سرمایه سنگین اطلاعاتی برای خنثی کردن دشمنان

نویسنده
نازنین کامدار

» وزیر اطلاعات: ما تهاجمی عمل می کنیم

وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد از رویکرد جدید وزارت اطلاعات خبر داد و در گفت و گو با خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی، این رویکرد جدید را “تهاجمی” معرفی کرد.

حیدر مصلحی که از عضویت در هیات نظارت شورای نگهبان در شهر تهران به مقام “وزیر اطلاعات” احمدی نژادارتقاء یافته، روز گذشته به بهانه “هفته دولت”با فارس گفت و گو کرده و با لحن تهدید آمیز معمول خود گفته است: “ما یک تحول جدی را در وزارت اطلاعات به وجود آوردیم و با سرمایه سنگین اطلاعاتی که در اختیار داریم این وزارتخانه را از حالت انفعال بیرون آورده و حالت تهاجمی به آن داده ایم که در واقع این رویکرد جدید ماست”.

وی می افزاید: “ما با رویکردی که در وزارت اطلاعات داریم و همچنین اشرافیت و کنترل خوبی که بر فعالیت‌های مختلف سرویس‌های اطلاعاتی انجام می‌دهیم حرکت‌های دشمنان را تاکنون خنثی کرده و در آینده نیز خنثی می‌کنیم و آنها نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند”.

وزیر اطلاعات احمدی نژاد که یکی از فارغ التحصیلان مدرسه فقهی مصباح یزدی در قم به نام “پژوهشکده امام خمینی” است، در حالی از رویکرد تهاجمی وزارت اطلاعات سخن گفته که بسیاری از روزنامه نگاران، فعالان مذهبی، فعالان سیاسی و حقوق بشری از زمان روی کار آمدن وی در سال گذشته با تهدید، بازجویی های مکرر، و حبس های غیر قانونی در اماکن ناشناخته رو به رو بوده، برخی به اجبار از کشور مهاجرت کرده اند و تعدادی نیز در زندان به سر می برند.

وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد البته به عنوان توضیح “رویکرد تهاجمی” این وزارت خانه به مورد عبدالمالک ریگی اشاره کرده که بسیاری آن را حاصل زد و بند سرویس های اطلاعاتی جمهوری اسلامی و پاکستان می دانند.

رویکرد تهاجمی وزارت اطلاعات در ایران پیش از این نیز از زبان برخی وزرای اطلاعات گذشته از جمله علی فلاحیان شنیده شده بود که سر انجام به قتل های زنجیره ای سال 77 منجر شد و وزارت اطلاعات را وادار به انتشار نامه و اعتراف به قتل زنجیره ای فعالان سیاسی، نویسندگان و دگر اندیشان ایرانی کرد.

وزیر کنونی اطلاعات پس از انتقاد گسترده محمود احمدی نژاد از محسنی اژه ای مبنی بر ناتوانی در سرکوب  اعتراضات بر سر کار آمده است.

گفتنی است در مرداد ماه گذشته، محمود احمدی نژاد در چند سخنرانی پیاپی از “لزوم تحول در وزارت اطلاعات” سخن گفته بود؛او بنا به گزارش روزنامه توقیف شده اعتماد، در یکی از روزهای مرداد ماه 88به صورت سر زده به ساختمان وزارت اطلاعات رفت و از “عملکرد” این وزارت خانه در سرکوب مردم انتقاد کرد.

اعتماد فردای آن روز در گزارشی فاش کرد: “احمدی نژاد نه تنها وزیر، بلکه شمار دیگری از مدیران ارشد و قدیمی این وزارتخانه را نیز برکنار کرد که آن هم از انتقاد نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی مصون نماند.از جمله حسن یونسی فرزند علی یونسی وزیر سابق اطلاعات در دوره محمد خاتمی و وب سایت الف وابسته به احمد توکلی از نمایندگان محافظه کار مجلس، برکناری معاونان ارشد این وزارتخانه را مورد نکوهش قرار دادند. اما انتشار این اخبار هشدار وزارت اطلاعات را به دنبال داشت. این وزارتخانه روز 19 مرداد در اطلاعیه یی از “همه افراد” به ویژه روزنامه نگاران خواست از انتشار اخبار درباره اسناد، هویت کارمندان و ساختار این وزارتخانه که به نوشته این اطلاعیه محرمانه هستند، خودداری کنند. به هر ترتیب رئیس دولت دهم که طی این مدت خود سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده گرفته این بار “حیدر مصلحی” را به عنوان وزیر برای تصدی وزارت اطلاعات معرفی کرده است. از این رو او روز پنجشنبه از معرفی مصلحی به عنوان آغاز کار تحول در وزارت اطلاعات یاد کرد و به تعریف از وزیر اطلاعات پیشنهادی اش یعنی “حیدر مصلحی” پرداخت و گفت؛ مصلحی از انسان های شایسته، دلسوز، عالم دینی و انسان عالمی است. وی 23 سال درس خارج رفته است، زوایای کار فرهنگی را می داند و ارتباطات اجتماعی او بسیار وسیع است”.

