اخبار جعلی در روزنامه نماینده ولی فقیه

نویسنده

» دستبرد کیهان در متن اخبار

روزنامه ایران دیروز در یکی از خبرهای ویژه خود نوشت: “روزنامه کیهان در خلال سرمقاله روز گذشته خود اظهارات وزیر امورخارجه -که در این روزنامه تحریف شده بود- را اصلاح کرد. این روزنامه در یادداشتی با عنوان «بن بست درس آموز نیویورک!» به مصاحبه هاله اسفندیاری با محمد جواد ظریف در نیویورک اشاره کرده و به نقل از ظریف نوشته: «اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران فرصت خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند.» کیهان در سرمقاله روز شنبه (۵ مهر) به قلم حسین شریعتمداری به نقل از محمدجواد ظریف نوشته بود: «در صورت شکست مذاکرات ایران و ۱+۵ دوستان ما در انتخابات مجلس آینده شکست می‌خورند و جریان غرب‌ستیز در ایران، مجلس را در اختیار خواهند گرفت» تحریف سخنان ظریف توسط کیهان انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت.”

کیهان البته هیچ توضیحی درباره تحریف صورت گرفته شده نداده است. انتشار سخنان تحریف شده محمد جواد ظریف در ایران موجب حملات متعددی از جانب راستگرایان به او شد و حتی روزنامه وطن امروز این سخنان را “ظریف گیت” نامید.

چند روز پیش هم یکی دیگر از خبرهای کیهان درباره سخنان حسن روحانی بصورت رسمی تکذیب شد. روزنامه کیهان روز پنجم مهرماه در تیتر دوم صفحه اول خود از قول رئیس جمهوری اسلامی نوشته بود: “روحانی: هرگونه توافقی با ۱+۵ باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.” کیهان در گزارشی از مصاحبه روحانی با یک شبکه امریکایی نوشته بود: “[روحانی] در پاسخ به سؤال مجری سی‌ان‌ان در خصوص وجود مخالفت‌هایی در کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای گفت: ما هم مانند آمریکایی‌ها باید نتیجه مذاکرات را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم. در این قسمت از مصاحبه، مجری سی‌ان‌ان مدعی وجود موضعی سخت از سوی نمایندگان ایران در مذاکرات شد که دکتر روحانی در پاسخ تاکید کرد: نرمش به چه معنا است؟ برای هر کشوری یک مرزهایی وجود دارد و اگر به آن مرز برسیم دیگر انعطاف معنا ندارد و گذشتن از آن مرز زیر پا گذاشتن حقوق ملت است.”

روز بعد روابط عمومی دفتر رئیس جمهور طی اطلاعیه‌ای این تیتر را تکذیب کرد و نوشت: “دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در بخشی از این گفت و گو و در پاسخ به سئوال مجری شبکه سی ان ان آمریکا در خصوص احتمال همراهی نکردن کنگره با رئیس جمهور آمریکا در صورت وصول به توافق؛ تاکید کرده بود که دولت‌ها مسوول پیگیری و اجرای توافقات در داخل کشور خود هستند و چه بسا در ایران نیز وقتی به توافق رسیدیم لازم باشد احتمالا مجلس شورای اسلامی اقداماتی را انجام دهد.”

پیش از این هم برخی رسانه های داخلی روزنامه کیهان به تحریف اخبار و یا دستکاری در متن آن متهم کرده اند.

سال گذشته و پس از بازگشت حسن روحانی به ایران، سیدعلی خامنه ای طی سخنانی گفت: “از آنچه دولت ما انجام می دهد و تلاشهای دیپلماتیک و تحرّکی که در این زمینه می کنند، حمایت می کنیم. البتّه برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیات دیپلماسی ملّت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم؛ البتّه به آمریکایی‌ها بدبینیم؛ به آنها هیچ اعتمادی نداریم.”

کیهان روز بعد تیتر اول خود را چنین برگزیده بود: “برخی کارها در نیویورک نابجا بود.”

سایت انتخاب که از رسانه های نزدیک به هاشمی رفسنجانی محسوب می شود، گزارشی منتشر کرد و در آن کیهان را متهم به تغییر سخنان سیدعلی خامنه ای نمود. سایت انتخاب نوشته بود: “بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در روز گذشته، باز هم دستمایه برخی افراد قرار گرفت و این مدعیان به صورتی هدفمند کلمه ای را جابجا کردند تا به اهداف خود دست یابند. پیش از این مدیر مسئول کیهان بارها تاکید کرده بود که در سخنان رهبر معظم انقلاب حتی حروف اضافی هم یافت نمی شود.” و اینکه “درواقع کیهان با تغییر جمله «به جا نبود» به «نا به جا بود»، قصد دارد تفسیر غلط خود را از سخنان رهبری به مخاطب القاء کند.” بعدها البته این نوشته از سایت انتخاب حذف شد”.

