احمدی ن‍ژاد مستبد است اما تخریبش نکنید

نویسنده
شیرین کریمی

» دم خروس جبهه پایداری

سخنگوی جبهه پایداری دیروز ضمن بیان اینکه انتقاد های جدی نسبت به رئیس دولت وجود دارد خواستار “نقد منصفانه” او شد. همزمان یکی از کاندیداهای این جبهه تامین مالی این جبهه توسط صادق محصولی، سردار میلیاردی، را منکر شد. همزمان روزنامه کیهان از یکی از نشریات وابسته به این جبهه به دلیل حذف وا‍ژه “انحرافی” انتقاد کرد تا روشن شود جبهه پایداری چه نسبتی با احمدی نژاد دارد.

“ما آقای دکتر احمدی‌نژاد را قابل نقد می‌دانیم و نقد‌های جدی به ایشان داریم اما….” گوینده این جملات کسی جز کا مران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم نیست که روز یکشنبه در گفتگویی مفصل با خبرگزاری فارس ضمن توضیح انواع نقد ـ”نقد دلسوزانه” و “نقد کینه توزانه” ـ تاکید کرد، هدف جبهه پایداری ـ– تشکلی که وی سخنگوی آن به شمار می رود ـ بهره گیری از نوع اول است. او برای توضیح بیشتر به آرای رهبر جمهوری اسلامی تکیه کرد تا بگوید: “ یک نفر تنها بدی‌ها را می‌گوید تا یک نفر که منصفانه برخورد می‌کند؛ خوبی‌ها را می‌گوید و بدی‌ها را هم می‌گوید و برای رفع بدی‌ها هم در حد وسع خود راه‌حل‌ پیشنهاد می‌کند”.

 

لجاجت و استبداد

وی در انتقادی که تلویحا متوجه محمود احمدی نژاد است،می گوید: “اگر کسی مبنای موضع‌گیری‌های خود را لجاجت و استبداد رای قرار داد، حتما دچار اشتباه می‌شود.”

 لنکرانی درادامه به بحث اصلی خود می رسد و ضمن بررسی انتقادها از احمدی نژاد پس از ماجرای “یازده روز خانه نشینی” می افزاید: “برخی صراحتا گفته‌اند از ابتدا نیز دلخوشی از احمدی‌نژاد نداشتیم و وجود جریان انحرافی را بهانه کردیم برای اینکه کلیت دولت را زیر سؤال ببریم. اوج این نوع حرکت‌های تخریبی را بلافاصله پس از آن قصه 11 روز خانه‌نشینی آقای رئیس‌جمهور و همچنین در جریان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی اول ورزش و جوانان می‌بینیم.”

اشاره وی به قهر محمود احمدی نژاد از نهاد ریاست جمهوری پس از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با برکناری وزیر اطلاعات در فروردین امسال است. تابستان امسال نیز نمایندگان مجلس در جریان جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش،هنگام سخنرانی احمدی نژاد و وزیر پیشنهادی اش با فریاد دو دو اعتراض خود به احمدی نژاد را نشان دادند.پس از این جلسه بود که آیت الله خامنه ای از نمایندگان انتقاد کرد و بعد از آن “دو دو” گفتن در مجلس ممنوع شد.

 

 خوبی های دولت

حالا وزیر پیشین بهداشت احمدی ن‍ژاد خواستار موضع گیری های “منصفانه” می شود و تعریف وی از چنین مواضعی هم چنین است: “به خوبی‌های دولت توجه کنیم و به نقاط نقد نیز توجه داشته باشیم و اینها را در کنار یکدیگر ببینیم.”

گفتنی است از آیت الله مصباح یزدی به عنوان رهبر پشت پرده جبهه پایداری یاد می شود؛ جبهه ای که ششم مرداد امسال با سخنرانی وی اعلام موجودیت کرد.افرادی چون آیت الله خوشوقت، آیت الله یزدی، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، پناهیان، غلامحسین الهام، صادق محصولی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، سردار کوثری از جمله شاخص ترین اعضای این جبهه هستند که خود را برای انتخابات مجلس نهم آماده می کنند و همگی آنان از حامیان یا اعضای گروه احمدی نژاد بوده اند. رابطه با “ولی خدا” بر اساس تبعیت، مرزبندی با فتنه 88، مرزبندی با گروه “انحرافی” و در عین حال مرزبندی با “خواص مردود”، جزء شاخصه‌های اصلی مؤسسین جبهه پایداری معرفی شده است.

