اینجاست که سعه صدر اسلام معلوم می شود و البته در جاهای دیگری هم هست که چیزهای دیگر معلوم می شود که ما لازم نیست به آن توجه کنیم.

 

ما: شما فرمودید آزادی عین استقلال است، پس استقلال چیست؟

احمد خاتمی: این حرف من نیست، این حرف اسلام است، من کسی نیستم، این اسلام است که معتقد است که آزادی یعنی استقلال، خوب، کسی هم می پرسد، پس استقلال یعنی چی؟ استقلال هم یعنی عدالت، این نص صریح اسلام است که البته من نمی خواستم چنین چیزی را با این صراحت بگویم، ولی حالا دیگر گفتم، پس توجه کنید که اینجا همه چیز معلوم شده، و ما بر همه اینها تاکید می کنیم.

 

ما: یعنی شما طرفدار استقلال کشور هستید؟ استقلال یعنی چه؟

احمد خاتمی: برای ما استقلال یعنی اینکه عدالت به شکلی اجرا شود که همه مردم مسلمان باشند و اسلام روز به روز رشد کند. یعنی استقلال کشور ایجاد شود، چون اگر کشوری استقلال نداشته باشد، مردم نماز هم نمی خوانند.

 

ما: الآن چه کشورهایی استقلال ندارند؟

احمد خاتمی: متاسفانه الآن تمام کشورهای اروپا و آمریکا و آسیا و آفریقا و استرالیا و اقیانوسیه و حتی بخشی از مریخ که حدی می زنیم در آن بشر یعنی کفار وجود داشته باشد، کشورهایی هستند که استقلال ندارند که البته سوریه و لبنان نسبتا مستقل هستند و ما الآن تنها کشوری هستیم که پرچم استقلال را در دست مان گرفتیم و آن را محکم نگه داشتیم.

 

ما: آیا شما با اصلاحات مخالفید؟

احمد خاتمی: اصلاحات اسلامی همان حرفی است که ما از اول زدیم، اصلاحات یعنی انقلاب و انقلاب هم یعنی اسلام، یعنی ما طرفدار اصلاحات غیرآمریکایی هستیم که اصلاحات غیرآمریکایی هم همین کاری است که رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی انجام داده و ما با اصلاحات آمریکایی مخالفیم و اصولا اصلاحات یعنی رهبر معظم انقلاب.

ما: در واقع شما اصلاح طلب هستید؟

احمد خاتمی: اسلام در ما همه چیز را داخل کرده، ما هم آزادی و استقلال داریم، هم عدالت و اصلاحات، و این عین اعتدال است و اعتدال یعنی همان مبارزه با آمریکا که این اولین قدم اعتدال است.

 

ما: پس شما اعتدال گرا هم هستید؟

احمد خاتمی: کلا هر چیزی که خوب باشد ما هستیم، ما اعتدال گرا و اصلاح طلب و اصولگرا و عدالتخواه و آزادیخواه هستیم و اعتدال شعار اصلی ماست که می گوئیم مرگ بر آمریکا.

 

ما: پس اعتدال گرایی یعنی همان اصولگرایی؟

احمد خاتمی: من با این تفکیک مخالفم، یک چیزهایی واقعی است، یک چیزهایی هم واقعی نیست، مثلا اصلاح طلب واقعی و اعتدال گرای واقعی ما هستیم، چرا، چون ما پیرو رهبری هستیم و مسلمان هستیم. یعنی مسلمانان آزادی و استقلال را می خواهند.

 

ما: یعنی شما معتقدید مسلمانان کلا خیلی آدمهای باحالی هستند؟

احمد خاتمی: البته مسلمان واقعی چنین است، در حالی که ما اسلام آمریکایی هم داریم، مثل عربستان، امارات، کویت، ترکیه، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، اردن، بخش مهمی از لبنان، فلسطین از دو ساعت قبل، عمان، ظفار، موریتانی، سودان، مجمع الجزایر قمر و سایر کشورهایی که ظاهرا مسلمان هستند ولی در واقع از کفار هم بدترند.

 

ما: یعنی شما معتقدید که عدالت و آزادی و استقلال و اصلاحات و اعتدال فقط مخصوص مسلمانان ایران است؟

احمد خاتمی: این نظر شما اشکالاتی دارد که باید روشن شود، وقتی می گوئیم مسلمان ایرانی، آیا منظور ما فتنه گران هم هستند؟ نه، نیستند، آیا مخالفان رهبری، یا حتی کسانی که فقط ۸۲ درصد رهبری را قبول دارند، می توان مسلمان دانست؟ نه. نمی توان. پس ما در اینجا باید تاکید کنیم که پیروان اهل بیت، آن هم پیروان ولایت، یعنی کلا من و آقای جنتی و مقام معظم رهبری و حدودا ۶۸۴ نفر هستیم که ما عدالت، استقلال، آزادی، اخلاق، اعتدال، اصلاحات و چیزهای خوب دیگر هستیم و این حرف اصلی ماست.

نتیجه گیری اخلاقی: کلا ما خوبیم، بقیه بهتر است بروند بمیرند. صلوات بفرست.