حماسه سیاسی؛ حضور هاشمی در انتخابات و نمازجمعه

نویسنده
حسین محمدی

» اعتراض رییس دفتر رییس مجمع تشخیص

یک روز پس از سخنان رییس شورای سیاست‌گذاری أئمه جمعه درباره منتفی شدن امکان حضور هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه، رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این مساله اعتراض کرده و “حضور هاشمی در انتخابات و نمازجمعه” را باعث “حماسه سیاسی” توصیف کرده است.

محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی‌رفسنجانی، که رییس دفتر وی هم هست، در گفت‌وگویی به روزنامه بهار گفته است که “برخی نگران محبوبیت آقای هاشمی هستند” و اضافه کرده: “تصمیم قطعی درباره این موضوع باید از‌ سوی مراجع ذی‌ربط گرفته شود که هنوز از‌ سوی آنان چیزی در این‌باره گفته نشده است.”

او در پاسخ به این سئوال که آیا گفته های آقای تقوی نوعی هشدار به آقای هاشمی رفسنجانی است که وارد رقابت های انتخابات نشود، گفته “این را باید از خود آقای تقوی پرسید.”

محمد هاشمی به روزنامه بهار گفته “توضیحات من کامل است و دلیلی برای توضیح بیشتر در این‌باره نمی‌بینم و اگر لازم باشد در مصاحبه‌های بعدی حتما به آن اشاره می‌کنم. اما آنچه مشخص است این که عده‌ای نگران از محبوبیت هاشمی هستند.”

وی همچنین گفته است که بازگشت اکبر هاشمی رفسنجانی به نمازجمعه “می‌تواند یک قدم برای برطرف‌کردن موانع باشد. مسائلی هم که ما در ایام تعطیلات نوروز دیدیم نشان‌دهنده این موضوع بود.”

پیش از این رضا تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری أئمه جمعه، در گفت‌وگویی خبر از آن داده بود که “موضوع بازگشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه مطرح نیست و بحث بازگشت آقای هاشمی به نماز جمعه تمام شده است.”

محمد هاشمی اما در این زمینه گفته است: “آقای هاشمی در مقطعی تصمیم گرفتند به نماز جمعه بازنگردند. علت هم این بود که ایشان تأکید داشتند که جایگاه نماز جمعه جایگاه مقدسی است؛ ممکن است این جایگاه با بعضی از شعارها خدشه‌دار شود.”

آخرین باری که هاشمی در نماز جمعه شرکت کرد، بیست و ششم تیرماه سال گذشته بود؛نمازجمعه ای که پس از اعتراضات مردمی به انتخابات برگزار و با استقبال حامیان جنبش سبز روبه‌رو شد و آن را نمازجمعه سبز نامیدند. اما سخنان هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه، و همچنین برخوردهای حاکمیت با حاضران در دانشگاه تهران، باعث بروز ناآرامی شد. بعد از آن نماز جمعه، هاشمی رفسنجانی دیگر در نماز جمعه تهران حضور نیافت. پس از آن دفتر وی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که براساس آن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور “جلوگیری از درگیری احتمالی” در نماز جمعه تهران شرکت نخواهد کرد.

سخنان هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه اما با انتقاد گسترده رسانه‌های حامی دولت مواجه شد. آن‌ها وی را از جمله “سران فتنه” دانستند که انتشار نامه‌اش به رهبر جمهوری اسلامی، چند روز پیش از آغاز انتخابات، سرآغاز اعتراضات خیابانی بوده است. پس از آن آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی نیز وارد میدان شد و از “مواضع دوپهلوی برخی خواص” انتقاد کرد و خواستار موضع‌گیری شفاف آن‌ها شد.

هاشمی در آخرین نماز جمعه خود تاکید کرده بود که نخست باید اعتماد را به عنوان “هدفی مقدس” به مردم بازگرداند و کل اجزای حکومت باید در چارچوب قانون عمل کنند. رییس مجلس خبرگان همچنین گفته بود افرادی که در جریان ناآرامی‌ها بازداشت شدند، باید آزاد شوند و “نباید به خاطر زندانی بودن عده‌ای، دشمنان ما را استهزا کنند.” او همچنین به سرکوب رسانه‌ها در ایران اعتراض کرده و گفته بود رسانه‌هایی را که با استفاده از قانون مجوز گرفته‌اند، نباید محدود کرد.

پس از آن نیز هاشمی چند بار در دیدارهای مختلف اعلام کرد نظرش درباره وقایع امروز کشور، همان سخنانی است که در نمازجمعه بیان کرده و عمل به آنها را راه حل برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور می‌داند.

دو سال پیش رضا تقوی گفته بود که حضور هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه، بستگی به نظر رهبر جمهوری اسلامی خواهد داشت. مجتبی ذوالنور، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز همان زمان خبر از آن داده بود که به هاشمی رفسنجانی “اعلام شده است” که می‌تواند خطبه‌های نماز جمعه تهران را بخواند و “منعی در این جهت نیست”.

مدتی بعد اما، یکی از نزدیکان هاشمی گفته بود که وی به دلیل نگرانی بابت نبود شرط “عدالت”، از حضور در نماز جمعه خودداری می‌کند. تیمور علی‌عسگری، نماینده مشهد در مجلس هفتم و مشاور هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به نقل از رییس مجمع تشخیص مصلحت درباره علت عدم حضور در نماز جمعه، گفته بود: “اگر من به نماز جمعه بروم و واقعیت‌ها را بیان نکنم کتمان شهادت کرده و از عدالت می‌افتم.”

محمد هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه بهار، از انتخابات ریاست جمهوری نیز سخن گفته است. به کفته وی “تحلیل مردم از خلق حماسه سیاسی در سال ۹۲ حضور آقای هاشمی در کسوت نامزدی است. حتی عده‌ای از مردم بر این اعتقاد بودند که در سطوح بالا توافقاتی برای نامزد شدن آقای هاشمی انجام شده و دلیل نامگذاری امسال نیز با نام حماسه سیاسی همین موضوع است. مردم بر این اعتقادند که خواسته رهبری برای حماسه سیاسی با نامزدی هاشمی در انتخابات محقق می‌شود… بحث ارتباط نامگذاری امسال و این که چه کسی می‌تواند حماسه سیاسی خلق کند، است. اشاره مردم به آقای هاشمی است”.