خامنه‌ای و تخت جمشید؛ افتخار طاغوتی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» عکسی که پس از ۲۵ سال منتشر شد

سایت شبکه ایران، ارگان اینترنتی دولت محمود احمدی نژاد، عکسی از آیت الله خامنه ای را در حال بازدید از تخت جمشید منتشر کرده است. این عکس برای نخستین بار منتشر شده و شبکه ایران نوشته که تاریخ آن مربوط به سال ۱۳۶۷ و زمانی است که علی خامنه‌ای، رئیس جمهور بود.

شبکه ایران، سایت اینترنتی وابسته به روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت است و از اصلیترین رسانه‌های حامی محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی به شمار می‌رود.

در این سایت هر روز مطالب متعددی در دفاع از احمدی‌نژاد و مشایی و علیه منتقدان و مخالفان آن‌ها بخصوص اصولگرایان و مسئولان حکومتی منتشر می‌شود.

تخت جمشید مجموعه کاخ‌های پادشاهی هخامنشیان است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش بر امپراتوری ایران حکومت می کردند. این بنا امروزه در شهرستان مرودشت در استان فارس قرار دارد.

ساخت تخت جمشید در دوران داریوش اول آغاز شد. این کاخ ها در نزد مورخان و باستان شناسان غربی و همچنین بسیاری از ایرانیان، نماد شکوه و جلال امپراتوری و تمدن کهن ایران است.

به باور مورخان، تخت جمشید که در آن هنگام پارسه یا پرسپولیس (در متون غربی) نامیده می شد، در حمله اسکندر مقدونی به ایران در حدود سه قرن پیش از میلاد مسیح تخریب و به آتش کشیده شد.

 

دشمنان ایرانی تخت جمشید

تمدن باستانی ایران، ناسیونالیسم ایرانی و تخت جمشید به عنوان یکی از نمادهای اصلی آن، هرگز در نزد بسیاری از روحانیون اعم از محافظه کار و رادیکال محبوبیتی نداشته و از طرف افرادی مانند محمدتقی مصباح یزدی اینگونه عنوان شده که ایران گرایی در برابر اسلام گرایی قرار دارد.

صادق خلخالی، حاکم شرع دادگاه های انقلاب در ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی، کتابی با عنوان “کوروش دروغین و جنایتکار” درباره نخستین پادشاه سلسله هخامنشی نوشته و او را به “لواط” متهم کرده بود.

وی همچنین تلاش کرد تا با حمله به تخت جمشید، این بنای تاریخی را به طور کامل تخریب کند که با مخالفت و مقاومت مسئولان و مردم محلی موفق به این کار نشد.

 

در نگاه خامنه‌ای

انتشار عکس بازدید آیت الله خامنه ای از تخت جمشید در سا ل ۱۳۶۷ در حالی صورت می‌گیرد که آیت الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و از مقام‌های نزدیک به آیت الله خامنه‌ای در مرداد ماه ۱۳۹۰ گفته بود که برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید با “دستور قاطع” آیت الله خامنه ای لغو شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار به بهانه های مختلف درباره تخت جمشید اظهار نظر کرده و اگرچه معماری و ساخت آن را نشان دهنده هنر و ذوق ایرانی دانسته اما تعلق آن به پادشاهان هخامنشی را نکوهش کرده است.

او نخستین بار در ۲۹ فروردین ۱۳۷۰ در مشهد، از اینکه پیش از انقلاب اسلامی در دنیا “چهار نفر نویسنده‌ مزدور را پیدا می‌کردند و پول های گزافی به آنها می‌دادند تا در کتاب و یا مجله‌ای، از قالی ایران، از تخت جمشید ایران، از فلان محصول ایران تعریف کنند” انتقاد کرد.

آیت الله خامنه ای گفت که در آن هنگام “ایران معنایش خاویار و قالی بود”.

رهبر جمهوری اسلامی در ۲۵ مهر ۱۳۷۴ نیز یکی از “نمونه های باطل” را “ویرانه‌های‌ کاخ هایی‌ نظیر پس‌مانده‌های‌ تخت‌ جمشید” عنوان کرد.

آیت الله خامنه ای در نخستین روز از سال ۱۳۷۸ و باز در شهر مشهد از اینکه “یک نفر پیدا می‌شود که از سر اشتباه و ندانم کاری، به جای مرقد امام رضا و مرقد امام بزرگوار و مرقد حضرت معصومه و مراسم معنوی، تخت جمشید را زنده می‌کند” انتقاد کرد.

او در عین حال تخت جمشید را یک “اثر معماری” توصیف کرد و گفت: “انسان، اثر معماری را تحسین می‌کند و چون متعلق به ما و مال ایرانی هاست، به آن افتخار هم می‌کند”.

با وجود این رهبر جمهوری اسلامی افزود که “این غیر از آن است که ما دلها و ذهنها و جانهای مردم را متوجه به نقطه‌ای کنیم که در آن خبری از معنویت نیست، بلکه نشانه طاغوتی گری است”.

آخرین اظهار نظر آیت الله خامنه ای درباره تخت جمشید به سفر او به استان فارس در اردیبهشت ۱۳۸۷ باز می گردد.

رهبر جمهوری اسلامی در آن سفر به وجود “دو نگاه متفاوت به آثار تاریخی قبل از اسلام از جمله تخت جمشید” اشاره کرد.

به گفته او، این آثار از یک منظر “متعلق به جباران تاریخ ایران” است و “نفرت از استبداد و جباریت، اینگونه آثار را در چشم و دل انسانها از جمله متدینین، بی‌جاذبه می‌کند”.

با وجود این، آیت الله خامنه ای گفت که “از جنبه مثبت” نباید فراموش کرد که این آثار “به هرحال محصول سرپنجه هنرمند، ذهن خلاق، روحیه بلند نظر و ذوق و ابتکار ایرانی” است و “این واقعیات، تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی را در سراسر کشور، مایه افتخار ملت ایران و جزو مفاخر تاریخی این کشور قرار می‌دهد”.