پیش بینی ناآرامی در دانشگاه تهران

نویسنده
نازنین کامدار

» تهدید بسیج، هشدارانجمن اسلامی

با وجود تدابیر گسترده امنیتی وزارت علوم  درآستانه 16 آذر و تحرکات نیروهای لباس شخصی وابسته به سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی که در صدد برپایی مراسمی به نام “محاکمه دانشجویی سران فتنه” هستند، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران  نسبت به برگزاری برنامه بسیج که آن را “تحریک آمیز” دانسته واکنش نشان داد و  با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که “بی‌حرمتی به موسوی، خاتمی و کروبی، واکنش شدید دانشجویان را در پی خواهد داشت”.

در بیانیه دانشجویان هوادار جنبش سبز دانشگاه تهران با اشاره به برنامه هایی که بسیج دانشجویی این دانشگاه در تدارک برپایی آن است، بر ضرورت جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز این تشکل شبه نظامی تاکید شده است.

 

تهدیدهای بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در حالی منتشر شده است که یک روز قبل از آن، فردی به نام محمد ذوقی که خبرگزاری ایسنا وی را “مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران” معرفی کرده و پیش از این نیز در برخی از سایت های خبری به نقش وی در سازماندهی تجمع لباس شخصی ها در برابر منزل مهدی کروبی اشاره شده، گفته بود: “متاسفانه الان شاهدیم کسانی که ما به عنوان سران فتنه می‌شناسیم بازی جدیدی را در کشور آغاز کرده‌اند و دستگاه قضایی نیز تاکنون اقدام لازم برای برخورد با این افراد را نداشته است. به همین منظور برای اولین بار در یکی دو سال گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران مشغول تقدیم کیفرخواست حقوقی علیه سران فتنه شده است و نکات مختلفی هم در این کیفرخواست مطرح شده است”.

او همچنین با نام بردن از هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی  خواستار رسیدگی قضایی به وضعیت آنان شده و افزوده بود:” جنبش دانشجویی در مورد دو نفر با سوال‌هایی مواجه است. یکی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی است که علی‌رغم احترام ویژه‌ای که همه مردم برای ایشان قائلند ولی مردم و جنبش دانشجویی از امام آموخته‌اند که باید مطالبات خودشان را با احترام پیگیری کنند و برای ما سوال است که چرا سیدحسن خمینی به تقاضاهایی که ما برای دیدار با ایشان داده‌ایم پاسخی نداده‌اند و از طرف دیگر با دیگر تشکل‌ها دیدارهایی داشته‌اند، البته برداشت ما این است که این دعوت‌ها به گوش ایشان نرسیده‌ است. شخص دیگر هاشمی رفسنجانی است که مهمترین نکته مطرح در مورد ایشان خانواده‌شان است. البته الان بیشتر، فضا متوجه مهدی هاشمی و اتهامات وارده به اوست در حالی که فائزه هاشمی که در ایران به سر می‌برد مورد سوال قرار نمی‌گیرد. در همین راستا ما از قوه قضاییه توقع داریم برای روشن شدن فضا به این قضایا رسیدگی کند و این اتفاقا به نفع هاشمی رفسنجانی و خانواده‌شان هم هست”.

در همین ارتباط، رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم که با خبرگزاری فارس گفت و گو کرده، علاوه بر تایید خبر “تهیه کیفرخواست دانشجویی علیه سران فتنه”، از محمد خاتمی، مهدی کروبی و میر حسین موسوی به عنوان “مصادیق فتنه” یاد کرده و گفته است:” بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مشغول تنظیم کیفرخواست حقوقی خاتمی، کروبی و موسوی است و این کیفرخواست تا 16 آذر تنظیم می‌شود که این امر نقطه آغازی برای اقدام جدی قوه قضائیه در برخورد با سران فتنه خواهد بود”.

فارس نام این فرد را “مرتضی کیا” اعلام کرده و به نقل از وی افزوده است: “در 16 آذر امسال اوج فعالیت‌های دانشجویی با ایام عزاداری امام‌حسین مقارن شده و تقارن این دو ایام برای جنبش دانشجویی حاوی پیام‌هایی است. بسیج دانشجویی گرامیداشت روز دانشجو را در سال جاری «آذر عاشورایی » نام نهاده است و با نامگذاری آذرماه امسال سعی داریم با تمسک به این دو ایام یعنی مقاومت دانشجویان در مقابل زورگویان و ماه محرم ماه بیداری و تکلیف‌مداری الهام‌بخش فضای دانشجویی باشیم”.