جریان انحرافی عبارتی است که اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای برای توصیف حلقه سیاسی نزدیک به محمود احمدی نژاد به کار می برند. محمدرضا رحیمی و حمید بقایی از چهره های شاخص این جریان هستند و از اسفندیار رحیم مشایی به عنوان “لیدر” آن یاد می شود.

البته آیت الله مصباح معتقد ست، مشایی به “احتمال 90 درصد” محمود احمدی نژاد را سحر کرده است. وی بهار و تابستان امسال چنان محمود احمدی نژاد را مورد عتاب قرار داد که روزنامه ایران ـ ارگان دولت ـ این عضو مجلس خبرگان را یک اقتدارگرا خواند و سایت های هوادار دولت با حمله به وی نوشتندیک “موی گندیده” احمدی نژاد را با 100 مصباح یزدی عوض نخواهند کرد.

 

انتقاد کیهان از حذف “انحرافی”

در این مصاحبه لنکرانی بدون نام بردن از مشایی، بقایی، رحیمی تنها به این نکته اشاره می کند که “نقد دیگرمان نیز این است که بخشی از این افراد حاشیه‌ساز دولت به لحاظ اینکه قدرت منبعث از مردم برایشان این امکان را فراهم کرده که دیده شوند، وارد عرصه‌های تئوری‌پردازی دینی یا تئوری‌پردازی اجتماعی شده‌اند.”

شاید در راستای همین “انتقاددلسوزانه” بود که نشریه “9 دی” وابسته به حمیدرضا رسایی ـ– از کاندیداهای جبهه پایداری-ـ هم در آخرین شماره خود در بازنشر یادداشتی از مدیر مسئول کیهان واژه “انحراف” را از یک جمله حسین شریعتمداری حذف کرده است؛ امری که دیروز سر و صدای کیهان را در آورد تا بنویسد: “این نشریه ( 9 دی) در تیتری که برای یادداشت شریعتمداری در صفحه اول خود برگزیده کلمه «انحراف» را حذف کرده و آورده است «حسین شریعتمداری: مدعیان مقابله با فتنه باید نشانه های قابل استناد داشته باشند»! اصل خوش بینی و قاعده «حمل بر صحت» درباره دوستان و مؤمنان ایجاب می کند حذف قید «انحراف» از تیتری که همکاران محترممان در 9 دی برای یادداشت مدیرمسئول کیهان برگزیده اند را «تصادفی» و ناشی از «کم توجهی» تلقی کنیم”.

 

محصولی خمس می دهد

گفته می شود تامین کننده منبع مالی جبهه پایداری، فرد برگزار کننده انتخابات بحث برانگیز سال 88 است: سردار صادق محصولی، همکار نزدیک احمدی نژاد که منتقدان ثروت وی را بالغ بر 400 میلیارد تومان ارزیابی کرده اند.در همین راستا اخیرا قاسم روان بخش ـ– از شاگردان آیت الله مصباح و کاندیدای جبهه پایداری در تهران ـ خبر از خمس ۴۵۰ میلیون تومانی صادق محصولی داده است؛خمسی که قرارست هزینه تبلیغات انتخاباتی جبهه پایداری از محل آن تامین شود.این خبر مورد انتقاد فرزند آیت الله مرتضی مطهری ـ– از تئوریسین های جمهوری اسلامی ـ– قرار گرفت. روان بخش اما دیروز در گفتگو با فارس سخنان خود را به این صورت تکذیب کرد که گفته است محصولی “450 میلیون تومان” خمس می دهد، اما به خرج شدن آن توسط جبهه پایداری اشاره ای نکرده است: “بنده در این مناظره در برابر ادعای آقای زاکانی، گفتم ‌آقای محصولی 450 میلیون خمس می‌دهد که اشکالی ندارد و شرعی است؛ شما اگر در وزارت آقای محصولی تخلفی از ایشان مشاهده می‌کردید، ایشان را به کره ماه آویزان می‌کردید”.

