به توافق ژنو اعتراض نکنید! تصمیم نظام است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک مدیر منصوب رهبر جمهوری اسلامی:

هم‌زمان با اعتراضات اصول‌گرایان به دولت روحانی بابت مذاکرات انجام شده با غرب٬ یک نشریه چاپ تهران٬ به نقل از مقام‌های مسئول نوشته تصمیم برای حل پرونده هسته‌ای٬ در واقع “تصمیم نظام” است و اعتراض‌ها اثری روی این تصمیم نخواهد گذاشت.

هفته‌نامه آسمان٬ در شماره جدید خود٬ به نقل از “مدیر یکی از سازمان‌های بنیادی مهم ایران” که در سفر روحانی به خوزستان “مرتب همراه رئیس‌جمهور در اغلب جلساتی که برگزار می‌شد، حضور داشت” و پیشنهادهایی چون “دبیری شورای عالی امنیت ملی و چند تا از وزارت‌خانه‌ها” از حسن روحانی داشت٬ نوشته است که تصمیم به حل پرونده هسته‌ای٬ “تصمیم نظام” است.

گرچه این هفته‌نامه اشاره‌ای به نام این مدیر نکرده٬ اما با توجه به نشانه‌‌هایی که در مطلب وجود دارد٬ به نظر می‌رسد منظور این نشریه محمد فروزنده٬ رییس بنیاد مستضعفان است. در دورانی که حسن روحانی به دنبال انتخاب اعضای کابینه خود بود٬ نام فروزنده چندین بار به عنوان یکی از وزرای دولت و یا دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ مطرح شده بود.

آسمان به نقل از فروزنده٬ نوشته است که “همان روزی که توافق ژنو صورت گرفت، همه چیز تمام شد”. به گفته فروزنده “توافق ژنو، مانند قرارداد ۵۹۸ است. نظام تصمیم به بسته‌شدن این پرونده گرفته است”.

به گفته وی “دیگر نه آمریکا و نه ایران، قصد کش‌دادن این ماجرا را ندارند. ایران به دانش هسته‌ای دست یافته و دنبال بمب اتم هم نیست. حالا اگر یک عده‌ای شلوغ‌کاری می‌کنند و می‌خواهند سنگ بیندازند، برای این است که خودشان روی خط باشند. من به چند نفر از آنها نیز پیغام داده‌ام که شلوغ‌‌کاری نکنید اما آنها گوش نمی‌دهند. کار خودشان را می‌کنند. می‌خواهند خودشان را زنده نگه دارند”.

این سخنان فروزنده از آن جهت اهمیت دارد که او از جمله مدیران منصوب رهبر جمهوری‌اسلامی در بنیاد مستضعفان و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. فروزنده در دوره دوم ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ وزیر دفاع بوده است.

در روزهای گذشته برخی از مسوولان جمهوری‌اسلامی هم گفته بودند که توافق ژنو و مذاکرات هسته‌ای٬ زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است. اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ در این زمینه گفته بود که “رهبری نظام هم قبل و هم بعد از مذاکرات، تیم دیپلماسی و کارهایشان را تایید کردند”.

حمید بعیدی‌نژاد٬ معاون وزیر امورخارجه و مسوول دبیرخانه اجرای تفاهم‌نامه ژنو٬ در مصاحبه با ایرنا گفته بود که تمام روند و جزییات به اطلاع رهبر جمهوری‌اسلامی و بقیه نهادهای مرتبط می‌رسد٬ اما تیم مذاکره‌کننده هرگز سخنی از این نمی‌گوید که “محورها و جزئیات توافق شده در جریان مذاکرات، جزء به جزء و یک به یک، نظر مقام معظم رهبری را داشته است”.

