کابوس 15 آذر برای روزنامه نگاران

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» درگذشت دو روزنامه نگار، وخامت حال یک روزنامه نگار

در پنجمین سالگرد سقوط هواپیمای C-130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی که منجر به مرگ 40 خبرنگار شد، دو خبرنگار باسابقه عرصه مطبوعات ایران دار فانی را وداع گفتند و یک روزنامه نگار دیگر به علت وخامت حال خود در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان (آی سی یو) بستری شد.

در ساعات اولیه بامداد دیروز، پریسا پناه خواهی، خبرنگار باسابقه حوزه حمل و نقل و بازرگانی رسانه ها در سن 30 سالگی بر اثر عفونت داخلی در بیمارستان سینای تهران در گذشت.

پناه خواهی نزدیک به یک دهه در حوزه حمل و نقل در نشریات و خبرگزاری‌ها فعالیت داشت. این خبرنگار در روزنامه سیاست روز، خبرگزاری شابا، رادیو تجارت و ماهنامه ترابران مشغول به فعالیت بود.

یکی از همکاران این روزنامه نگار در وبلاگ خود با اشاره به درگذشت همکارش نوشته است: “دفترچه خاطرات را گویی جلوی باد قرار داده ای. تند و تند ورق می خورد و تو فقط تصاویر را می توانی ببینی. روزهای اول آمدن تیم جدید اقتصادی به روزنامه، روزهای صفحه بندی، روزهایی که دنبال عکس می گشت و از تو می خواست آرشیوت را رو کنی، روزهایی که وقتی صفحه اش تمام آگهی می شد وا می رفت و روزهایی که اصلا حوصله روزنامه نداشت، روزی که بهترین خبرنگار شده بود، روزی که آمده بود و سگرمه هایش در هم می گفت دم در ورودی جام جم تصادف کردم و ماشینم داغون شد و…. اما یک روز را هیچوقت یادم نمی رود، همین هفته گذشته وقتی حجم آگهی ها را برایش خواندم گفت چه می شود همیشه اینقدر خوش خبر و خوش اخلاق باشی و خانم نامور می گفت روی این دومی تاکید دارد.”

مهدی رجبی با بیان اینکه “این چند روزی که نبود فکر می کردم باز هم ماموریت است، اما انگار این ماموریت با همه ماموریت ها فرق داشت. چمدانش را برای یک سفر همیشگی بسته بود و می خواست این بار خودش تیتر یک شود. این بار سوژه خود پناه خواهی بود” افزوده است: “تمام شد پریسا خانم. دیگر دغدغه ای نداری که فلان مطلبت حذف می شود یا جوابیه آنچنانی را مجبوری کار کنی. دیگر دلت نمی گیرد وقتی روی تیترت خط بکشند. تمام شد. خداحافظ خورشید بانو.”

مراسم تشییع پیکر پریسا پناه خواهی، ساعت 8:30 صبح امروز سه‌شنبه 16 آذرماه از مقابل منزلش واقع در خیابان آذربایجان، انتهای خیابان ارومیه، کوچه باستان انجام می‌شود.

 

درگذشت دومین روزنامه نگار

 

 

تنها چند ساعت پس از درگذشت پریسا پناه خواهی، مرگ یک خبرنگار دیگر حوزه های حمل و نقل و مسکن، یکبار دیگر جامعه خبری و مطبوعاتی ایران را شوک زده کرد.

مرجان نماینده، خبرنگار روزنامه های پول، سرمایه  و تهران امروز، عصر روز گذشته پس از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان درگذشت.

این روزنامه نگار، علیرغم بیماری سختی که با آن درگیر بود، یکی از اعضای فعال کمیته اطلاع رسانی ستاد میرحسین موسوی در استان تهران در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و از خبرنگاران سایت “خرداد نو” (سایت ستاد تهران میرحسین موسوی) بود.

ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و همسر بهمن احمدی عمویی (سردبیر سایت خرداد نو) در این خصوص نوشته است: “وقتی پس از انتخابات پرمناقشه 88 بهمن به زندان افتاد، یکی از مهم ترین اتهاماتش سردبیری خرداد نو بود، همان سایتی که مرجان هم خبرنگارش بود. مرجان بارها به من تلفن زد و گفت من خیلی شرمنده بهمن هستم که او در زندان است و من آزاد.”

مرجان نماینده هنگام مرگ تنها 29 سال داشت.

 

وخامت حال مازیار خسروی

دیروز همچنین از تهران خبر رسید که مازیار خسروی، روزنامه نگار باسابقه روزنامه های اصلاح طلب برای چندمین بار در سال های اخیر در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری شده است.

خسروی که سردبیری سایت های آفتاب و هم میهن و دبیری گروه دیپلماسی روزنامه هایی مانند مردم سالاری و بهار را بر عهده داشته، از بیماری حاد قلبی رنج می برد.

او در جریان نمایشگاه دو سال پیش کتاب و مطبوعات ایران توسط ماموران حراست نمایشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود که این مسئله باعث وخامت بیشتر حال او شد.

خسروی از جمله روزنامه نگارانی است که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری مدتی را در زندان به سر برده است.

این روزنامه نگار در یکی از آخرین مطالب خود، با اشاره به اجرای احکام قطع دست سارقان در ایران، از صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواسته بود تا زبان او را نیز قطع کنند.

او خطاب به رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نوشته بود: “من نه حقوقدانم نه فقیه. تنها یک روزنامه‌نگارم که اتفاقا با دستانم می‌نویسم. اکنون با همان دست و البته زبانم به صدای بلند فریاد می‌کشم احکامی از این دست را که از سوی دستگاه زیر مجموعه شما صادر و اجرا می‌شود غیر انسانی، ظالمانه و توهین آشکار به شان و منزلت همه ایرانیان می‌دانم. نیز می‌دانم دل بستن به دادخواهی، امیدی واهی است. اکنون از شما به عنوان قاضی القضات می‌خواهم مرا از شر شرمی که داشتن دو دست در این سرزمین ماتم‌زده بر جانم می‌ریزد رها کنید. برای آنکه زحمت خود و شما را کم کرده باشم همچنین درخواست می‌کنم علاوه بر دست، زبانم را نیز ببرید تا خاموش بمانم و با چشمانی شرمگین تنها نظاره‌گر فاجعه‌ای باشم که بر بی‌پناهان این سرزمین روا می شود.”

دیروز 15 آذر، پنجمین سالگرد سقوط هواپیمای C-130  نیروی هوایی ارتش ایران بود. بر اثر این حادثه 128 نفر از جمله 40 خبرنگار که برای پوشش خبری و تصویری مانور “عاشقان ولایت” از تهران به بندرعباس می رفتند، جان خود را از دست دادند.

گزارش ها همچنین از ادامه بستری و معالجه ایمان ابراهیم بای سلامی، خبرنگار باسابقه روزنامه هایی مانند همبستگی و اعتماد ملی بر اثر بیماری مغزی حکایت دارند.