در میان نیروهای افراطی موجود در دانشگاه تهران، جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه نیز که از جمله تشکل های حامی دولت محسوب می شود، روز گذشته به گفته فردی به نام “هادی امیدی‌فر” که او را “مسئول جامعه اسلامی دانشجویان” معرفی کرده، مدعی “برپایی دادگاه سران فتنه در دانشگاه تهران” شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از این فرد نوشته است: “سران فتنه زمینه‌سازی وقایع دردناکی چون هتک حرمت روز عاشورا و یا ترور اساتید و تاثیرگذاری در عرصه علمی کشور را به نمایش گذاشتند و این‌گونه اقدامات آنان قابل بخشایش نیست و باید محاکمه و مجازات شونداکنون  با توجه به عدم اقدام شایسته توسط قوه قضائیه، جریان دانشجویی عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز قصد برپایی دادگاه‌های دانشجویی برای سران فتنه را دارد و با توجه به روحیه ظلم‌ستیزی خود تا انجام محاکمه و مجازات سران فتنه از پای نخواهند نشست”.

 

واکنش دانشجویان سبز

به دنبال طرح این تهدیدات، روز گذشته انجمن اسلامی دانشجویان  دانشگاه تهران با انتشار بیانیه ای خواستار جلوگیری از ایجاد نا آرامی در دانشگاه تهران شد. به باور این تشکیلات حامی جنبش سبز، تحرکات بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان بی شک با واکنش دانشجویان سبز مواجه خواهد شد.

در بخشی از  بیانیه این دانشجویان آمده است: “امسال و قبل از روز دانشجو هشدار می دهیم که، وقایع ۱۶ و ۱۷ آذر سال گذشته زنگ خطری برای مسئولان دانشگاه است تا این بار پیش از وقوع، چاره ای بیاندیشند و از حریم دانشگاه دفاع کنند. انجمن اسلامی دانشجویان از آقای دکتر رهبر ریاست دانشگاه تهران می خواهد تا اگر دغدغه ای برای حراست از حقوق دانشجویان در خود می بینند، این بار آن را در راستای دفاع از کیان دانشگاه و جلوگیری از ورود غیردانشجویان به دانشگاه تهران به کار گیرند تا شاهد تکرار وقایع تلخ سال گذشته نباشیم. و البته این کمترین خواسته ی دانشجویان دانشگاه تهران است که خواستار حفظ حرمت دانشگاه باشند”.

این انجمن با اشاره به تهدیدهای شبه نظامیان بسیج دانشجویی افزوده است: “با کمال تاسف در روزهای گذشته شاهد بوده ایم که برخی از تشکل های دانشگاه تهران از تنظیم و ارائه کیفرخواست علیه آقایان میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، مقارن با شانزدهم آذر، خبر داده اند. این اقدام هیچ معنایی جز تحریک فضای دانشجویی و زمینه چینی برای بر هم زدن نظم دانشگاه ندارد. آنان که چنین خیالی را در سر پرورانده اند به خوبی از فضای دانشگاه تهران با خبرند و واقعیت دانشگاه را می دانند. انجمن اسلامی دانشجویان این هشدار را به مسئولان می دهد که چنین حرکتی می تواند منجر به واکنش شدید دانشجویان شده و نظم و آرامش دانشگاه را خدشه دار سازد”.

در پایان این بیانیه نیز آمده است: “از ریاست دانشگاه تهران می خواهیم که در راستای پیشگیری از تنش و اتفاقات غیر قابل پیش بینی در فضای دانشگاه، جلوی این اقدام را گرفته و حرمت فضای دانشگاه را حفظ نمایند. در غیر اینصورت و چنانچه قرار است پاسخ به این اقدام را به خود دانشجویان واگذار کنند، در برخورد با دانشجویان با نهادهای بیرونی شریک نشوند”.

 

جلسه اضطراری استانداری با روسای دانشگاه ها

تهدید های جریان افراطی حامی دولت و واکنش هشدارآمیز هواداران جنبش سبز دانشگاه تهران، موجب شد تا روز گذشته، استانداری تهران جلسه ای  با روسای دانشگاه های تهران برگزار کند.

هرچند به گزارش ایسنا، صفرعلی براتلو سرپرست معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران ضمن اعلام خبربرگزاری این  جلسه مشترک مدعی شد: “۱۶ آذر امسال مشکل خاصی وجود نخواهد داشت”.