 در همان مقطع سایت آفتاب در گفت و گو با یک کارشناس امنیتی به نقل از وی چنین نوشت: “حضور برخی از گزینه‌های مطرح‌شده برای تصدی وزارت اطلاعات، نگرانی از ایجاد فضای خشونت و اقدام فراقانونی در وزارت اطلاعات را افزایش داده است… یکی از دستاوردهای بزرگ سال‌های اخیر در وزارت اطلاعات، قانونمند شدن رفتار سیستم امنیتی کشور بوده است که آسیب دیدن این دستاورد، هزینه سنگینی را به نظام تحمیل خواهد کرد… استفاده از پوشش امنیتی برای گریز از محدودیت‌های قانونی و قضائی، اعمال فشار روانی و فیزیکی به متهمان، گرفتن اعتراف به صورت غیرقانونی و ورود نیروهای امنیتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی، از مهم‌ترین آسیب‌های وزارت اطلاعات در گذشته بوده که طی سال‌های اخیر، بخش‌های زیادی از آن برطرف شده است. اما همچنان این نگرانی وجود دارد که با توجه به سوابق برخی از چهره‌های مطرح برای تصدی وزارت اطلاعات، بار دیگر دوران وحشت در این مجموعه حاکم شده و بسیاری از رفتارهای نادرست گذشته تکرار شود”.

با این حال تصفیه درونی وزارت اطلاعات که برکناری سه تن از معاونان قدیمی وزارت اطلاعات را در پی داشت، آنطور که رجا نیوز نوشت با دستور شخص احمدی نژاد انجام گرفت.

رجا نیوز پس از تصفیه درونی وزارت اطلاعات در سال گذشته نوشت: “مردادماه سال گذشته و در شرایطی که جریان فتنه در طراحی و تحریک به آشوب‌ها هنوز مانند روزهای پس از 9 دی و 22 بهمن از نفس نیفتاده بود، رئیس‌جمهور وزیر وقت اطلاعات را برکنار کرد تا خود رأساً سرپرستی وزارت اطلاعات را برعهده بگیرد و بدون رودربایستی‌هایی که بعضاً منجر به نتایج نامطلوبی شده بود، دست به تغییرات در این وزارت‌خانه مهم و استراتژیک بزند.احمدی‌نژاد اگرچه علت ورود مستقیم خود به وزارت اطلاعات را هیچ‌گاه به‌صورت علنی مطرح نکرد اما در برخی محافل خصوصی انتقادات صریحی از عملکرد این وزارت به‌ویژه در جریان حوادث پس از انتخابات بیان کرد تا منطق این خانه‌تکانی را توضیح داده باشد. انتقاداتی که بیشتر به عدم پیش‌بینی و گزارش کردن نشانه‌های آشکار طراحی برای آشوب پس از شکست در انتخابات بازمی‌گشت”.

گفتنی است سخنان وزیر اطلاعات درباره رویکرد تهاجمی وزارت اطلاعات درحالی منتشر می شود که این وزارت خانه، بنا به گفته برخی از تحلیل گران درگیر رقابتی سنگین با حفاظت اطلاعات سپاه است.

این رقابت به جایی رسیده که برخی از آزادشدگان از زندان در طی ماه های اخیر از پدیده ای به نام “متهم ربایی” در داخل بندهای امنیتی زندان اوین خبر می دهند. این زندانیان گفته اند که ماموران وزارت اطلاعات و سپاه برای نشان دادن افزایش کارآمدی خود، از ارائه اطلاعات پرونده ها به یکدیگر خودداری می کنند و در واردآوردن فشار بر زندانیان به منظور اعتراف گیری، مسابقه گذاشته اند.

راه اندازی کمپین های تبلیغاتی درباره  نحوه بازداشت عبدالمالک ریگی و سپس افشای دروغ مصلحی مبنی بر اینکه ریگی را در آسمان شناسایی و بازداشت کرده اند، نحوه بازگشت شهرام امیری به ایران، انتشار خبر کذب بمبگذاری در مقبره خمینی و مواردی از این دست، نشانه های این رقابت اطلاعاتی در میان نهادهای امنیتی حکومت اسلامی است.

گفتنی است سخنان روز گذشته حیدر مصلحی، با وجود آنکه از سوی محافل سیاسی آمیخته با شعار تشخیص داده شد اما خانواده فعالان سیاسی زندانی و نیز روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را نسبت به منقبض تر شدن فضای سیاسی در داخل نگران تر کرد.