هم‌زمان با این سخنان فروزنده اما٬ اصول‌گرایان - و طیف جبهه پایداری - هم‌چنان مشغول انتقاد از دولت حسن روحانی بابت توافق ژنو و مذاکرات هسته‌ای هستند. روزنامه وطن‌امروز٬ متعلق به مهرداد بذرپاش٬ نماینده مجلس٬ در صفحه نخست شماره روز گذشته خود٬ با انتشار یادداشتی نوشته است که “در ۱۶۰ روزی که از عمر دولت اعتدال می‌گذرد”٬ جمهوری‌اسلامی “به اندازه ۴ سال دولت‌های قبلی” تهدید به حمله شده٬ آن‌هم در حالی که “در این دولت، اندازه تمام عمر جمهوری اسلامی به دشمن امتیاز داده شده”. تحلیل‌گر وطن‌امروز از مسوولان دولت روحانی خواسته است که “برای یک بار هم که شده باید ملت را محرم اسرار خود بدانند و بگویند اصولا در این توافق، چه امتیاز دندان‌گیری به دشمن داده‌اند که کاخ سفید، نقض آن را مترادف با حمله نظامی تفسیر می‌کند؟”

وطن‌امروز از جمله روزنامه‌های منتقد توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ است. این روزنامه هفته گذشته و هم‌زمان با اجرای توافق ژنو٬ صفحه نخست خود را سیاه و سفید منتشر کرد و با تیتر “هولوکاست هسته‌ای” نسبت به این توافق‌نامه اعتراض و٬ آن را “زیارت‌نامه ژنو” توصیف کرد که “برای سال‌های طولانی باید مرتب برای تحقق هریک از خواست‌ها و نیازهایمان دعا و نذر کنیم” و نوشت این توافق‌نامه معامله‌ای بوده که “نه لبوفروش حاضر است انجام دهد و نه راننده تاکسی”.

جواد کریمی‌قدوسی٬ نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری٬ از دیگر منتقدان دولت حسن روحانی در زمینه توافق هسته‌ای است. کریمی‌قدوسی که در این مدت اقدام به نقل برخی سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در جلسه با سران قوه و در انتقاد به توافق ژنو کرده٬ خطاب به حسن روحانی گفته است: “با چه سیاستی عمل کردید که در این مدت کوتاه زبان دو سانتیمتری نظام سلطه را ۱۰ سانتی‌متر به روی نظام و ملت ایران دراز کردید؟”

اعضای جبهه پایداری٬ منتقدان اصلی دولت روحانی در زمینه توافق هسته‌ای هستند. آن‌ها که حامیان محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند٬ و در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از سعید جلیلی حمایت کردند٬ روش در پیش گرفته شده از سوی حسن روحانی و دولت وی را مورد نقد قرار داده و معتقدند با این روش٬ جمهوری‌اسلامی تنها به غرب امتیاز می‌دهد و سودی از مذاکرات نخواهد بود.

رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری در ماه‌های گذشته از توفق ژنو با عناوینی چون جام زهر هسته‌ای نام برده و آن را شکستی برای جمهوری‌اسلامی توصیف کرده‌اند.

حجم انتقادات آن‌ها آن‌قدر بالا گرفت که در نهایت وب‌سایت جهان‌نیوز - نزدیک به علی‌رضا زاکانی - درباره شکل انتقادهای آنان نوشت: “عناوینی نظیر روز عزا، دوشنبه سیاه، جام زهر، ترکمانچای ۲ و… عباراتی است که اگر چه توسط برخی نیروهای انقلابی و ارزشمند در روزهای گذشته بکار رفته است اما بی توجهی به یک موضوع در این زمینه می تواند بسیار زیان‌بار باشد”.

هم‌زمان با انتقاد اعضای جبهه پایداری٬ رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به این گروه سیاسی٬ گزارشی از تهدیدهای مقام‌های آمریکایی علیه ایران منتشر کرده است. این وب‌سایت با اشاره به این‌که “تهدید بی سابقه ایران توسط مقامات آمریکایی” همچنان ادامه دارد٬ نوشته که “گویا مقامات دولت قصد ندارند واکنش جدی و متناسب به این اظهارات نشان دهند”.

به نوشته رجانیوز “مقامات غربی به ویژه آمریکا نه تنها با ایران بازبان تکریم سخن نگفتند٬ بلکه زبان تهدید را نیز به زبان تحریم اضافه” کرده‌اند.

این وب سایت با اشاره به این‌که در پنج ماه گذشته اوباما هفت بار ایران را به شکل مستقیم تهدید به حمله نظامی کرده٬ نوشته که این حملات پس از توافق ژنو افزایش یافته است.