نوشته‌اند به جای آت و آشغال، قاضی از چین وارد کنید

نویسنده
مریم کاشانی

» تهدید احمد توکلی توسط دادستان تهران

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهارات احمد توکلی مدیر مسئول سایت الف در خصوص محکومیت خود را فاقد توجیه قانونی و همین سخنان را هم قابل تعقیب دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، جعفری دولت‌آبادی با اشاره به تبصره‌ ماده‌ ۳ قانون مطبوعات که مقرر می‌دارد “انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب می‌باشد” محکومیت توکلی را مطابق قانون دانست.

او سپس به خواندن بخشی از کامنت‌های سایت الف که موجب محکومیت احمد توکلی شده است پرداخت. در میان کامنت هایی که دادستان تهران در جمع خبرنگاران خواند،‌ آمده بود: “در تمام دنیا پلیس و قوه قضاییه همیشه مورد نقد آزادانه مردم قرار می‌گیرند اینجا انتقاد از این دو نیرو شما را روانه زندان خواهد کرد.“، “نهادهای نظارتی خودشان آلوده شده‌اند… می‌دونی چرا قوه قضاییه توانایی برخورد با غول‌های فساد را نداره چون غول‌ها قوی هستند مدارکی دارند که اگه رو بشه برای خیلی‌ها بد می‌شه… از سیستمی که دست آفتابه دزد را قطع می‌کنه و توانایی برخورد با غول‌های فساد را ندارد باید بر حذر بود… خیالتان جمع باشد این قوه (قضاییه) هیچ وقت درست نخواهد شد… آیا با این قوه قضاییه می‌شود جلوی فساد را گرفت جایی که خودش درگیر فساد است، چگونه می‌خواهد جلوی فساد را بگیرد.” و همچنین “ما که همه آت و آشغال از چین وارد می‌کنیم، چهار تا قاضی مرد هم وارد کنیم.” دادستان تهران بعد از خواندن این موارد، اضافه کرد: “اصرار بر اظهاراتی که موید عناوین مجرمانه باشد قابل تعقیب مجدد خواهد بود.”

پس از انتشار سخنان دادستان تهران، احمد توکلی طی گفتگویی با خبرگزاری تسنیم، تاکید کرد: “پاسخ ایشان را به زمان پایان رسیدگی به پرونده‌ام موکول می‌کنم، همین‌قدر می‌گویم که اظهارات ایشان ناشی از عدم آشنایی با کارکرد رسانه‌های جدید است، اگر تفاهم بین قضات دادسراها و دادگاه‌ها، اصحاب رسانه و اساتید این فن بیشتر شود، این‌گونه دعاوی کاهش خواهد یافت.” او گفت: “تحولات شگرفی که رسانه‌های دیجیتال پیدا کرده‌اند به هر فرد این امکان را داده است که خود به یک رسانه تبدیل شود و همه را وادار می‌کند که قضاوت خویش را در این حوزه تصحیح کنند. ان‌شاءالله در آینده نشان خواهم داد که چرا این موضع‌گیری دادستان تهران با قانون ناسازگار است.”

تهدید جدید دادستان تهران بعد از انتشار سخنان احمد توکلی در اعتراض به صدور حکم محکومیتش بیان شده است. توکلی چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری‌های داخلی ایران خبر داده بود که به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده که با توجه به سوابقش برای دو سال تعلیق شده است. او همچنین حکم صادر شده را غیرقانونی و غیرعادلانه دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او گفته بود: “دادگاه نظر اعضای هیات منصفه در مورد تبرئه من از اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی را پذیرفت و من را از این اتهام مبرا دانست. همچنین دادگاه من را از اتهام توهین به مجلس و برخی اشخاص دیگر نیز مبرا دانست اما درباره اتهام توهین به آقای احمدی‌نژاد و آیت‌الله آملی لاریجانی و قضات کشور مقصر شناخت.” او با تاکید بر آنکه “من این حکم را غیرمستند به قانون و غیرعادلانه می‌دانم و در موعد مقرر به آن اعتراض خواهم کرد.” اضافه کرده بود: “من از آزادی مشروع مردم در اظهارنظر به ویژه در جایی که به جلوگیری از فساد می‌انجامد دفاع می‌کنم و امیدوارم دیوان عالی کشور که وظیفه تجدیدنظر در حکم را بر عهده دارد نیز رای به تبرئه اینجانب بدهد.”

پیش از این و در اواخر فروردین ماه گذشته اعلام شده بود که احمد توکلی به دلیل شکایت برخی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد و خود وی به دادگاه احضار شده است. توکلی در یک گفتگوی مطبوعاتی فاش کرده بود که شاکیان پرونده او “محمدرضا رحیمی، اسفندیار رحیم مشایی، علی‌اکبر جوانفکر، حمید بقایی و سعید مرتضوی” هستند. با اینهمه در جریان محاکمه “حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی و علی‌اکبر جوانفکر” از شکایت خود صرف نظر کردند. سعید مرتضوی هم طی نامه‌ای جداگانه کنار رفت و حتی محمود احمدی نژاد هم شکایت خود را پس گرفت. با اینهمه دردسر کامنت‌های سایت الف درباره قوه قضاییه همچنان باقی ماند. توکلی در یکی از جلسات دادگاه خود گفته بود: “من از آزادی دفاع می‌کنم؛ من دفاع می کنم از اینکه گفته می‌شود که صداوسیما حق را ناحق می‌کند؛ من دفاع می‌کنم از اینکه گفته می‌شود مسئولی دختر کودن خود را یک روزه سرکار می‌برد؛ مردم جوانشان را نداده‌اند که اگر کسی گفت رئیس قوه‌قضائیه صلاحیت علمی ندارد، محاکمه‌اش کنیم؛ البته این نظر غلطی است اما به هر روی اظهارنظر است.”

 توکلی بعد از دادگاه نیز گفته بود: “اگر آزادی مطبوعات به قدر کافی وجود داشت من هم اکنون در دادگاه نبودم.”

دیروز پس از انتشار سخنان جدید دادستان تهران که احمد توکلی را تهدید به محاکمه دوباره کرده بود، سایت الف یادداشتی با عنوان “ اما چندی بعد چی؟!” منتشر کرد که در آن آمده: “چندین سال پیش، رئیس وقت قوه قضائیه در نماز جمعه تهران فرمودند: «والله که در قوه قضائیه یک حکم ناروا صادر نشده است.» چندی بعد ایشان کرسی ریاست را به شخص محترم دیگری تحویل دادند. رئیس جدید فرمودند: «من ویرانه تحویل گرفته‌ام.» چندی بعد، تعدادی از قضات از سمت خود عزل شدند.”

نویسنده اضافه کرده: “نه رئیس محترم قبلی و نه رئیس محترم بعدی بعد از تحویل پست خود، هیچگاه از سوی مدعی العموم احضار نشدند تا درباره اظهارات خود توضیح بدهند که چطور والله حکم ناروا صادر نشده لکن تعدادی از قضات به علت فساد (اعم از اخلاقی یا اداری و یا هر مدل دیگرش) از قضاوت بر کنار و مجازات می‌شوند. هیچ شخص محترمی هم به رئیس محترم قوه نگفته بود که چرا از تریبون عمومی اعلام می‌کنید که ویرانه تحویل گرفته‌اید. اگر ویرانه نیست چرا می‌گوئید هست و اگر هست چرا به افکار عمومی آن را انتقال می‌دهید. فکر نمی‌کنید که به تمامی قضات توهین شده است؟”