پریود

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

به قول مارک تواین که اصل جمله اش از کورش کبیر است “آدمها زندگی شان را در ترس از حوادثی تلف می کنند که هیچ وقت اتفاق نمی افتد.” واقعا که ما چقدر الکی نگران بودیم، فکر می کردیم با رفتن احمدی نژاد و آمدن دولت کلید و تدبیر و امید، دیگر کسی به دست ما سوژه نمی دهد و مجبوریم برای ادامه زندگی مان به یک کار شرافتمندانه که بازار داشته باشد مثل دزدی یا رانت خواری مجبور شویم، ولی واقعا که این مقامات قضایی، مجلس، ائمه جمعه، همه شان دست به دست هم دادند که برای ما سوژه درست کنند. پیرمردها مچکررررریم.

آخرین دسته گل محمدی به طنز ما خوش آمدی، همین نظرات اخیر رئیس دیوانعالی کشور درباره حرف های اخیر کیارستمی است. ایشان بعد از یک عمر زندگی غیرشرافتمندانه، احتمالا سی سال فعالیت قضایی، سالها تلاش بیهوده برای کسب دانش، و داشتن یک مقام عالیرتبه در کشوری که یک چهارم جمعیتش دانشگاه رفته هستند، جمله کیارستمی با نقل کامنت یک کاربر اینترنتی که زیر متنی از حاتمی کیا نوشته شده بود، گفت: “آن کاربر اینترنت نوشته بود فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که جوانها را به هیجان آورد که به جبهه بروند”، این آقای حسین کریمی رئیس دیوان عالی کشور، هم در واکنش به استفاده از واژه “پریود” در سخنان عباس کیا رستمی گفت: “این تعبیر بی‌شرمانه که از سوی مغز متفکر مشروب‌خوار غرب‌گرای افتاده در داخل غرب اخیرا نسبت به دفاع مقدس بر زبان جاری شده و بنده از بیان آن خجالت می‌کشم، به نظرتان ناشی از چیست؟ کسی که دوران دفاع مقدس را به‌عنوان دوران پریود تاریخ ایران نام برده است، خود را دل در گرو عشق به ایران می‌داند، ولی این ملت را که هزاران شهید و جانباز دارد وقیحانه خطاب کرده است و در رسانه عمومی این تعبیر را به کار برده است. به نظرتان این طرز تفکر برخاسته از چیست؟”

یاد آن جوانی افتادم که با دوست دخترش رفته بود به یک مکان نامعلوم و به همان کارهای زشتی فکر می کرد که الآن شما هم دارید فکر می کنید، وقتی کارهای زشتش را آغاز کرد، دختر گفت: “عزیزم! من پریودم” آن جوان هم گفت: “چقدر خوب! اتفاقا من از این اسم های خارجی خیلی خوشم می آد.”

آقا! ما چکار کنیم از دست این جماعت نوابیغ؟ اصلا آدم نمی فهمد برای چی فقط به نیمه زیرین انسانها فکر می کنند؟ تا راجع به لباس حرف می زنی فورا یاد شلوار و دامن می افتند، تا راجع به زنان حرف می زنی یاد فحشا می افتند، حتی مریض هم که می شوند یا مشکل شان بواسیر است یا پروستات، اصلا انگار آدمها همان نصفه پائینی هستند. آدم فکر می کند چرا وقتی یکی از این آقایان کلمه “پریود تاریخی” را می شنود، چرا فورا دچار توهم نوار بهداشتی می شود؟

 

اسرائیل سگ هار آمریکاست

خود اسرائیل گفته “خطر ایران از داعش بیشتر است” و آمریکا هم گفته “خطر داعش از اسد هم بیشتر است” حالا ما کاری نداریم که خطر کی از کی بیشتر یا کمتر است، چیزی که واضح است این است که اسرائیل و آمریکا اگر در این نظرشان درباره داعش شصت درجه اختلاف نظر نداشته باشند، حداقل نود درجه اختلاف نظر دارند. آن وقت سردار پهناور اسلام، فیروزآبادی گفته است “نتانیاهو سگ هار آمریکاست.” خوب! این چه سگ هاری است که نظرش با صاحب اش یک میلیون کیلومتر مربع اختلاف دارد؟ اصلا این دو تا کجا شبیه هم هستند؟ اصلا نمی فهمی فرق دارند؟ می خواهی فرق شان را مثل موشک شهاب سه بکنند توی چشمت تا متوجه شوی فرق مرد و زن چیست؟

 

کبودی زدن انصار با تذکر زبانی

هفته قبل سردار احمدی مقدم گفته بود که نیروی انتظامی با انصار حزب الله توافق کردند که فعلا این انصار که راست افراطی کرده که برود خیابان و از طریق تذکر لسانی ملت را بفرستد بیمارستان و کل مشکل حجاب را به همان شکل که در 35 سال گذشته با چکش مورد بررسی قرار گرفته بود، با پتک مورد تذکر قرار دهد. خیال مان راحت شد که هنگ موتورسواران با برادران و خواهران چروک فدایی آقا، فعلا وارد خیابان نمی شوند. حالا دوباره امروز قاط زدند و جوشیدند که ما نه تنها وارد خیابان می شویم، بلکه به تذکر زبانی هم اکتفا نمی کنیم. البته خیلی از خواهران و برادران هنوز جای تذکر لسانی سال قبل شان کبود است و خوب نشده، معلوم نیست امسال می خواهند چه کنند. طرف داشت با کسی در خیابان می رفت و قصدداشت با او به فعالیت های فرهنگی و ناموسی بپردازد، در همین حال انگشتش دچار اختلاف فرهنگی شد و با برخی نقاط استراتژیک طرف برخورد کرد، طرف گفت: “ ما که داریم می ریم کار فرهنگی کنیم، چرا عجله می کنی؟” این برادر هم که احتمالا سابقه دیپلماتیک برزیلی و انصاری داشت، گفت “دارم تذکر زبانی می دم که یادت نره.” حالا مگر آدم یادش می رود؟

 

دولت هیچ کاری نکند

من نمی دانم قوه قضائیه که هر روز یک تصمیم جدید درباره دولت می گیرد، چرا اینقدر نگران است؟ هر روز یک بخشنامه و دستورالعمل برای قوه قضائیه صادر می کنند. همین دیروز هم یکی از مسئولان قوه قضائیه گفته “دولت کاری نکند که قوه قضائیه مجبور به برخورد شود.” برادر من! بیخودی برای چی نگرانی؟ دولت اصلا کاری نمی کند. اصلا نگران نباش، برو برای خودت.