نگرانی بابت غافلگیری در خلیج فارس

نویسنده
جلال یعقوبی

» فرمانده نیروی دریایی: باید هرچه داریم آماده باشد

دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، طی سخنانی در جریان بازدید از پایگاه دریایی خارک، از احتمال غافلگیری در خلیج فارس ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دریادار سیاری با اشاره به آنچه که “تدابیر فرماندهی معظم کل قوا” می‌نامید گفت: “برای جلوگیری از غافلگیری در منطقه حساس خلیج فارس، باید تسلط و اشراف اطلاعاتی کاملی از منطقه داشته باشیم و تحرکات دشمن را زیرنظر بگیریم و مواظب همه رفتارهای نرم و سخت دشمن باشیم تا غافلگیر نشویم.” او اضافه کرد: “آمادگی رزمی حائز اهمیت است، اما آمادگی رزمی به معنای این نیست که ناوشکن و سلاح نداریم، بلکه بدان معناست که هر چه داریم، آماده باشد.”

نگرانی‌های امنیتی جمهوری اسلامی در خلیج فارس، طی ماه‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. این نگرانی‌ها حتی واکنش آیت‌الله خامنه‌ای را هم به دنبال داشت.او در اواخر اردیبهشت‌ماه گذشته، در جمع گروهی از مسئولان حکومتی و همچنین برخی از سفرای کشورهای اسلامی گفته بود: “راجع به منطقه‌ خلیج‌ فارس حرف می‌زنند. امنیّت منطقه‌ خلیج‌ فارس منفعت مشترک کشورهای خلیج‌ فارس است؛ ما کشورهای حول‌وحوش خلیج‌ فارس منفعت مشترکی داریم، ما همسایه‌ایم، امنیّت اینجا به نفع همه‌ی ما است؛ اگر خلیج فارس امن باشد، همه‌ ما از این امنیّت استفاده می‌کنیم و اگر ناامن باشد، برای همه ناامن است؛ خلیج فارس ناامن، برای همه ناامن خواهد بود.” او تاکید کرده بود: “کسانی که باید این امنیّت را حفظ کنند، کسانی هستند که خلیج فارس مال آنها است، متعلّق به آنها است، خانه‌ی آنها است؛ آمریکا چه‌کاره است که بیاید اینجا درباره‌ مسائل خلیج‌ فارس اظهار نظر بکند، یارگیری بکند. آنها دنبال امنیّت نیستند، دنبال منافع خودشان هستند و [اگر] لازم بدانند یک نقطه را ناامن کنند می‌کنند و از ناامن‌کننده حمایت می‌کنند.”

بعد از این سخنان، سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، گزارشی منتشر کرد که درباره “سرانجام ناامنی خلیج فارس در دهه ۶۰” بود. در این گزارش ادعا شده بود که در آن زمان کشتی‌های امریکایی و متحدانش نیز مورد حملات موشکی “نامشخص” قرار گرفتند و آمریکایی‌ها توان جلوگیری از آن را نداشتند. در بخشی از این گزارش تاکید شده بود: “پنجشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۶۶ برای آمریکایی‌ها، روز غافلگیری بود. ‌در اقدامی بی‌سابقه یک نفتکش آمریکایی که در بندر یکی از کشورهای هم‌پیمان عراق و آمریکا پهلو گرفته بود هدف حمله‌ی موشکی قرار می‌گیرد. صبح روز بعد خطیب نماز جمعه تهران آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نمازجمعه تهران ضمن اشاره به این خبر، از برخورد موشک دیگری به یک کشتی آمریکایی در همان بندر خبر می‌دهد؛ در حالیکه هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته بود! خبری که نمازگزاران با تکبیر از آن استقبال می‌کنند…”

همزمان با اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای درباره امنیت و ناامنی خلیج فارس، کشتی موسوم به کشتی نجات که با هدف کمک به یمن حرکت کرده بود، به سواحل یمن نزدیک شد. در آن زمان دبیرکل جمعیت هلال احمر به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “فضای داخل کشتی «نجات» که شامل کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم مظلوم یمن است، مصداق خاک ایران محسوب می‌شود بنابراین بازرسی از آن به هیچ عنوان امکان ندارد.” مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز درباره احتمال ممانعت عربستان از رسیدن این کشتی به سواحل یمن تهدید کرده بود: “من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه‌ای دارد. عربستان سعودی و حاکمان تازه کار این کشور و هم آمریکایی‌ها و دیگران بایستی توجه داشته باشند، چنانچه بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد.”

اما این هیاهو و خط و نشان‌های نظامیان ناگهان فروکش کرد و کشتی مزبور بدون سر و صدا در سواحل جیبوتی لنگر انداخت و محموله‌اش نیز تخلیه شد.

با اینهمه رجزخوانی‌های فرماندهان سپاه پاسداران متوقف نشد. دریادار پاسدارعلی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بعد از این ماجرا گفته بود: “اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یک اعمال حاکمیت کامل است و هیچ توانمندی در دنیا وجود ندارد که بتواند بر این اعمال حاکمیت تأثیرگذاری داشته باشد.” او با اشاره به اینکه امریکایی‌ها هم از اعمال حاکمیت ایران تبعیت می‌کنند، اضافه کرده بود: “همه جغرافیای خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را تا منطقه رأس الحد شمال اقیانوس هند تحت پوشش موشک‌های دوربرد ساحل به دریا داریم.”

پیش از ماجرای کشتی نجات و عقب‌نشینی آشکار جمهوری اسلامی نیز، چند مورد عملیات نظامی نیروی دریایی سپاه برای توقیف کشتی های تجاری خبر ساز شده بود. پس از آنکه جمهوری اسلامی یک کشتی با پرچم جزایر مارشال و وابسته به شرکت مایرسک را در خلیج فارس توقیف کرد، این تنش‌ها افزایش یافت و حتی گفته شد که نیروی دریایی امریکا، کشتی های تجاری متحدان خود در خلیج فارس را اسکورت خواهد کرد.

پس از این ماجرا دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری گفته بود: “امنیت در خلیج فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان با حضور همیشگی نیروی دریایی ارتش و سپاه کاملاً برقرار است؛ بنابراین نیاز نیست آمریکایی‌ها کشتی‌های خود را در این منطقه اسکورت کنند.” او معتقد بود: “امنیت در خلیج فارس صددرصد برقرار است و خلیج عدن و باب‌المندب امنیت کافی ندارد، بنابراین آمریکایی‌ها باید در این منطقه کشتی‌های خود را اسکورت کنند.”