با اعتراض کیهان به نوشته سایت انتخاب، این سایت نمونه های دیگری از آنچه که “تحریف سخنان رهبری” می دانست را مطرح کرد.

در مرداد ماه گذشته نیز روزنامه کیهان از قول حسن روحانی نوشته بود: “اسرائیل زخمی است بر پیکره جهان اسلام که باید از بین برود.” انتشار این خبر در حالی بود که روز قبل انتساب این اظهارات به روحانی تکذیب شده بود.

چند سال پیش نیز محمدعلی خسروی معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی در گفتگویی با روزنامه کیهان و در پاسخ به اصرار خبرنگار این روزنامه که چرا درباره تحریف سخنان خمینی کاری نمی کنید، گفته بود: “یکی از تحریف کنندگان سخنان و نظر امام(ره) همین روزنامه کیهان است. شما بارها نظرات امام را تحریف کرده‌اید! “

کیهان اما بجز تحریف و تغییر سخنان مقامات مسئول جمهوری اسلامی از جمله سیدعلی خامنه ای و روح الله خمینی، سال هاست که به انتشار اخبار دروغ درباره مخالفان نیز مشغول است. این نوع از “دروغ” البته ظاهرا معنی دیگری هم دارد و به زعم گردانندگان “ولایتی” در کیهان به بهانه قاعده “باهتوهم” مجاز است.

چندی پیش محسن کدیور، از روحانیون منتقد حکومت که اکنون در امریکا ساکن است، در توضیح انتشار مکرر اخبار دروغ در کیهان، مشخص کرد که این شیوه به بهانه توجیهی فقهی درباره بهتان زدن به مخالفان دین انجام می شود. کدیور همچنین نوشته بود: “جمهوری اسلامی با نظریه «حفظ نظام از طریق اسرائیلیات» پیش می رود. یکی از شاخص ترین مجریان این نظریه ماکیاولیستی نماینده ولی فقیه و سرپرست روزنامه کیهان آقای حسین شریعتمداری است. آنچه ایشان تنها درباره نگارنده این سطور نوشته کتاب قطوری می شود. به عنوان نمونه یک روز قبل از آزادیم از زندان اوین (۲۵ تیر ۱۳۷۹) وی رپرتاژ دروغ و افترای خود را با این تیتر یک کیهان آغاز کرد: «سروش و کدیور از سازمان آمریکائی حقوق بشر پول گرفتند»، تا یک هفته وی این سوژه را در تیتر یک روزنامه ادامه داد. من در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۷۹ از طریق وکیل خود جناب آقای صالح نیکبخت رسما از مدیرمسئول روزنامه کیهان به جرم افترا و نشر اکاذیب به دادگستری تهران شکایت کردم. بعد از گذشت «سیزده سال» قوه قضائیه سه قاضی القضات به خود دیده و قضات ولایی با برگزاری چند جلسه فرمایشی هنوز محاکمه مفتری را به پایان نبرده اند!”

او اضافه کرده بود: “ذهن مالیخولیایی آقای حسین شریعتمداری تا کنون طی ۲۲ ماه ۲۴ بار مرا در روزنامه کیهان روانه اسرائیل کرده است! وی به این بسنده نکرده در گفتگوی ویژه خبری بعد از اخبار ساعت ده و سی دقیقه کانال دوی سیمای جمهوری اسلامی پنجشنبه ۸ دی ۱۳۹۰ به مناسبت سالگرد تظاهرات حکومتی ۹ دی بار دیگر مدعی شد «کدیور در زمان اقامت در آمریکا تا کنون دو بار به اسرائیل سفر کرده است. البته نه با گذرنامه عادی بلکه با ویزای برگه ای بدون اینکه در گذرنامه اش درج شده باشد.» من در تکذیبیه قبلی (جرس ۹ دی ۱۳۹۰) گفتم: «سفر به اسرائیل از اختراعات ذهن معیوب نماینده رهبر جمهوری اسلامی است. آقای شریعتمداری هرگاه که در استدلال کم می آورد این افترا را بر زبان جاری می کند. ظاهرا اسرائیل اسم رمز سوزش قلب مقام رهبری است. هرگاه انتقادات من قلب ایشان را بدرد می آورد، آقای شریعتمداری از آن به سفر به اسرائیل تعبیر می کنند.”