سخنان رییس سازمان انرژی اتمی هدیه به دشمن بود

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد نماینده خامنه‌ای از معاون احمدی‌نژاد:

چند روز پس از سخنان فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گفت‌وگوی او با روزنامه الحیات، حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، این سخنان را “هدیه‌ای برای دشمن” توصیف کرد.

از سوی دیگر، شرکت زیمنس نیز نسبت به اتهامات وارد شده مبنی بر دست داشتن در انفجارهای تاسیسات هسته‌ای جمهوری‌اسلامی، واکنش نشان داد و این مساله را تکذیب کرد.

حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان، در یادداشتی در شماره‌ی روز یک‌شنبه‌ی این روزنامه، سخنان فریدون عباسی را “بی اساس” توصیف کرده و آن را “تامین نیاز مبرم آژانس و گروه ۱+۵ برای ادامه‌ی کینه‌توزی علیه ایران” دانسته است.

اشاره‌ی شریعتمداری به بخشی از سخنان عباسی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات است که وی با اشاره به برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری‌اسلامی، گفته بود: “گاهی اوقات ما اطلاعات غلطی منتقل می کردیم، چون چاره دیگری برای گمراه کردن جاسوسان خارجی نداشتیم. گاهی خودمان را ضعیف و گاهی نیز قوی تر از آنچه واقعا بودیم جلوه داده ایم… هفت سال پیش تهران متوجه شد که ماموران اطلاعاتی سازمان جاسوسی بریتانیا- ام.آی6.- اطلاعاتی را در مورد ایرانی هایی که در چارچوب برنامه های هسته ای ایران با آژانس همکاری داشته اند، جمع آوری کرده اند… دانشمندان هسته ای ایرانی نیز که بعدها از سوی جاسوسان صهیونیست به قتل رسیدند در میان همین افراد بودند”.

نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، همچنین سخنان عباسی را “نسنجیده و البته غیرواقعی” دانست که “نیاز دشمن را به آنان هدیه” کرده است؛ وی خواستار آن شد که اظهارنظر درباره پرونده هسته‌ای ایران، تنها به برخی مقامات محدود شود: “با توجه به اینگونه خطاهای فاحش، آنهم در پرونده هسته ای کشورمان، اولین و ابتدایی ترین گام ضروری آن است که اظهارنظر در این باره تنها برعهده مسئول تیم هسته ای، سخنگوی تیم و یا شخصیت هایی که جایگاه آنان از قبل تعریف شده است، باشد”.

سخنان فریدون عباسی، با واکنش برخی مقامات غربی مواجه شده بود. از آن جمله می‌توان به ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اشاره کرد که این صحبت‌ها را باعث افزایش “نگرانی جامعه بین المللی از آن چه که واقعا در این کشور رخ می دهد” دانسته و اضافه کرده بود: “این سخنان به ما می گوید که ایران بالاخره به طور عمومی پذیرفته که درباره برنامه اتمی خود دروغ می گوید”.

سخنان فریدون عباسی طی حضورش در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باعث سر و صداهای مختلفی شد. وی در سخنرانی خود در آژانس برای اولین بار فاش کرده بود که خرابکاری‌هایی در تاسیسات هسته‌ای فردو رخ داده است. عباسی همچنین از احتمال نفوذ “جاسوسان” در آژانس نیز سخن گفته بود: “۲۷ مرداد امسال، به وسیله مواد منفجره کابل‌های برق مسیر قم به تاسیسات فردو قطع می‌شود و یک روز بعد از آن ماموران آژانس تقاضای بازرسی این محوطه را داشته‌اند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می‌توانند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشند و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کنند؟ ممکن است تروریست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفیانه تصمیم‌سازی کنند. باید مدیرکل آژانس و همکاران او را از این موضوع با خبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم”.

عباسی همچنین در دیداری با آمانو، دبیرکل آژانس، خواستار آن شده بود که این نهاد بین‌المللی، “مختصات جغرافیایی و تعداد تاسیسات غنی‌سازی رژیم صهیونیستی را که دشمن ایران است، متقابلا در اختیار ما بگذارد تا شرایط طرفین برای ضربه زدن مساوی باشد”.

جواد جهانگیر زاده، از نمایندگان مجلس هم گفته بود یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سفرهای متعددی که به اسرائیل داشته، مسائل هسته ای ایران را در اختیار مقامات اسرائیلی گذاشته است.

اسراییل از جمله مخالفان اصلی برنامه هسته‌ای ایران است و بارها اعلام کرده ایران هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد. دولت‌مردان اسراییلی با استناد به سخنان مقام‌های جمهوری‌اسلامی، می‌گویند که در صورت دست‌یابی ایران به تکنولوژی بمب هسته‌ای، امکان حمله به اسراییل وجود دارد. در هفته‌های گذشته مقام‌های این کشور بارها از امکان حمله به ایران سخن گفته‌اند.

در تحولی دیگر، سخنگوی شرکت زیمنس، اتهامات جمهوری اسلامی به این شرکت را “بی پایه و اساس” توصیف کرده و گفته است که “این شرکت هیچ نقشی در خرابکاری یا انفجار قطعاتی که ممکن است در تاسیسات اتمی ایران به کار گرفته شده باشد، نداشته است”.

پیش از این علاالدین بروجردی، نماینده مجلس نهم، با اشاره به خرید قطعاتی از این شرکت، گفته بود که پس از بررسی‌ها مشخص شده این قطعات می‌توانستند “در صورت کار گذاشتن، تمامی سیستم را منفجر کند”. بروجردی خواستار آن شده بود که شرکت زیمنس مسوولیت این مساله را به عهده بگیرد.

سخنگوی شرکت زیمنس اما ضمن تکذیب این ادعاها، افزوده است: “ما هیچ گونه رابطه ای از هیچ نوع آن، با برنامه اتمی ایران نداریم و هیچ گونه تجهیزاتی را برای آن تامین نمی کنیم”.

پیش از این و هم‌زمان با انتشار خبر نفوذ ویروسی با نام استاکس نت به سیستم‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام شده بود که این ویروس، به قطعات تولید شده توسط شرکت زیمنس مربوط است.

این برای چندمین بار است که مسوولان جمهوری اسلامی، دولت یا شرکت‌های غربی را به دست داشتن در خرابکاری‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و یا ترور دانشمندان متهم می‌کنند.

هفته گذشته قطعنامه‌ی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، با همراهی چین و روسیه صادر شد و کشورهای عضو از ایران خواستند تا با آژانس همکاری کند. در این قطعنامه آمده است که ایران قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را نادیده گرفته و نقض کرده و نسبت به فعالیت های ایران در سایت پارچین ابراز نگرانی شده است. کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای را در پارچین انجام داده است.