سایت همسریابی به راه افتاد

نویسنده

» گزارش گاردین از وضعیت اینترنت

هراس از بالا رفتن میانگین سن ازدواج در بین جوانان ایرانی باعث شده تا مقامات جمهوری اسلامی در اقدامی غیر عادی زمینه را برای راه اندازی نخستین وب سایت همسر یابی مهیا کنند.

دولت در حوزه اینترنت سانسور گسترده ای اعمال کرده، خیلی از سایت ها از جمله شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک یا توئیتر و انجمن های دوست یابی فیلتر شده است، با این وجود محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان، گفته ممکن است به زودی استفاده از سایت های همسریابی مجاز اعلام شود.

سایت محافظه کار خبرآنلاین روز سه شنبه به نقل از عباسی نوشت: “مسئولیت اعطای مجوز به سایت ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.”

او افزوده است: “زمانی که قانون جدید ازدواج تصویب شود ، وزارت رورزش و جوانان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر اعطای مجوز سایت های دوست یابی گفتگو خواهد کرد.”

وزیر دولت احمدی نژاد هشدار داده است که در بخش هایی از کشور، از جمله شهر تهران، سن ازدواج و طلاق بالا رفته است.

عباسی گفته است: “برای مقابله با این مشکل، باید راه های تازه ای پیدا کنیم و از تمام فرصت ها بهره گیریم تا مقدمات ازدواج آسان و طولانی مدت را فراهم کنیم.”

اتفاق بی سابقه دیگری که در مورد ازدواج و خانواده رخ داد به پایان دادن به برنامه کننترل جمعیت بر می گردد، در ماه جولای آیت الله علی خامنه ای به سیاست های کنترل جمعیت حمله کرد و گفت جمعیت ایران باید از مرز ۲۰۰ میلیون نفر رد شود.

در ماه ژانویه ایران برای تشدید سرکوب در حوزه اینترنت، قوانین سفت و سختی برای کافی نت ها در نظر گرفت و همچنین برای راه اندازی اینترنت ملی آماده شد.

پلیس در اقدامی جدید از صاحبان کافی نت ها خواست تا پیش از اینکه به مشتریان سرویس دهد کارت های شناسایی آن ها را بررسی کند.

یک از مقامات نیروی انتظامی در آن زمان گفته بود: “کافی نت ها ملزم هستند تا نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، کدپستی و شماره تلفن همه مشریان را یادداشت کنند.”

بیش از۵ میلیون وب سایت در ایران فیل‌تر شده است اما شهروندان ایرانی با کمک پروکسی یا وی پی ان به سایت‌های مسدود شده دسترسی پیدا می‌کنند.

یک مقام ایرانی گفته است که بیش از ۱۷میلیون نفر از ایرانیان در فیس بوک عضو هستند، این در حالی است که این سایت همچنان فیلتر است.

منبع : گاردین – 19 سپتامبر