دو عضو سپاه قدس گناهکار شناخته شدند

نویسنده

» گزارش هارتص از رای دادگاه کنیا علیه بازداشت شدگان ایرانی

دادگاهی در کنیا دو تبعه ایران را به جرم برنامه ریزی برای حمله به اهداف غربی در کنیا گناهکار اعلام کرد.

کیرا واورو کیرا رئیس دادگاه روز پنجشنبه تصریح کرد ورای تمام شک های منطقی که علیه این دو وجود داشت، اتهامات آن ها نیز ثابت شده است.

اتهام احمد ابوالفتحی و سید منصور موسوی آماده شدن برای اعمال مجرمانه و ایجاد صدمات جدی است، آن ها ژوئن 2012 بازداشت شدند و مقامات کنیایی 15 کیلوگرم مواد منجره RDX از آن ها ضبط کردند.

واورو کیرا رئیس دادگاه نایروبی پس از محکومیت این دو مرد خاطرنشان کرد: “باید از پرسنل امنیتی کنیا به خاطر تشخیص به موقع و اقدام فوری برای متوقف کردن این فاجعه تشکر کنم. آن ها اطمینان خاطر دادند که کشور ما امن است.”

عوامل ایرانی مظنون هستند که در سال های گذشته در عملیات های اجرا یا خنثی شده در سراسر جهان از جمله آذربایجان، تایلند و هندوستان دست داشته اند. هدف اکثر این طرح ها منافع اسرائیل بوده است.

ماموران ضد تروریسیم کنیا می گویند این دو ایرانی از اعضای نیروی قدس، یک واحد نخبه و مرموز وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند.

سال گذشته ، همزمان با بازداشت این دو مظنون مقامات کنیایی گفتند آن ها احتمالا در حال برنامه ریزی برای حمله به منافع اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا و عربستان سعودی در کنیا بوده اند.

بسیاری از مراکز تفریحی در سواحل کنیا متعلق به اسرائیلی ها است، از جمله بزرگترین و جدید ترین مرکز خرید در نایروبی.

اسلامگرا های شبه نظامی در سال 2002 ، با بمب گذاری در یک هتل مجلل در حوالی شهر ساحلی مومباسا، 13 تن را کشتند و تلاش کردند با شلیک به یک هواپیمای اسرائیلی آن را ساقط کنند. یک گروه عملیاتی القاعده پشت این بمب گذاری بود.

12 ژوئن 2012 ، دو مظنون ایرانی وارد کنیا شدند و به مومباسا سفر کردند ، آن ها پس از آنکه مواد منفجره را از یکی از همدستانش – که هنوز تحت تعقیب است - دریافت کردند، به نایروبی بازگشتند. گفته می شود این دو ایرانی پس از دستگیری، مقامات امنیتی کنیا را به سوی مواد منفجره که در یک زمین گلف در مومباسا پنهان کرده بودند بردند.

منبع : هاآرتص – 2 مه