او سپس علی مطهری ـ– نماینده مجلس هشتم و کاندیدای مجلس نهم ـ را متهم به “دروغ گویی” می کند و می گوید: “آقای مطهری در مناظره با آقای نبویان به دروغ به نقل از بنده گفته که جبهه پایداری از خمس آقای محصولی استفاده می‌کند که این بی‌تقوایی محض است”

علی مطهری یکی از شاخص ترین منتقدان اصولگرای جبهه پایداری است؛ جبهه ای که وی پیشتر آن را تنگ نظر و خطرناک خوانده بود.به گفته مطهری اگر “تیپ فکری” آن ها بر کشور مسلط شود، “نظام و انقلاب ظرف مدت کوتاهی نابود می‌شود.“مطهری معتقدست این گروه خود را اصولگرا و بقیه را “انحرافی” می داند. و دیروز محمد سلیمانی دیگر کاندیدای جبهه پایداری در تهران سخنانی گفت که شاهدی بر نظریات مطهری تحلیل شده است؛ او با تأکید بر اینکه در بین اصولگرایان طیف‌های مشترک وجود دارد، گفت: “آیت‌الله مصباح مثال قشنگی زدند مبنی بر اینکه اصولگرایان دایره‌های متحدالمرکزی هستند که شفافیت و غلظتشان از نظر ملی و انقلابی درجات متفاوتی دارد.”

از دید وی طیف هایی از اصولگرایان که در انتخابات گذشته از میرحسین موسوی حمایت “باید پاکسازی می‌شدند اما متأسفانه پاکسازی نشدند.” کاری که قرارست اعضای این جبهه بعد از اشغال کرسی های مجلس انجام دهندو افراد زیادی را شامل می شود.

سلیمانی در همین راستا به “اصولگرایان وابسته به قدرت” و دیگر طیف شاخص جناح راست حاضر در انتخابات –ـ جبهه متحد اصولگرایان-ـ حمله کرده و گفته است: “برخی از آقایانی که در جبهه اصولگرایی هستند، تصور می‌کنند مالک کشور هستند و این تصور غلطی است.” این در حالیست که از آیت الله مهدوی کنی –ـ رئیس مجلس خبرگان ـ– به عنوان پدر معنوی جبهه متحد یاد می شود و بسیاری از کاندیداهای شاخص اصولگرایان و مخالف دولت، از جمله علی لاریجانی و احمد توکلی در لیست انتخاباتی این جبهه جای گرفته اند.

مطهری آذر ماه نقد دیگری نیز به دیدگاه جبهه پایداری وارد دانسته و گفته بود: “اشکال دیگر آن‌ها ( اعضای جبهه پایداری) این است که می‌گویند ما آقای احمدی‌نژاد را قبول داریم ولی مشائی را قبول نداریم و این یک تناقض است زیرا این دو به اعتراف خودشان یکسان فکر می‌کنند.”

 

الهام : ناسیونالیسم تکان دهنده بود

غلامحسین الهام، از دیگر اعضای شاخص جبهه پایداری و از نزدیکان احمدی نژاد در آخرین سخنرانی خود در دانشگاه قم به این “اشکال” اشاره کرده و ضمن انتقاد از مشایی گفته است مواردی مانند القای “ناسیونالیسم ایرانی” و “ایرانیت قبل از اسلام” و” ارزش‌های باستان‌گرایانه “ برای حاملان این گفتمان سوم تیر”تکان دهنده” بود. با این حال الهام از یاد نبرده تا در حمایت از محمود احمدی نژاد بگوید: “برداشت من این است که دولت به فضای کار و خدمت‌رسانی به مردم بازگشته و ادبیات شبهه‌برانگیز و نادرست متوقف شده یا کاهش جدی یافته است.”

در لیست انتشار یافته از نامزد های جبهه پایداری در تهران اسامی مرتضی آقا تهرانی، روح الله حسنیان، مهدی کوچ زاده، حمید رسایی، فاطمه آلیا، علی اصغر زارعی و اسماعیل کوثری دیده می شود که همگی از طرفداران سرسخت محمود احمدی نژاد هستند و نمایندگان مخالف دولت در مجلس هشتم از عنوان “وکیل الدوله” برای معرفی آنان استفاده می کنند.

اول آذر ماه وزیر اطلاعات بر اساس “اطلاعات موجود” پیش بینی کرده بود که برای نخستین بار برخی نامزد های گروه‌های انحرافی و اشخاص منتسب به برخی “چهره‌های شاخص” با تابلوی گروه‌های دیگر به صحنه بیایند.